Belépőkártyák a tudatalattiba – Kupics Zsófia álomfejtő társasjátéka

Dátum: 2022.09.26
Bármilyen furcsán is hangzik: kártyák között élünk. Pontgyűjtő a kávézóban, focis kártya a hipermarket kasszájánál, névjegy az irodában. Kártyával igazoljuk magunkat, kártyával kapunk kedvezményt, kártyák felmutatásával nyerünk bebocsátást helyekre, ahova másképp nem jutnánk be.

Tulajdonképpen az életbenmaradásunk záloga is egy plasztikkártya, ha pedig nagyon unjuk ezt az egészet, kikapcsolódásképp kártyákkal játszunk. Hol az asztalt körbeülve másokkal, hol egyedül a számítógépen. És ha már kütyük: valami furcsa oknál fogva még a digitális térben sem tudunk elszakadni tőlük. Kártyákat szvájpolunk, kártyákat szkrollozunk. Szimbolikus értelemben tehát egyszerre hétköznapi és szakrális tárgy a kártya: kidobjuk, elhagyjuk, beváltjuk, mindig magunknál tartjuk, féltett kincsként őrizzük, éveken keresztül gyűjtögetjük. Kupics Zsófia (Tervezőgrafika MA) Ábránd c. kártyajátéka többek között ezért is érdekes: kártya a szó legmélyebb értelmében. Egyszerre hétköznapi és misztikus.

Tovább a teljes cikkre a Designisso-n…

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) által meghatározott etikai alapelvek rögzítik, hogy kiemelt figyelmet fordítunk az egyetemi polgárok emberi méltóságának, testi-lelki biztonságának, becsületének megőrzésére és megerősítésére, személyhez fűződő jogaik tiszteletben tartására.
Fizikai növekedés vagy minőségi fejlődés? Szolgál–e közös, globális célt a javak növelése? Hogyan léphetünk ki bolygónk és méltóságunk érdekében a mókuskerékből? A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) 2025 novemberében két egymáshoz kapcsolódó nemzetközi eseményt rendezett, amelyek a design társadalmi, gazdasági és ökológiai összefüggéseit kritikai nézőpontból vizsgálták. 
Hetvenhét év szakmai és oktatási öröksége elevenedik meg a MINTA 77 kiállításon, amely a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem nyomottanyag-tervező specializációjának múltját és hatását mutatja be – archív hallgatói munkákon, tanári portrékon és egy különleges kiadványon keresztül. 1949-es megalapítása óta a szakirány a magyar textiltervezés egyik legfontosabb műhelyévé vált: a kézműves hagyományokból kiindulva, az ipari gondolkodás és a technológiai kísérletezés irányába nyitott.