Designtudatossággal az üzleti növekedésért I Megjelent a MOME friss közép-kelet-európai design-érettség kutatása
A kérdés megválaszolására a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Innovációs Központja (IK) 2023-ban már másodjára indított kutatást, melyben a magyarok mellett szlovák és lengyel vállalatvezetőket kérdezett meg arról, hogyan használják a designt működésük különböző területein, legyen szó új termék vagy szolgáltatás tervezéséről, ügyfélszerzésről vagy stratégiaalkotásról. A jelentés a mai naptól ingyenesen érhető el angol nyelvű kiadvány formájában az egyetem honlapján.
A hiánypótló kutatás a design szerepét és jövőjét, a vállalkozások designtudatosságát vizsgálta. Ma már kimondható: egyértelmű kapcsolat van a designközpontú gondolkodás és a vállalkozások növekedése között. A közel 300 üzleti vezető megkérdezésével zajlott felmérés célja, hogy felhívja a figyelmet a design adta üzleti növekedés és fejlődés lehetőségeire, a jelenlegi helyzetelemzés mellett rákérdez a válaszadók jövőbeni terveire is.
Az eredményekből kiderül, hogy a régióban a design, mint szemlélet még nem igazán elterjedt: a cégek elsősorban esztétikai megoldásokra, a termékek külső megjelenésére gondolnak, amikor meghallják a kifejezést. Az igazi sikerhez azonban a design mélyebb rétegein át vezet az út, ezek nemcsak a termékfejlesztést, stratégiai döntéshozatalt, de a költségcsökkentést, a jobb gazdálkodást és a zöldebb működést is segíthetik.
A most megjelenő, ingyenesen letölthető kiadvány összegzésében olvashatjuk, hogy a régió válaszadóinak 7%-a néhány belső folyamat megoldására használ design thinking eszközöket , míg mindössze 2%-a alkalmazza ezeket működésük minden területén, azaz holisztikusan. A kutatásban résztvevők 91%-a csak a fogyasztókra irányuló tevékenységek területén él design megoldásokkal, elsősorban a terméktervezés, tervezőgrafika, UX és UI design vagy a brand positioning területén. A leginkább designtudatos országként pedig Szlovákia végzett, de a három ország átlagmutatója nem különbözik nagy mértékben.
Érdekesség, hogy kitöltők túlnyomó többsége (85%) szívesen venne igénybe design kompetenciával bíró munkaerőt, méghozzá házon belül - sokan hajlandók lennének erre a célra extra pénzügyi erőforrásokat mozgósítani, továbbképzéseket biztosítani. A vállalatok a designerek jövőbeni szerződtetése mellett egyéb részlegeik dolgozóit is ellátnák design módszertani tudással, ezen keresztül vonva be őket a döntéshozatalba.
„A közép-kelet-európai vállalatok nagy része készen áll a designtudatos fejlesztésekre, a design központú innovációhoz azonban további pénzügyi és egyéb erőforrások befektetésére van szükség, például a házon belüli designszakértelem bővítésére, és arra, hogy a designnak a felhasználókat érintő alkalmazásával együtt az egyéb folyamatokat érintő használata mellett is elköteleződjünk” - összegzett a kutatás lezárultával Lasma Ivaska, a MOME Innovációs Központ igazgatója.
A kiadvány a számszerű eredmények mellett olyan szakmai tartalmakkal segíti a téma megértését, amelyek a designhasználat különböző előnyeit és területeit mutatják be. A kommentátorok közt ott találjuk Orosz Márton gazdasági újságírót, a Portfolio.hu tartalomfejlesztési igazgatóját, Jónás Lászlót, a Design Terminal stratégiai-és ügyvezető igazgatóját, Szabó Bélát, a Telekom brand-és kommunikációs igazgatóját, vagy Knausz Beátát, az OTP Csoport Service Design vezetőjét.
Töltsd le a riportot: https://mome.hu/en/use-of-design-report-2023