Expresszív nyomhagyás - A 2024-es MOME Diploma arculat mögött

Date:
Egyetemünkön régóta hagyomány, hogy a MOME Diploma vizuális identitása, kezdve a grafikai arculattól az alapszakos és mesterszakos hallgatók portréfotózásáig, pályázat útján hallgatói kézbe kerül. Az évről évre megújuló koncepció így belülről tükrözi az egyetem közösségét, fontos korlenyomatot, az egyes évfolyamok egyedi emléktárát létrehozva.

Az idei színátmenetes, fényhatásokra építő texturált arculatot Lantos Réka, mesterszakos tervezőgrafikus tervezte. Olyan kérdések mentén indult el mint, hogy milyen benyomást keltünk másokban, és milyen nyomot hagynak maguk után a diplomázó tervezők.  

 

„A nyomhagyás  kulcsfontosságú fogalommá vált a tervezésben, és vezetett el odáig, hogy a síkból kilépve a felületek plaszticitásával kezdtem foglalkozni. Olyan 3D felületekkel kísérleteztem, amelyek nyomdatechnológiai eljárásokat imitálnak. A dombornyomás esztétikáját a betűkön Blenderben hoztam létre. Ezt a kifelé domborodó formát az expresszió fogalmával vontam párhuzamba, amely fontos eleme az egyetem kommunikációjának: mik azok a felületek, amiket láttatunk, mi az az imázs, amit megmutatunk magunkról a külvilágnak. Ebben az arculatban a folyamat, ahogy létrejött a fő grafika, ennek a vizuális imázs alkotásnak egy rekreációja. Ennek mentén 3D betűket készítettem, melyeket befedtem egy lepellel. A lefedés és kitakarás egy olyan metamorfózis, amin az egyetem vizualitása minden évben többször átesik, hiszen folyamatosan új események formálják a MOME aktuális arculatát. A színeket megvilágításként használtam, amellyel a mester- és alapképzést különítettem el, a közös felületeken pedig együttesen használtam őket” – mesélte Réka, aki emellett Jeff Koons alkotásaiból inspirálódott.

 

A grafikai arculat elemeit Grinberg Daniella és Melegh Benjámin, mesterszakos hallgatók fordították le a portréfotózás koncepciójába. A duónak már volt tapasztalata, hiszen 2022-ben, akkor még alapszakos hallgatókként is ők készítették a diploma portrékat. Daniella ezúttal a mesterszakos hallgatók állóképeiért, Benjámin pedig az alapszakos hallgatók mozgóképeiért felelt.  

 

„A fotózás időpontja mindig a kipakolás és a diplomamunka kivitelezés környékére esik, a legtöbben sietve, fáradtan és a védéstől izgulva érkeznek. Ezek az elsődleges gyakorlati szempontok, amiket figyelembe veszünk a beállítások megtervezésekor. Minden évben kihívást jelent, viszonylag rövid idő alatt több száz emberről önazonos és változatos képet készíteni, amiben mi is jelen vagyunk, mint alkotók” – mesélte Benjámin és Daniella.

 

„A fémhatású grafikai arculatot figyelembe véve a fotózás megtervezésekor egy olyan üveglapokból és fémes felületekből álló konstrukciót hoztunk létre, ami a megfelelő szögből különböző fényeket visszaverve alakítja a képet. Az állóképek esetében a hallgatók egy átlátszó üvegkonstrukción keresztül néztek előre. Sem önmagukat, sem az objektívet nem látták, én pedig oldalról fényképeztem és instruáltam a tükörképüket. Ez a képkészítési módszer, illetve a helyzet, amit generál, számomra hasonlatos az egyetem utáni önmárkaépítéshez” – osztotta meg Daniella. A BA-s diplomázók videói esetében pedig az arculat csillogó, fémes hatására reflektálva készítettek animációkat, amelyeket aztán a hallgatókra vetítettek.  

 

A karakteres diplomaarculattal többek között az aktuálisan futó védéseken, az idén több mint egy héten át látogatható Diplomakiállításon és a diplomaosztó ceremóniákon lehet találkozni.  

More news

Évente 10 billió műanyag tollat dobunk el világszinten, a nem lebomló hulladék pedig olyan környezetterhelő vegyi anyagokat tartalmaz, amelyek nem megfelelő feldolgozás esetén egészségi károsodást is okozhatnak. Ugyanakkor színes filctollak nélkül elképzelhetetlen lenne nemcsak az iskolások, de a kreatíviparban dolgozók élete is. Erre a problémára kínál megoldást a MOME hallgatói csapata, amely a pHen környezetbarát tollal a 2024-es Biodesign Challenge kiemelkedő művészeti díját érdemelte ki New Yorkban. A most díjazott pHen csapat az elismerés mellett a jövő évre ösztöndíjat, valamint egy önálló kiállítás lehetőségét is elnyerte.

Vajon hogyan változik a világ az űrkutatás hatására húsz év múlva? Hogyan és mire taníthat a világegyetem? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket kellett megválaszolni az Ugrás a jövőbe! 2024 kreatív alkotói pályázaton, amelyre idén is innovatív és izgalmas ötleteket hoztak válaszul a részt vevő diákok. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem negyedik évadához érkezett versenyének nyertes projektjei között van a jövő élelmezését segítő Lebegőkert, egy bányászattal foglalkozó űrbázis, egy etikus terraformáló projekt és egy LifeBubble nevű űrhelyiség.

Végzőseit idén sem engedi el inspiráció nélkül a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME): folytatódik az a friss és nagy sikerű hagyomány, amelynek keretében évről évre világhírű kreatívipari szakemberek köszöntik a diplomásokat. Az idei diplomaosztó meghívottja Nir Eyal magyar-izraeli származású amerikai viselkedéskutató, író, a szokások tudósa, aki mind az alap, mind a mesterszakosok oklevélátadóján beszédet mond majd. A jövő szempontjából ugyanis kulcsfontosságú tudatosítani a szokások jelentőségét, mivel azok egész életünket, sőt a gazdaságot is mozgatják.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121