Expresszív nyomhagyás - A 2024-es MOME Diploma arculat mögött

Date:
Egyetemünkön régóta hagyomány, hogy a MOME Diploma vizuális identitása, kezdve a grafikai arculattól az alapszakos és mesterszakos hallgatók portréfotózásáig, pályázat útján hallgatói kézbe kerül. Az évről évre megújuló koncepció így belülről tükrözi az egyetem közösségét, fontos korlenyomatot, az egyes évfolyamok egyedi emléktárát létrehozva.

Az idei színátmenetes, fényhatásokra építő texturált arculatot Lantos Réka, mesterszakos tervezőgrafikus tervezte. Olyan kérdések mentén indult el mint, hogy milyen benyomást keltünk másokban, és milyen nyomot hagynak maguk után a diplomázó tervezők.  

 

„A nyomhagyás  kulcsfontosságú fogalommá vált a tervezésben, és vezetett el odáig, hogy a síkból kilépve a felületek plaszticitásával kezdtem foglalkozni. Olyan 3D felületekkel kísérleteztem, amelyek nyomdatechnológiai eljárásokat imitálnak. A dombornyomás esztétikáját a betűkön Blenderben hoztam létre. Ezt a kifelé domborodó formát az expresszió fogalmával vontam párhuzamba, amely fontos eleme az egyetem kommunikációjának: mik azok a felületek, amiket láttatunk, mi az az imázs, amit megmutatunk magunkról a külvilágnak. Ebben az arculatban a folyamat, ahogy létrejött a fő grafika, ennek a vizuális imázs alkotásnak egy rekreációja. Ennek mentén 3D betűket készítettem, melyeket befedtem egy lepellel. A lefedés és kitakarás egy olyan metamorfózis, amin az egyetem vizualitása minden évben többször átesik, hiszen folyamatosan új események formálják a MOME aktuális arculatát. A színeket megvilágításként használtam, amellyel a mester- és alapképzést különítettem el, a közös felületeken pedig együttesen használtam őket” – mesélte Réka, aki emellett Jeff Koons alkotásaiból inspirálódott.

 

A grafikai arculat elemeit Grinberg Daniella és Melegh Benjámin, mesterszakos hallgatók fordították le a portréfotózás koncepciójába. A duónak már volt tapasztalata, hiszen 2022-ben, akkor még alapszakos hallgatókként is ők készítették a diploma portrékat. Daniella ezúttal a mesterszakos hallgatók állóképeiért, Benjámin pedig az alapszakos hallgatók mozgóképeiért felelt.  

 

„A fotózás időpontja mindig a kipakolás és a diplomamunka kivitelezés környékére esik, a legtöbben sietve, fáradtan és a védéstől izgulva érkeznek. Ezek az elsődleges gyakorlati szempontok, amiket figyelembe veszünk a beállítások megtervezésekor. Minden évben kihívást jelent, viszonylag rövid idő alatt több száz emberről önazonos és változatos képet készíteni, amiben mi is jelen vagyunk, mint alkotók” – mesélte Benjámin és Daniella.

 

„A fémhatású grafikai arculatot figyelembe véve a fotózás megtervezésekor egy olyan üveglapokból és fémes felületekből álló konstrukciót hoztunk létre, ami a megfelelő szögből különböző fényeket visszaverve alakítja a képet. Az állóképek esetében a hallgatók egy átlátszó üvegkonstrukción keresztül néztek előre. Sem önmagukat, sem az objektívet nem látták, én pedig oldalról fényképeztem és instruáltam a tükörképüket. Ez a képkészítési módszer, illetve a helyzet, amit generál, számomra hasonlatos az egyetem utáni önmárkaépítéshez” – osztotta meg Daniella. A BA-s diplomázók videói esetében pedig az arculat csillogó, fémes hatására reflektálva készítettek animációkat, amelyeket aztán a hallgatókra vetítettek.  

 

A karakteres diplomaarculattal többek között az aktuálisan futó védéseken, az idén több mint egy héten át látogatható Diplomakiállításon és a diplomaosztó ceremóniákon lehet találkozni.  

More news

Látványos videó készült az XX Trianguli (XX Tri) nevű vörös óriáscsillag felszínén megjelenő csillagfoltok időbeli változásáról, amelyet a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) adattudósai, Radványi Ádám és Varga Viktor készítettek. A Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam (AIP) és a HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Csillagászati Intézetének kutatói 16 éves méréssorozat alapján rekonstruálták a vörös óriáscsillag felszínén megjelenő, az átlagosnál hűvösebb területek, úgynevezett csillagfoltok időbeli változását, melyet a két szakember adatvizualizációs animációval tett közérthetővé.

Milyen terápiás hatása lehet egy szép virtuális természeti sétának vagy a kertészkedésnek az immerzív térben? Többek közt ezekre a kérdésekre keresi a választ a MOME FutureCare Labban a Bakk Ágnes Karolina PhD vezetésével zajló Zenctuary VR+ projekt, amely kiemelkedő, közel 1 millió eurós támogatást nyert a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal HU-rizont pályázatán. Az egészségügyi intézmények számára fejlesztett virtuális természeti környezet, amely a tervek szerint rehabilitációs és diagnosztikai célokat is szolgál, javítani tudja majd a betegek ellátását, az idősek életminőségét, elősegíti a regenerálódást, és csökkenti az egészségügyi dolgozók terhelését.

„Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a MOME Doktori Iskola vezetőjeként folytathatom a munkámat egy olyan intézményben, amely mindig is az innováció, a kreativitás és a minőség szinonimája volt” – ezekkel a szavakkal fogadta el Szalontai Ábel egyetemi tanár kinevezését a Doktori Iskola élére, mely mostantól 2025. december 31-ig szól.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121