Expresszív nyomhagyás - A 2024-es MOME Diploma arculat mögött

Dátum: 2024.06.06
Egyetemünkön régóta hagyomány, hogy a MOME Diploma vizuális identitása, kezdve a grafikai arculattól az alapszakos és mesterszakos hallgatók portréfotózásáig, pályázat útján hallgatói kézbe kerül. Az évről évre megújuló koncepció így belülről tükrözi az egyetem közösségét, fontos korlenyomatot, az egyes évfolyamok egyedi emléktárát létrehozva.

Az idei színátmenetes, fényhatásokra építő texturált arculatot Lantos Réka, mesterszakos tervezőgrafikus tervezte. Olyan kérdések mentén indult el mint, hogy milyen benyomást keltünk másokban, és milyen nyomot hagynak maguk után a diplomázó tervezők.  

 

„A nyomhagyás  kulcsfontosságú fogalommá vált a tervezésben, és vezetett el odáig, hogy a síkból kilépve a felületek plaszticitásával kezdtem foglalkozni. Olyan 3D felületekkel kísérleteztem, amelyek nyomdatechnológiai eljárásokat imitálnak. A dombornyomás esztétikáját a betűkön Blenderben hoztam létre. Ezt a kifelé domborodó formát az expresszió fogalmával vontam párhuzamba, amely fontos eleme az egyetem kommunikációjának: mik azok a felületek, amiket láttatunk, mi az az imázs, amit megmutatunk magunkról a külvilágnak. Ebben az arculatban a folyamat, ahogy létrejött a fő grafika, ennek a vizuális imázs alkotásnak egy rekreációja. Ennek mentén 3D betűket készítettem, melyeket befedtem egy lepellel. A lefedés és kitakarás egy olyan metamorfózis, amin az egyetem vizualitása minden évben többször átesik, hiszen folyamatosan új események formálják a MOME aktuális arculatát. A színeket megvilágításként használtam, amellyel a mester- és alapképzést különítettem el, a közös felületeken pedig együttesen használtam őket” – mesélte Réka, aki emellett Jeff Koons alkotásaiból inspirálódott.

 

A grafikai arculat elemeit Grinberg Daniella és Melegh Benjámin, mesterszakos hallgatók fordították le a portréfotózás koncepciójába. A duónak már volt tapasztalata, hiszen 2022-ben, akkor még alapszakos hallgatókként is ők készítették a diploma portrékat. Daniella ezúttal a mesterszakos hallgatók állóképeiért, Benjámin pedig az alapszakos hallgatók mozgóképeiért felelt.  

 

„A fotózás időpontja mindig a kipakolás és a diplomamunka kivitelezés környékére esik, a legtöbben sietve, fáradtan és a védéstől izgulva érkeznek. Ezek az elsődleges gyakorlati szempontok, amiket figyelembe veszünk a beállítások megtervezésekor. Minden évben kihívást jelent, viszonylag rövid idő alatt több száz emberről önazonos és változatos képet készíteni, amiben mi is jelen vagyunk, mint alkotók” – mesélte Benjámin és Daniella.

 

„A fémhatású grafikai arculatot figyelembe véve a fotózás megtervezésekor egy olyan üveglapokból és fémes felületekből álló konstrukciót hoztunk létre, ami a megfelelő szögből különböző fényeket visszaverve alakítja a képet. Az állóképek esetében a hallgatók egy átlátszó üvegkonstrukción keresztül néztek előre. Sem önmagukat, sem az objektívet nem látták, én pedig oldalról fényképeztem és instruáltam a tükörképüket. Ez a képkészítési módszer, illetve a helyzet, amit generál, számomra hasonlatos az egyetem utáni önmárkaépítéshez” – osztotta meg Daniella. A BA-s diplomázók videói esetében pedig az arculat csillogó, fémes hatására reflektálva készítettek animációkat, amelyeket aztán a hallgatókra vetítettek.  

 

A karakteres diplomaarculattal többek között az aktuálisan futó védéseken, az idén több mint egy héten át látogatható Diplomakiállításon és a diplomaosztó ceremóniákon lehet találkozni.  

További hírek

A divattervezők legújabb generációja kápráztatta el a közönséget a három teltházas MOME Fashion Show 2025 alkalmával. Az őszi szemeszter nyitóeseményén több mint száz look mutatkozott be a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem zugligeti campusán. A kifutón kortárs témák és személyes történetek kaptak hangsúlyt, a közönség pedig betekintést nyert abba, hogyan gondolkodik a divatról a fiatal tervezőgeneráció. A Fashion Show-hoz kapcsolódva Budapestre érkezett Linda Loppa divatkurátor, valamint közel egy héten át, exkluzív tárlatvezetésekkel várta a látogatókat a Divat- és Textiltervezés szak hallgatóinak diplomamunkáiból nyílt különleges kiállítás is. 
Két elkötelezett oktató vehette át az idei Aurum Futuri díjat. A „Jövő aranya” elismerést idén German Kinga PhD művészettörténész, kurátor, oktató, valamint Schneider Ákos PhD designkultúra-kutató, esztéta kapta – mindketten olyan szakemberek, akik hisznek a design és a pedagógia jövőformáló hatásában, tevékenységük pedig a MOME falain is túlmutat. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem történetében harmadik alkalommal átadott kiválósági díjakkal az intézmény a legkiemelkedőbb oktatóit és kutatóit ismeri el, reflektorfénybe állítva a hallgatók mentorálásában, az oktatás megújításában és a kutatásban megvalósuló munkájuk értékteremtő erejét.
Hogyan támogathatja egy tér a közösségeket, hányféleképp lehet egy traumát a fotográfia segítségével képpé formálni? Miképpen vonhatunk be sérült embereket egyszerű tevékenységekbe, egy kis játékkal hogyan csökkenthetjük a kis elsősök szorongását? A válaszokat az ismét a MOME évnyitóján átadott Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj nyertesei mondják el munkáikkal: az idei válogatás egyszerre bizonyítja, hogy a design egy gondolkodásmód, amellyel esélyt teremthetünk, és amely nem nélkülözheti a kutatást és a kísérletezést sem.