Expresszív nyomhagyás - A 2024-es MOME Diploma arculat mögött

Dátum: 2024.06.06
Egyetemünkön régóta hagyomány, hogy a MOME Diploma vizuális identitása, kezdve a grafikai arculattól az alapszakos és mesterszakos hallgatók portréfotózásáig, pályázat útján hallgatói kézbe kerül. Az évről évre megújuló koncepció így belülről tükrözi az egyetem közösségét, fontos korlenyomatot, az egyes évfolyamok egyedi emléktárát létrehozva.

Az idei színátmenetes, fényhatásokra építő texturált arculatot Lantos Réka, mesterszakos tervezőgrafikus tervezte. Olyan kérdések mentén indult el mint, hogy milyen benyomást keltünk másokban, és milyen nyomot hagynak maguk után a diplomázó tervezők.  

 

„A nyomhagyás  kulcsfontosságú fogalommá vált a tervezésben, és vezetett el odáig, hogy a síkból kilépve a felületek plaszticitásával kezdtem foglalkozni. Olyan 3D felületekkel kísérleteztem, amelyek nyomdatechnológiai eljárásokat imitálnak. A dombornyomás esztétikáját a betűkön Blenderben hoztam létre. Ezt a kifelé domborodó formát az expresszió fogalmával vontam párhuzamba, amely fontos eleme az egyetem kommunikációjának: mik azok a felületek, amiket láttatunk, mi az az imázs, amit megmutatunk magunkról a külvilágnak. Ebben az arculatban a folyamat, ahogy létrejött a fő grafika, ennek a vizuális imázs alkotásnak egy rekreációja. Ennek mentén 3D betűket készítettem, melyeket befedtem egy lepellel. A lefedés és kitakarás egy olyan metamorfózis, amin az egyetem vizualitása minden évben többször átesik, hiszen folyamatosan új események formálják a MOME aktuális arculatát. A színeket megvilágításként használtam, amellyel a mester- és alapképzést különítettem el, a közös felületeken pedig együttesen használtam őket” – mesélte Réka, aki emellett Jeff Koons alkotásaiból inspirálódott.

 

A grafikai arculat elemeit Grinberg Daniella és Melegh Benjámin, mesterszakos hallgatók fordították le a portréfotózás koncepciójába. A duónak már volt tapasztalata, hiszen 2022-ben, akkor még alapszakos hallgatókként is ők készítették a diploma portrékat. Daniella ezúttal a mesterszakos hallgatók állóképeiért, Benjámin pedig az alapszakos hallgatók mozgóképeiért felelt.  

 

„A fotózás időpontja mindig a kipakolás és a diplomamunka kivitelezés környékére esik, a legtöbben sietve, fáradtan és a védéstől izgulva érkeznek. Ezek az elsődleges gyakorlati szempontok, amiket figyelembe veszünk a beállítások megtervezésekor. Minden évben kihívást jelent, viszonylag rövid idő alatt több száz emberről önazonos és változatos képet készíteni, amiben mi is jelen vagyunk, mint alkotók” – mesélte Benjámin és Daniella.

 

„A fémhatású grafikai arculatot figyelembe véve a fotózás megtervezésekor egy olyan üveglapokból és fémes felületekből álló konstrukciót hoztunk létre, ami a megfelelő szögből különböző fényeket visszaverve alakítja a képet. Az állóképek esetében a hallgatók egy átlátszó üvegkonstrukción keresztül néztek előre. Sem önmagukat, sem az objektívet nem látták, én pedig oldalról fényképeztem és instruáltam a tükörképüket. Ez a képkészítési módszer, illetve a helyzet, amit generál, számomra hasonlatos az egyetem utáni önmárkaépítéshez” – osztotta meg Daniella. A BA-s diplomázók videói esetében pedig az arculat csillogó, fémes hatására reflektálva készítettek animációkat, amelyeket aztán a hallgatókra vetítettek.  

 

A karakteres diplomaarculattal többek között az aktuálisan futó védéseken, az idén több mint egy héten át látogatható Diplomakiállításon és a diplomaosztó ceremóniákon lehet találkozni.  

További hírek

A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) videó- és podcastsorozataiból kiderül, hogy a művészet, a design és a tudomány összekapcsolódása alapvető jelentőségű a világ komplex problémáinak a megértésében és azok megoldásában. A Zugligeti úti campuson megvalósult kiállítások, események és workshopok pedig arra teremtenek lehetőséget , hogy a különböző generációk személyes élményeken keresztül fedezzék fel a kutatási területeket.
Hogyan éledhet újjá a Tungsram gyárváros, ahol valaha 12 ezer ember mindennapjai teltek, miként dolgozik együtt az egyetem a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal, és mire jók, hogyan értelmezhetők adatvizualizációval az okoskészülékekből kinyert egészségügyi adatok... Csak néhány kérdés, amelyre a MOME programjain kaphatunk választ. A klasszikus formatervezést érintő területek mellett számos további eseményen ismerkedhetünk meg az idei Budapest Design Weeken a MOME hallgatói-kutatói tevékenységével. A társadalmi beágyazottságtól a városi léptékeken át a vizualitás és az anyagtudomány kortárs kihívásaiig kaphatunk átfogó képet az egyetem komplex szakmai tevékenységéről.