Ahol összeér az alkotói és az alkalmazott világ - Peugeot x MOME pop-up kiállítás

Date:
Mi a közös egy autóstopposban, egy melankolikus lányban, egy földönkívüli párban és egy ötvenen túli vidám asszonytrióban? Mindannyian olyan fotográfiák főszereplői, amelyeket a Peugeot 3008-as modellje inspirált. A francia autómárka és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) egyedülálló együttműködésének eredményeként meghirdetett fotópályázat nyertes munkái október 21-22-én a MOME Campuson mutatkoztak be egy pop-up kiállítás keretében. A négy nemzetközileg elismert fotóművész, Legát Franciska, Rédling Hanna, Tar Ágnes és Máté Balázs munkáit Szombat Éva kurátor, a MOME Fotográfia szak oktatója formálta rendhagyó tárlattá.

A Peugeot a YellowKorner nemzetközi fotóprojektjének a mintájára a MOME Fotográfia szakkal együttműködésben számos MOME-kötődésű fotográfust kért fel arra, hogy dolgozzanak ki merész és szokatlan vizuális koncepciót, megjelenítve az új modellt. A márka célja amellett, hogy támogassa a fotográfiát mint művészeti ágat, az volt, hogy szokatlan módon mutassa be az új modellt. Nem először dolgoznak együtt művészekkel: a magyar projektadaptációban azonban egy fotóügynökség helyett egy művészeti egyetem kapott lehetőséget. 

 „Büszkék vagyunk rá, hogy míg a Peugeot központi fotóprojektjében a YellowKorner fotóügynökséget és olyan nemzetközi hírességeket kért fel, mint Oliviero Toscani, Laurent Baheux és Mister Fifou, addig a magyarországi adaptációban a MOME tehetséges alkotói kaphatnak lehetőséget a részvételre. A pályázaton résztvevő fotográfusok munkái igazán jó példái annak, hogyan lehet az ipari formát művészi szemszögből megközelíteni” – fogalmazott Szombat Éva, a MOME Fotográfia szak oktatója, hozzátéve, hogy meglehetősen ritkák az olyan kampányok, amikor a fotográfus szabad kezet kap, és olyan képeket készíthet, amelyek a portfóliójába is beleillenek. Mint mondja, ez a projekt most ilyen, itt az alkotói és az alkalmazott világ összeért, az elkészült sorozatok pedig mind az alkotók személyes stílusát képviselik. 

A négy nemzetközileg elismert fotóművész, Legát Franciska, Rédling Hanna, Tar Ágnes és Máté Balázs munkáját szakmai zsűri választotta ki, melynek Szombat Éva mellett Kudász Gábor Arion MA- szak-vezető, egyetemi docens, Szalontai Ábel egyetemi tanár, Tombor Zoltán fotográfus, Bálint Zsófia, a Peugeot márkaigazgatója, valamint Liptay Gabriella kommunikációs szakértő, mentor voltak a tagjai. 

  

A kiállítás keretében olyan egyedülálló munkákat láthatunk, amelyek az „Allure” – vagyis a vonzerő és a csábítás – témakörét dolgozzák fel, ugyanakkor a márka értékeit, a szabadságot, az utazást és a fenntarthatóságot is tükrözik. Az eltérő technikai és esztétikai megoldásokkal készített képek olyan világokba kalauzolnak minket, amelyekben elmosódik a határ a valóság és a képzelet között. 

S hogy milyen inspirációkat ébreszthet egy új modell? Legát Franciska egy szürreális bolygóközi utazást idéz meg, amelyben izgatott földönkívüliek szemén keresztül mutatja be az autót. Rédling Hanna képei az idő múlásával és az életörömmel foglalkoznak, az elbűvölő naplementében piknikező hölgyekkel. Tar Ágnes melankolikus hangulatú, kísérletező fotóiban a kézi roncsolást és a szkennelést kombinálja, új rétegeket hozva létre. Máté Balázs a stoppolás közösségi élményét helyezi a középpontba, az ő munkáin egy autóút teremt mély kapcsolatot ismeretlen emberek között, és adja meg nekik a kitárulkozás lehetőségét, miközben az autó ablakán keresztül együtt nézik a tájat. 

A kiállítás a Peugeot azon törekvését képviseli, hogy miközben fiatal művészeket támogat, szokatlan módon népszerűsítse új modelljeit is. 

 „A Peugeot magyarországi jelenlétének harminc éve alatt most először nyílt lehetőség arra, hogy egy ilyen jellegű képzőművészeti projektben vegyünk részt” – mondta a MOME Campusán létrehozott tárlat megnyitó ünnepségén Bálint Zsófia, a márka hazai igazgatója. „A Peugeot három alapértéke: a vonzerő, a kiválóság és az érzelem közül az elsőt választottuk a pályázat vezérvonalául, és kifejezetten azt kértük az alkotóktól, hogy ne maga a Peugeot 3008, hanem az autózás által közvetített hangulatok és érzések kerüljenek az előtérbe. Nagy megtiszteltetés, hogy olyan rangos partnerrel dolgozhattunk együtt, mint a MOME, és tehetséges fiatal fotósoknak adhattunk lehetőséget egyedi művészeti alkotások megvalósítására.” 

A Peugeot és a MOME közös pályázata semmilyen tematikus megkötéssel nem korlátozta az alkotók kreatív szabadságát, így olyan, személyes indíttatású munkák születhettek, amelyekre ritkán nyílik lehetőség hasonló kampányokban. „Az autózáshoz kötődő, legkedvesebb emlékeim nem a vezetésről, hanem az autóstoppolásról szólnak. Ez kölcsönös bizalmi kapcsolatot feltételez az autós és utasa részéről egyaránt, és hasonló bizalmat szavazott meg nekünk a Peugeot ennek a projektnek a keretében, amikor szabad kezet adott a témaválasztásban és a megvalósításban.” – mesélt fotósorozatának történetéről Máté Balázs, a MOME oktatója és harmadéves doktori hallgatója. „A hitelesség érdekében nem modellekkel dolgoztunk, hanem utazás közben kértünk fel idegeneket (azaz tulajdonképpen megfordítottuk a stoppolás folyamatát), akik váratlanul pozitívan álltak hozzánk és a feladathoz.” 

Szintén személyes élmények ihlették Rédling Hanna környezet- és témaválasztását. „A nappal és az éjszaka határa különleges napszak, amikor más arcát mutatja körülöttünk a világ. Ebben a köztes állapotban az idő mintha más tempóban telne, egyszerre gyors és lassú, megnyugtató, mégis szürreális, meditatív és mágikus” – avatott be háttértörténetébe a MOME mesterképzésén 2020-ban diplomát szerzett fényképész. „A sorozat szereplői a 85 éves nagymamám és néhány barátnője. Az ő életszeretetükből, vitalitásukból, eleganciájukból és barátságukból inspirálódva konstruálok fiktív jeleneteket, majd ezekben a megrendezett helyzetekben fényképezem őket, a naplemente kezdetétől a sötétedés végéig.” 

A MOME-n tavaly végzett Legát Franciska művészi hitvallásában fontos szerepet játszik a humor, így amikor meglátta a Peugeot 3008 futurisztikus idomait, gyorsan körvonalazódott benne a vízparti nyaralásra induló marslakók témája. Végül mégsem emiatt bizonyult szürreálisnak a projekt: „Először kellett egy fotózás összes alkotóelemét kézben tartanom, személyesen megszervezni mindent, gondoskodni a feltételekről. Hatalmas kihívást jelentett, ijesztő volt a felelősség súlya, ugyanakkor óriási volt a sikerélmény is a végén. Ugyanígy okozott váratlanul kellemes meglepetést a Peugeot: amilyen nagynak találtam az elején, olyan könnyen vezethetőnek bizonyult. Különösen a pici kormánya és a kényelme fogott meg.”  

 Tar Ágnes számára egyszerre volt közeli és távoli a feladat, hiszen bár gyermekkora éveit egy Peugeot 206 hátsó ülésén töltötte, nincs jogosítványa – a Peugeot 3008-assal eltöltött egy hét azonban komoly lökést adott, hogy változtasson ezen. A MOME 2022-ben diplomázott BA-hallgatójaként és szabadúszó fotográfusként pontosan látja, mekkora lehetőséget jelent a fiatal pályakezdők számára egy ilyen kezdeményezés. „Eleve szeretek úgy dolgozni, ha nem kell teljes mértékig alkalmazkodnom; ilyenkor felszabadultabban és őszintébben tudok alkotni. A projekt egyik fontos tanulsága volt számomra, hogy a kevesebb néha több, nem kell mindig grandiózus megoldásokra törekedni. A pályázat leadásakor tisztán láttam, hogy mit szeretnék csinálni, és ezt sikerült is megvalósítani – és nem mellékesen közben rettentő jól éreztük magunkat.”

More news

AR-szimpózium, Zenctuary VR+, Waterside Voices – csak néhány azok közül az izgalmas kutatási projektek közül, amelyek számára a MOME Pályázati és Fejlesztési Igazgatóság sokmilliós forrást szerzett az elmúlt évben. Ezek között van a városfejlesztés, a természetvédelem, a kortárs tánc, valamint az egészségügy terén fejlesztett innovatív VR-technológiai kutatás is. A MOME számára kiemelt fontosságú, hogy a 21. század komplex kihívásaira válaszoló projektjei a szűkülő állami támogatások mellett is megvalósuljanak, ezért a pályázati források feltárása és azok hatékony kihasználása stratégiai jelentőségűvé vált.

Miért lehet vonzó a MOME a fiatalok számára? Ezt a kérdést járta körbe a 8. Konnekt Live pályaorientációs fesztiválon a MOME-t képviselve Ruppert Dániel, formatervező, oktató, Svarcz Enikő Animáció szakos hallgató, Parag András Textiltervezés BA szakos hallgató és Sirály Dóra grafikus, MOME-alumna. Többek között arról beszélgettek a 16-20 éves korú közönséggel, hogy miről szól egy adott szak, hogyan lehet bekerülni a MOME-ra, és milyen karrierlehetőségek várhatók az egyetem elvégzése után.

Az új darabokat, amelyek helyet kaptak a hat, MOME-alkotásokat bemutató vitrinben, mától lehet megtekinteni a Nemzeti Múzeum Kupolatermében. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem jelenlegi és végzett hallgatóinak műveiből válogatott Határvonalakon című kiállítás a nemrég nyílt Ragyogj! – Ékszerek ideje tárlat része; az őskőkortól napjainkig felvonultatott műtárgyak mellett a kortárs ékszertervezés izgalmas és sokrétű világa elevenedik meg az anyagban. A darabok a természet, a tér, a test, az emlékezet és a képzelet tematikái köré csoportosulnak, bemutatva a MOME képzésének egyedi szemléletét.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121