Elment Maczó Péter, a magyar tipográfia kiemelkedő egyénisége, generációk szakmai atyja

Dátum: 2025.01.29
Kiváló tipográfusok sorát nevelte ki, tanítványai rendkívüli szeretetének örvendett Maczó Péter, akinek ars poeticája Moholy-Nagy László elvein alapult, azon, hogy a tipográfia a közlés eszköze, legyen tiszta, érthető és hatásos... az olvashatóság nem szenvedhet hátrányt.

Maczó Péter, a MOME egyetemi docense, a METU professor emeritusa 76. életévében, 2025. január 25-én fejezte be földi életét. 1982-től 2014-ig oktatott a MOME-n, illetve a jogelődjének számító Magyar Iparművészeti Főiskola Typográfiai Tanszékén, 1988-tól megszűnéséig a gyakorlati képzés intézetének igazgatója és az 1985-ben indított felsőfokú tipográfusképzés vezetője volt. 

Indulása nem volt felhőtlen, egy sikertelen felvéteilnek köszönhette, hogy a betűk világába csöppent, átmenetinek gondolta, hogy kéziszedést tanul, ez mégis életre szóló döntés lett. Noha újságírónak készült, a vizualitás fontosabbá vált számára az írásnál, a betűtervezés, „a betűkből való komponálás” lett az élete. 

Tehetségét igazán a Könnyűipari Műszaki Főiskola nyomdaipari szakának elvégzése után bontakoztatta ki.Felsorolni is nehéz, mennyi jelentős nagyvállalat arculatterve fűződik a nevéhez, többek között a Videoton, Magyar Villamos Művek, B+V Kiadó, az Etalon Stúdió, a TÁRKI, a Magyar Energetikai Társaság, a Magyar Atomenergia Hivatal, az Állami Nyomda, a Budapest–Bécs Világkiállítási Programiroda, a Magyar Urbanisztikai Társaság megjelenését is neki köszönhetjük, ahogy számos laptervet is, így például a Magyar Naplóét, a Piac és Profitét vagy a Napi Gazdaságét. Jelentős munkát végzett 2001-től a Magyar Grafika című szakmai lap élén mind tervezőként, mind művészeti vezetőként, a „Grafika a grafikában” rovat szerkesztőjeként saját kulturális szakmai cikkeket is publikált. 

2006-ban a Nyugat-magyarországi Egyetemen, Sopronban szerzett formatervezőművész-diplomát, 2009-ben DLA-fokozatot szerzett a MOME Doktori Iskolájában, kutatási területe az infodesign és a vizuális kommunikáción belül hangsúlyosan a tipográfia volt. 

A könyvkiadásban szerzőként is jegyzett munkái jelentek meg: A csomagolásról, (Scolar), Ön itt áll (Scolar), A tipografikáról (Scolar). Előadó tanárként dolgozott a Partium Egyetemen Kolozsvárott, valamint a Nyugat-agyarországi Egyetemen. Hazai és nemzetközi zsűrik tagja (Pro Typographia, Szép Magyar Könyv, Best Book of the World), konferenciák gyakori előadója, kiállítások kurátora és látványtervezője volt. 

Számos díjjal ismerték el, többek között 2006-ban Magyar Grafika folyóirat nívódíjával, 2009-ben Magma-díjjal (Magyar Grafika), 2010-ben az Ön itt áll könyvért szerzőként a minisztérium alkotói különdíját, a Szép Magyar Könyv versenyen a felsőoktatási és tudományos könyvek kategóriadíját, valamint a legszebb könyvborítóért járó elismerést is ő kapta. 

Családja, barátai február 17-én, 13:30 órakor vesznek végső búcsút tőle az Óbudai temetőben. 

További hírek

Hogyan lehet a hagyományos népművészeti formakincset, az ehhez szorosan kötődő, archaikus kézműves technikákat és anyagokat újraértelmezni a kortárs design szemléletével? Erre a kérdésre ad különböző válaszokat az idén tízéves Future Traditions program, amely mára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Divat- és textiltervezés mesterszak képzésének meghatározó tartalmi elemévé vált. 2024-ben a program a Magyar–Török Kulturális Évad keretében zajlott, egy féléven át az isztambuli Marmara Egyetemmel dolgoztak együtt a MOME hallgatói, az itt született eredményeket pedig az isztambuli Magyar Kulturális Központban nyílt kiállításon mutatják be.

Ismét indul a CheckINN Revitalizátor ötletverseny, amelynek célja az elhagyatott vagy funkciójukat vesztett területek és épületek turisztikai célú újrahasznosítására vonatkozó ötletek díjazása.

A technológia, a művészet és az elméleti kutatás határterületeit vizsgálja az Immersive Beats: 360-degree music video joint hackathon, amelyet a MOME Média design szak és a koreai Chung-Ang University közösen szervez. A hatnapos eseményen magyar és dél-koreai hallgatók AI-eszközöket is felhasználva egyesítik a zenét, a mesterséges intelligenciát és az immerzív filmes technológiákat, hogy egyedi 360 fokos víziókat komponálva videóklipeket hozzanak létre. A projekt nemcsak kreatív kísérlet, de egy hosszú távú nemzetközi kapcsolat fontos állomása is.