Elment Maczó Péter, a magyar tipográfia kiemelkedő egyénisége, generációk szakmai atyja

Dátum: 2025.01.29
Kiváló tipográfusok sorát nevelte ki, tanítványai rendkívüli szeretetének örvendett Maczó Péter, akinek ars poeticája Moholy-Nagy László elvein alapult, azon, hogy a tipográfia a közlés eszköze, legyen tiszta, érthető és hatásos... az olvashatóság nem szenvedhet hátrányt.

Maczó Péter, a MOME egyetemi docense, a METU professor emeritusa 76. életévében, 2025. január 25-én fejezte be földi életét. 1982-től 2014-ig oktatott a MOME-n, illetve a jogelődjének számító Magyar Iparművészeti Főiskola Typográfiai Tanszékén, 1988-tól megszűnéséig a gyakorlati képzés intézetének igazgatója és az 1985-ben indított felsőfokú tipográfusképzés vezetője volt. 

Indulása nem volt felhőtlen, egy sikertelen felvéteilnek köszönhette, hogy a betűk világába csöppent, átmenetinek gondolta, hogy kéziszedést tanul, ez mégis életre szóló döntés lett. Noha újságírónak készült, a vizualitás fontosabbá vált számára az írásnál, a betűtervezés, „a betűkből való komponálás” lett az élete. 

Tehetségét igazán a Könnyűipari Műszaki Főiskola nyomdaipari szakának elvégzése után bontakoztatta ki.Felsorolni is nehéz, mennyi jelentős nagyvállalat arculatterve fűződik a nevéhez, többek között a Videoton, Magyar Villamos Művek, B+V Kiadó, az Etalon Stúdió, a TÁRKI, a Magyar Energetikai Társaság, a Magyar Atomenergia Hivatal, az Állami Nyomda, a Budapest–Bécs Világkiállítási Programiroda, a Magyar Urbanisztikai Társaság megjelenését is neki köszönhetjük, ahogy számos laptervet is, így például a Magyar Naplóét, a Piac és Profitét vagy a Napi Gazdaságét. Jelentős munkát végzett 2001-től a Magyar Grafika című szakmai lap élén mind tervezőként, mind művészeti vezetőként, a „Grafika a grafikában” rovat szerkesztőjeként saját kulturális szakmai cikkeket is publikált. 

2006-ban a Nyugat-magyarországi Egyetemen, Sopronban szerzett formatervezőművész-diplomát, 2009-ben DLA-fokozatot szerzett a MOME Doktori Iskolájában, kutatási területe az infodesign és a vizuális kommunikáción belül hangsúlyosan a tipográfia volt. 

A könyvkiadásban szerzőként is jegyzett munkái jelentek meg: A csomagolásról, (Scolar), Ön itt áll (Scolar), A tipografikáról (Scolar). Előadó tanárként dolgozott a Partium Egyetemen Kolozsvárott, valamint a Nyugat-agyarországi Egyetemen. Hazai és nemzetközi zsűrik tagja (Pro Typographia, Szép Magyar Könyv, Best Book of the World), konferenciák gyakori előadója, kiállítások kurátora és látványtervezője volt. 

Számos díjjal ismerték el, többek között 2006-ban Magyar Grafika folyóirat nívódíjával, 2009-ben Magma-díjjal (Magyar Grafika), 2010-ben az Ön itt áll könyvért szerzőként a minisztérium alkotói különdíját, a Szép Magyar Könyv versenyen a felsőoktatási és tudományos könyvek kategóriadíját, valamint a legszebb könyvborítóért járó elismerést is ő kapta. 

Családja, barátai február 17-én, 13:30 órakor vesznek végső búcsút tőle az Óbudai temetőben. 

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) a FISU Healthy Campus program részeként 2024-ben elindította a MOME Balance programot, amely Magyarországon egyedülálló módon támogatja a tudatos életmódváltást. A kezdeményezés célja az egészségmegőrzés, a stressz és a kiégés megelőzése egy komplex, integrált rendszer segítségével, ahol a mozgás, a megfelelő táplálkozás és az életmódtanácsadás találkozik.

Idén a 110 éves magyar animáció előtt tiszteleg a világ legjelentősebb nemzetközi animációsfilm-fesztiválja, az eseményre a MOME Anim mint a magyar animációs film kiemelkedő műhelye is készül. Ennek részeként jártak egyetemünkön a MOME partneriskolája, a Gobelins Paris hallgatói, akik Budapesten inspirálódtak, hiszen ők készítik majd a világfesztivál függönyfilmjeit.

A nyolcadik ArtHungry Díj Formatervezési kategóriájának nyertesei között számos egykori MOME-hallgató részesült elismerésben, így Guthy Máté, Kristóffy Róbert, Szilágyi Nóra At least otthoni edzőpadja, Dávid Márk Puritaan – 03 kollekciója. A kategória fődíjasa az idén a Stockholm Furniture Fairen debütált MAIII COLLECTIVE Fragments kollekciójával. Szintén fődíjat nyert a Tervezőgrafika kategóriában Kaszanyi Nóra Biedermeier mindennapok / Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815–1867) című albumával és kiállítási arculatával. A díjakat március 6-án vehették át a budapesti Deák Palotában rendezett átadóünnepségen, amely egyben a döntős projektek pop-up kiállításának a megnyitója is volt.