Élményalapú tanítással segíti a MOME az ukrán menekült gyerekeket

Date:
Innovatív, saját fejlesztésű STEAM tudásanyagot tett elérhetővé a MOME az ukrán menekült gyerekek számára. A cél az, hogy a háború elől menekülő gyerekek a stresszoldó fókuszú kreatív oktatási programon keresztül elkezdhessék feldolgozni az őket ért traumákat.

Három szervezet, a MOME, a Migration Aid és az ELTE Pedagógia és Pszichológia Kar közös munkájaként valósult meg az Ukrajnából érkezett menekült gyerekeknek szóló BeSTEAM! workshop. A Migration Aid Learning Without Borders (Tanulás határok nélkül) program keretein belül tartott foglalkozások szakmai tartalmi elemeit a MOME és az ELTE Pedagógia és Pszichológia Karának kutatói és hallgatói dolgozták ki úgy, hogy a résztvevő 8-12 éves diákok számos képességét fejlessze, és közben a háború alatt szerzett rossz emlékeiket is próbálja enyhíteni.

A MOME és a Migration Aid helyszínein zajló foglalkozások részvevői között a fiatalabb, 8-9 éves korosztály jóval érzékenyebben reagált a háborús eseményekre, jelentős részük osztott meg erről élményeket, leginkább ukrán nemzeti színeket, kéket és sárgát használtak a feladatok során.  

A program alapja egy 2022 őszi szemeszterében tartott kurzus volt, amelyben az ELTE PPK és a MOME hallgatói közösen fejlesztették tovább a korábban Szörnyépítőnek nevezett BeSTEAM! programot úgy, hogy az menekült gyermekek számára is alkalmazható legyen. A program a kreatív tárgyalkotó feladatok segítségével integrálja közismereti tantárgyak tu­dásanyagát és a Design Thinking alapjait, külön hangsúlyt kap a csapatmunka, a kommunikáció, a rajzi, manuális készségek fejlesztése, illetve a digitális tárgyalkotó technológiákhoz kapcsolódó elméleti és gyakor­lati tudás átadása.

A projektet korábban Lipóczki Ákos, DLA fejlesztési rektorhelyettes az EDULAB keretein belül fejlesztette, most kutatási- és témavezetőként vett részt, a kurzust Cser Boglárka Johanna senior kutató vezette, Póczos Valéria MOME doktoranda, senior kutató kutatása pedig erre a programra épült. A ELTE részéről Bajzáth Angéla konzulens, kutatási szakértő vezette a programot. A BeSTEAM! K+F+I kurzus és az erre épülő kutatás keretében kidolgozott, bárhol adaptálható módszert, mely alkalmas arra, hogy a későbbiek során felkészített önkéntesek a MOME Campus falain kívül is tarthassanak foglalkozásokat, 2023-as tavaszi szemeszterben tovább fejlesztik majd. A jövőben Animáció és Tervezőgrafika szakos hallgatók bevonását tervezik, több pszichológiai konzultációt integrálnának, és több Hősépítő workshopot is szerveznek majd ukrán menekült gyermek számára. 

More news

Lehet-e a textil segítségével történeteket mesélni, történeteket szőni, milyen üzeneteket hordozhat? Textile Art: In the face of contemporary times címmel jelentette meg a poznańi Magdalena Abakanowicz Művészeti Egyetem a Zeszyty Artystyczne (Művészeti Jegyzetek) folyóirat 44. számát, amelyben a hosszú idő után önálló művészeti ággá vált textilművészet kortárs törekvéseiről olvashatunk.

Elindult a 2024-es CheckINN Revitalizátor, a CheckINN Turisztikai Innovációmenedzsment Kft. és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem közös ötletpályázata. A legjobb revitalizációs ötleteket felmutató csapat 3 millió forintot vihet haza. A versenyre elsősorban építész- és turizmus-vendéglátóipari hallgatóktól várnak olyan koncepciókat, amelyek rozsdamezős területeket gondolnak újra, elhagyatott ipari épületeket töltenek meg új élettel, úgy, hogy azok korábbi értékei ne vesszenek el, illetve hogy a tervnek turisztikai szempontból is értékelhető hatása legyen.

Négy napos intenzív workshoppal indult a MOME Service Design szakirányú továbbképzés második féléve. A workshop szakmai partnerei Dóczi-Nagy Katalin és Antonia Fedlmeier voltak, a Laerdel Medical norvégiai központjának vezető service designerei, akik egy aktuálisan futó éles projekt fejlesztésébe vonták be a hallgatókat.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121