Bővülő, izgalmas tananyag a B2D kurzuson

Dátum: 2024.04.28
Friss, valódi, esettanulmányokban bővelkedő tananyagból készülhetnek a B2D kurzuson tanulók a kreatívipar piaci kihívásaira: nemcsak a vendégként meghívott kiemelkedő kreatív szakemberektől, de nemsokára egy, a folyamatos fejlesztés eredményeként létrejött videósorozatból is tanulhatnak, melyben többek közt a DE_FORM, az YKRA és a Flying Objects alapítói is megszólalnak.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) felismerve, hogy hallgatóinak a szakmai céljaik eléréséhez piaci és vállalkozói ismeretekre is szükségük van, 2021-ben kezdte fejleszteni a Business to Design (B2D) nevű, vállalkozói képességeket fejlesztő, ismereteket átadó három féléves tantárgyát, amely kifejezetten a kreatívipar igényeire válaszolva adja át az üzleti szemléletet a hallgatóknak.

A képzés mögött álló oktatói csapat missziója, hogy megmutassa a design értékét az üzleti ökoszisztémában. Tagjai kezdettől fogva tudatosan építik e szakmai és mentorközösséget, s elhivatottak a hallgatók tehetséggondozásában, illetve karrierépítésük támogatásában, valamint hitelesen közvetítik saját szakmájukat.  

A tanmenet kidolgozásában a szektor elismert szakemberei, vállalkozói, a MOME-alumni, valamint meghívott nemzetközi előadók is részt vettek. A B2D célja, hogy önbizalmat adjon a hallgatóknak saját vállalkozásuk elindításához, hogy boldoguljanak, és ezáltal növekedjen a kreativitással életre hívott innovatív magyar vállalkozások száma.

Ahogy a korábbi évben, idén tavasszal is két témacsoport mentén érkeztek az előadók: az értékteremtés témájához kapcsolódóan a BOOKR Kids alapítója, Horváth Dorka, az Art is Business képviseletében Balogh Máté András, az Amigos Alapítvány ötletgazdája, Forgács-Fábián Sára, míg a brand és marketing témája köré épülve Hidvégi Tom, a Coca-Cola Global ex-marketingvezetője, Koczka Gergő, a Pinetime Clothing oszlopos tagja és Serfőző Péter, a Zwoelf stratégiai és designügynökség vezetője és alapítója tartott előadást.

A jelenleg közel harminc főből álló – MOME-alumni – szakmai mentorközösség már rendszeres részét alkotja a programnak. Idén tizenöt fős szakértői gárdával és a hiánypótló szaktudást képviselő trénerekkel is bővült a szakmai háló, amely hosszú távon is segítheti majd a hallgatók karrierútját, szakmai kapcsolati hálójuk építését. A harmadik szemeszterben ugyanis a hallgatóknak üzleti tervet kell alkotniuk, amelyet önállóan, de interdiszciplináris csapatban dolgoznak ki egy általuk megálmodott ötletre építve. Munkájukat a fenti szakmai mentorok, szakértők támogatják, a még fejleszteni kívánt tudás- és készségterületeken pedig különféle workshopokon mélyíthetik el a tudásukat, legyen szó egy applikáció vagy weboldal prototipizálásáról vagy egy brand- és social media stratégia felépítéséről.

A tananyagfejlesztés része az is, hogy a MOME csapata tizennégy sikeres – több mint tízéves szakmai tapasztalattal rendelkező – hazai kreatív vállalkozással készített videóinterjút, az anyagot pedig elsősorban oktatási segédletként tervezik felhasználni a program során.

Az interjúalanyok kiválasztásakor fontos szempont volt, hogy az összkép színes palettát mutasson, olyat, amiben minden szak és a MOME-hallgatókra jellemző karrierút szóba kerül. Készült felvétel a számos nemzetközi designdíjat bezsebelt Flying Objects formatervező stúdió alapítóival, az innovatív-interaktív mászófalat fejlesztő Clift Climbing elnevezésű startup csapatával és a társadalmi vállalkozásként ismert Maacraft alapítójával. Mindemellett a textil és divat területei is megjelennek az YKRA hátizsákmárka, a NON+ divatmárka és a Medence Csoport alapítóinak megszólaltatásával. Ruzicska Tünde, akiről nemrég hosszabb cikket olvashattunk a Forbes magazin oldalain, beszámol arról, hogyan építette fel saját keramikusvállalkozását.

A médiapiaci működésbe nyerhetünk betekintést Bartha Máté fotográfus és dokumentumfilmrendezővel, vagy a DE_FORM designügynökség alapítóival, a nemzetközi rendezői kollektívával, a Kino Pravdával, Temple Rékával a Cinemon Animációs Stúdió (Four Souls of Coyote, Kék Pelikan) gyártásvezetőjével készült interjúk során. A designügynökségekről Jedlicska Márton szól, aki számos hazai és nemzetközi márkát segített építeni, jelenleg a Publicis Groupe Hungary vezető kreatívigazgatója. A hazai kurátori szcéna egyik leginnovatívabb és legszínesebb karaktere, Bencze Péter pedig arról számol be, hogyan építette fel saját galériáját és számos művész karrierjét. Egy hazai építészstúdió működése és az építészeti termék piacra vitele kapcsán pedig Benczúr László osztja meg tapasztalatait a videókon.

Mindezzel maga az egyetem is hozzájárul ahhoz, hogy a MOME tervező szakos hallgatói egy sokkal szélesebb kreatívipari ökoszisztémába lépjenek ki tanulmányaik befejezésekor, és nagyobb eséllyel helyezkedhessenek el a munkaerőpiacon. 

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre jelentkezni nem csupán egy képzési forma melletti döntést jelent, sokak számára hosszú ideje dédelgetett álom, szakmai és alkotói célkitűzés. Éppen ezért a felvételi eredmény elmaradása csalódás lehet, különösen akkor, ha csak néhány pont választotta el a jelentkezőt a bekerüléstől... A folytatásra több lehetőség is van, nem muszáj feladni. A MOME oktatási ökoszisztémájában számos olyan alternatív útvonal létezik, amely segít újratervezni, továbblépni, akár frissen érettségizettként, akár már diplomásként.

Hat, a MOME Tiéd a Holnap – a jövő kreatív tehetségeiért 2025 ösztöndíjprogramjában résztvevő diák a MOME alapképzéseire, hárman pedig a Szegedi Tudományegyetemre, az Óbudai Egyetemre és a Magyar Képzőművészeti Egyetemre nyertek felvételt a program diákjai közül. A számok önmagukért beszélnek: a ‘23–ban indított ösztöndíjprogram második évfolyama valódi segítséget kapott a pályakezdéshez, középiskolásokból egyetemi hallgatókká váltak.