Elhunyt a legendás illusztrátor, Bányai István

Dátum: 2023.02.20
A Budapestről indult nemzetközi karriert befutó grafikus Amerikában telepedett le, a New Yorker, az Atlantic és a Playboy illusztrátora 73 évet élt.

Bányai munkáival nem csak az amerikai közélet kiemelkedő lapjaiban lehetett találkozni hétről hétre, de készített gyerekkönyvet, rajzfilmet is, kiemelkedő az 1995-ben kiadott Zoom, amelyet megjelenése után a New York Times az év gyermekkönyvének választott. Az elmúlt 30 évben a magazin kiadás hőskorában megkerülhetetlen név lett a tengerentúlon. 

A Budapesten született alkotó a hetvenes évek elején végzett a budapesti Iparművészeti Főiskolán, ezután a MOKÉP-filmplakátokat készített, a Móra Ferenc Könyvkiadónak illusztrációkat, a Hungaroton számára pedig lemezborítókat rajzolt, emellett animációs filmekkel is foglalkozott, majd az 1980-as években kivándorolt az Egyesült Államokba. 

A tengerentúlon rendszeresen készített illusztrációkat a Times, a Newsweek és az Atlantic Monthly számára, valamint az MCA, a CBS és a Capitol Recordsnak alkotott lemezborítókat. Havonta rajzsorozatot készített a Playboy tanácsadó rovatának, a Playboy Advisornak, 1998 óta pedig a The New Yorkernek is dolgozott. 

2007-ben az intézmény címzetes tanára lett. A hazai grafikusok közül nagy hatással volt Kárpáti Tiborra, aki Budapesten él és dolgozik, legutóbb az UGRÁS A JÖVŐBE! kreatív ötletpályázat arculatában működött közre az egyetem keretein belül. 
A grafikus, illusztrátor, decemberben történt haláláról csak vasárnap szerzett tudomást a média, miután feleségére hivatkozva a New York Times bejelentette a hírt. 

További cikkek Bányai Istvánról:

The New York Times… 
Kreatív.hu…

További hírek

Hogyan lehet a hagyományos népművészeti formakincset, az ehhez szorosan kötődő, archaikus kézműves technikákat és anyagokat újraértelmezni a kortárs design szemléletével? Erre a kérdésre ad különböző válaszokat az idén tízéves Future Traditions program, amely mára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Divat- és textiltervezés mesterszak képzésének meghatározó tartalmi elemévé vált. 2024-ben a program a Magyar–Török Kulturális Évad keretében zajlott, egy féléven át az isztambuli Marmara Egyetemmel dolgoztak együtt a MOME hallgatói, az itt született eredményeket pedig az isztambuli Magyar Kulturális Központban nyílt kiállításon mutatják be.

Ismét indul a CheckINN Revitalizátor ötletverseny, amelynek célja az elhagyatott vagy funkciójukat vesztett területek és épületek turisztikai célú újrahasznosítására vonatkozó ötletek díjazása.

A technológia, a művészet és az elméleti kutatás határterületeit vizsgálja az Immersive Beats: 360-degree music video joint hackathon, amelyet a MOME Média design szak és a koreai Chung-Ang University közösen szervez. A hatnapos eseményen magyar és dél-koreai hallgatók AI-eszközöket is felhasználva egyesítik a zenét, a mesterséges intelligenciát és az immerzív filmes technológiákat, hogy egyedi 360 fokos víziókat komponálva videóklipeket hozzanak létre. A projekt nemcsak kreatív kísérlet, de egy hosszú távú nemzetközi kapcsolat fontos állomása is.