Élményalapú tanítással segíti a MOME az ukrán menekült gyerekeket

Dátum: 2023.01.13
Innovatív, saját fejlesztésű STEAM tudásanyagot tett elérhetővé a MOME az ukrán menekült gyerekek számára. A cél az, hogy a háború elől menekülő gyerekek a stresszoldó fókuszú kreatív oktatási programon keresztül elkezdhessék feldolgozni az őket ért traumákat.

Három szervezet, a MOME, a Migration Aid és az ELTE Pedagógia és Pszichológia Kar közös munkájaként valósult meg az Ukrajnából érkezett menekült gyerekeknek szóló BeSTEAM! workshop. A Migration Aid Learning Without Borders (Tanulás határok nélkül) program keretein belül tartott foglalkozások szakmai tartalmi elemeit a MOME és az ELTE Pedagógia és Pszichológia Karának kutatói és hallgatói dolgozták ki úgy, hogy a résztvevő 8-12 éves diákok számos képességét fejlessze, és közben a háború alatt szerzett rossz emlékeiket is próbálja enyhíteni.

A MOME és a Migration Aid helyszínein zajló foglalkozások részvevői között a fiatalabb, 8-9 éves korosztály jóval érzékenyebben reagált a háborús eseményekre, jelentős részük osztott meg erről élményeket, leginkább ukrán nemzeti színeket, kéket és sárgát használtak a feladatok során.  

A program alapja egy 2022 őszi szemeszterében tartott kurzus volt, amelyben az ELTE PPK és a MOME hallgatói közösen fejlesztették tovább a korábban Szörnyépítőnek nevezett BeSTEAM! programot úgy, hogy az menekült gyermekek számára is alkalmazható legyen. A program a kreatív tárgyalkotó feladatok segítségével integrálja közismereti tantárgyak tu­dásanyagát és a Design Thinking alapjait, külön hangsúlyt kap a csapatmunka, a kommunikáció, a rajzi, manuális készségek fejlesztése, illetve a digitális tárgyalkotó technológiákhoz kapcsolódó elméleti és gyakor­lati tudás átadása.

A projektet korábban Lipóczki Ákos, DLA fejlesztési rektorhelyettes az EDULAB keretein belül fejlesztette, most kutatási- és témavezetőként vett részt, a kurzust Cser Boglárka Johanna senior kutató vezette, Póczos Valéria MOME doktoranda, senior kutató kutatása pedig erre a programra épült. A ELTE részéről Bajzáth Angéla konzulens, kutatási szakértő vezette a programot. A BeSTEAM! K+F+I kurzus és az erre épülő kutatás keretében kidolgozott, bárhol adaptálható módszert, mely alkalmas arra, hogy a későbbiek során felkészített önkéntesek a MOME Campus falain kívül is tarthassanak foglalkozásokat, 2023-as tavaszi szemeszterben tovább fejlesztik majd. A jövőben Animáció és Tervezőgrafika szakos hallgatók bevonását tervezik, több pszichológiai konzultációt integrálnának, és több Hősépítő workshopot is szerveznek majd ukrán menekült gyermek számára. 

További hírek

A Q&Alumni sorozat első epizódjának vendége Tőkés Anna, MOME Animáció szakos alumna, aki nemrég Az Utolsó Dobás című diplomafilmjével szerepelt az Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon. A videóból többek között kiderül, hogyan emlékszik vissza az egyetemi éveire, milyen projektekben vett részt a MOME-n, és még a sütési tudományába is bepillantást nyerhetünk.

A víz ma még magától értetődő része az életünknek – de meddig? Diákok gondolták újra az alapvető anyag jövőjét a 2025-ös kreatív alkotópályázat keretében, amelyen 7–10. osztályosokból álló csapatok a második fordulóban MOME-mentorokkal dolgozták ki a terveiket. A júnus 25-i finálén tíz középiskolás csapat mutatta be az elképzeléseit, közülük négyet díjazott a MOME-oktatókból álló zsűri. Az első helyezést az Ísbíltúr, a másodikat a Bacsaók, a harmadikat a Code Noir csapat szerezte meg, míg a különdíjat a Newwave vihette haza. A rendszerszintű gondolkodást tükröző munkák arra figyelmeztetnek: a víz kérdése nem jövőbeli probléma – már most tennünk kell érte.

Hogyan lehet jobban kihasználni a tömegközlekedési infrastruktúrát, milyen lenne az igazán gyors életmentő eszköz, miként menthetjük meg a mezőgazdaságot méhek hiányában... formatervező hallgatóink válaszai a világ egyik legismertebb formatervezési versenyén, a Red Dot Award Design Concept kategóriájában értek el kiemelkedő eredményeket. A nemzetközi mezőnyben hét, a MOME Red Dot nevezési programjába bejutó mentorált projekt kapott elismerést, köztük diplomamunka és féléves egyetemi projekt is.