Élményalapú tanítással segíti a MOME az ukrán menekült gyerekeket

Date:
Innovatív, saját fejlesztésű STEAM tudásanyagot tett elérhetővé a MOME az ukrán menekült gyerekek számára. A cél az, hogy a háború elől menekülő gyerekek a stresszoldó fókuszú kreatív oktatási programon keresztül elkezdhessék feldolgozni az őket ért traumákat.

Három szervezet, a MOME, a Migration Aid és az ELTE Pedagógia és Pszichológia Kar közös munkájaként valósult meg az Ukrajnából érkezett menekült gyerekeknek szóló BeSTEAM! workshop. A Migration Aid Learning Without Borders (Tanulás határok nélkül) program keretein belül tartott foglalkozások szakmai tartalmi elemeit a MOME és az ELTE Pedagógia és Pszichológia Karának kutatói és hallgatói dolgozták ki úgy, hogy a résztvevő 8-12 éves diákok számos képességét fejlessze, és közben a háború alatt szerzett rossz emlékeiket is próbálja enyhíteni.

A MOME és a Migration Aid helyszínein zajló foglalkozások részvevői között a fiatalabb, 8-9 éves korosztály jóval érzékenyebben reagált a háborús eseményekre, jelentős részük osztott meg erről élményeket, leginkább ukrán nemzeti színeket, kéket és sárgát használtak a feladatok során.  

A program alapja egy 2022 őszi szemeszterében tartott kurzus volt, amelyben az ELTE PPK és a MOME hallgatói közösen fejlesztették tovább a korábban Szörnyépítőnek nevezett BeSTEAM! programot úgy, hogy az menekült gyermekek számára is alkalmazható legyen. A program a kreatív tárgyalkotó feladatok segítségével integrálja közismereti tantárgyak tu­dásanyagát és a Design Thinking alapjait, külön hangsúlyt kap a csapatmunka, a kommunikáció, a rajzi, manuális készségek fejlesztése, illetve a digitális tárgyalkotó technológiákhoz kapcsolódó elméleti és gyakor­lati tudás átadása.

A projektet korábban Lipóczki Ákos, DLA fejlesztési rektorhelyettes az EDULAB keretein belül fejlesztette, most kutatási- és témavezetőként vett részt, a kurzust Cser Boglárka Johanna senior kutató vezette, Póczos Valéria MOME doktoranda, senior kutató kutatása pedig erre a programra épült. A ELTE részéről Bajzáth Angéla konzulens, kutatási szakértő vezette a programot. A BeSTEAM! K+F+I kurzus és az erre épülő kutatás keretében kidolgozott, bárhol adaptálható módszert, mely alkalmas arra, hogy a későbbiek során felkészített önkéntesek a MOME Campus falain kívül is tarthassanak foglalkozásokat, 2023-as tavaszi szemeszterben tovább fejlesztik majd. A jövőben Animáció és Tervezőgrafika szakos hallgatók bevonását tervezik, több pszichológiai konzultációt integrálnának, és több Hősépítő workshopot is szerveznek majd ukrán menekült gyermek számára. 

More news

Látványos videó készült az XX Trianguli (XX Tri) nevű vörös óriáscsillag felszínén megjelenő csillagfoltok időbeli változásáról, amelyet a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) adattudósai, Radványi Ádám és Varga Viktor készítettek. A Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam (AIP) és a HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Csillagászati Intézetének kutatói 16 éves méréssorozat alapján rekonstruálták a vörös óriáscsillag felszínén megjelenő, az átlagosnál hűvösebb területek, úgynevezett csillagfoltok időbeli változását, melyet a két szakember adatvizualizációs animációval tett közérthetővé.

Milyen terápiás hatása lehet egy szép virtuális természeti sétának vagy a kertészkedésnek az immerzív térben? Többek közt ezekre a kérdésekre keresi a választ a MOME FutureCare Labban a Bakk Ágnes Karolina PhD vezetésével zajló Zenctuary VR+ projekt, amely kiemelkedő, közel 1 millió eurós támogatást nyert a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal HU-rizont pályázatán. Az egészségügyi intézmények számára fejlesztett virtuális természeti környezet, amely a tervek szerint rehabilitációs és diagnosztikai célokat is szolgál, javítani tudja majd a betegek ellátását, az idősek életminőségét, elősegíti a regenerálódást, és csökkenti az egészségügyi dolgozók terhelését.

„Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a MOME Doktori Iskola vezetőjeként folytathatom a munkámat egy olyan intézményben, amely mindig is az innováció, a kreativitás és a minőség szinonimája volt” – ezekkel a szavakkal fogadta el Szalontai Ábel egyetemi tanár kinevezését a Doktori Iskola élére, mely mostantól 2025. december 31-ig szól.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121