Belépőkártyák a tudatalattiba – Kupics Zsófia álomfejtő társasjátéka

Dátum: 2022.09.26
Bármilyen furcsán is hangzik: kártyák között élünk. Pontgyűjtő a kávézóban, focis kártya a hipermarket kasszájánál, névjegy az irodában. Kártyával igazoljuk magunkat, kártyával kapunk kedvezményt, kártyák felmutatásával nyerünk bebocsátást helyekre, ahova másképp nem jutnánk be.

Tulajdonképpen az életbenmaradásunk záloga is egy plasztikkártya, ha pedig nagyon unjuk ezt az egészet, kikapcsolódásképp kártyákkal játszunk. Hol az asztalt körbeülve másokkal, hol egyedül a számítógépen. És ha már kütyük: valami furcsa oknál fogva még a digitális térben sem tudunk elszakadni tőlük. Kártyákat szvájpolunk, kártyákat szkrollozunk. Szimbolikus értelemben tehát egyszerre hétköznapi és szakrális tárgy a kártya: kidobjuk, elhagyjuk, beváltjuk, mindig magunknál tartjuk, féltett kincsként őrizzük, éveken keresztül gyűjtögetjük. Kupics Zsófia (Tervezőgrafika MA) Ábránd c. kártyajátéka többek között ezért is érdekes: kártya a szó legmélyebb értelmében. Egyszerre hétköznapi és misztikus.

Tovább a teljes cikkre a Designisso-n…

További hírek

A 2025-ben tizenharmadik alkalommal megrendezett Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál Magyarország egyetlen Oscar-kvalifikáló fesztiválja, amely a kortárs magyar animáció kiemelkedő platformjaként is ismert. Számos, a MOME Anim műhelyéből kikerült alkotó filmje mutatkozott már be itt, például Buda Flóra Anna 27 című Arany Pálma díjas műve vagy Turai Balázs Amok című alkotása, amely Annecyban Kristály-díjat és a szarajevói filmfesztiválon Szarajevó Szíve díjat is nyert. Az idei legjobb magyar animációs film díját is alumna nyerte: Sárdi Katalin Üvegház című diplomafilmje kapta az elismerést.

Mi a cukiság tudományos háttere, hogyan lehet újragondolni a budapesti lomtalanítást, vagy akár egy gyümölcsaszalót, miként kapcsolódhatunk újra a természethez, és fontos-e tárolni a rengeteg ma rögzített adatot? A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) 2025-ös mestermunkái idén négy nagy tématerületen bontakoznak ki, a design és a művészet eszközeivel körbejárva a klímaválság, a társadalmi innováció, a méltó gondoskodás – egészségügyi ellátás, a gyorsuló idő – kulturálisörökség-kezelés egy-egy kérdését.

Túlélőfelszerelés, vízmentes ruhatisztítás, lebegő városok és egy 3D nyomtatott bogárgép is szerepel annak a tíz csapatnak a munkája között, amelyek a 2025-ös Ugrás a jövőbe! pályázat döntőjébe jutottak. Ők máris elkezdhetik mentoraikkal a projektjeik továbbfejlesztését, erre bő három hetük van a fináléig, amely június 25-én lesz a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen.