Hátrányos helyzetű diákokat, elhivatott középiskolai tanárokat támogat a Tiéd a holnap program

Date:
Közel 100 fő jelentkezett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Tiéd a Holnap – A jövő kreatív tehetségeiért 2025-ös ösztöndíjprogramjára. A jelentkezők személyes meghallgatása több vidéki helyszínen, illetve Budapesten is zajlott, a 18 hátrányos háttérből érkező középiskolás diák, a program második évfolyama, már meg is kezdte kreatív képzését a MOME Campusán. Újdonság, hogy idén először pedagógus-ösztöndíjprogram is társul a kezdeményezéshez. Ennek keretében 14, diákjaikat kreatív megközelítéssel oktató középiskolai tanár kap rendszeres anyagi és szakmai támogatást az egyetemtől.

Az egyetem és az egyetemet fenntartó alapítvány összefogásában létrehozott Tiéd a holnap ösztöndíjprogram 2023 őszén indult azért, hogy a hátrányos helyzetű, tehetséges vidéki középiskolásoknak is lehetőséget teremtsen a kreatívipari karrier építésére, a továbbtanulásra. A kezdeményezés szakmai segítséget és mentális támogatást nyújt a diákoknak, segíti őket, hogy eljussanak a művészeti felsőoktatási intézmények felvételijeinek kapujába. A 2025-ös ösztöndíjprogramban résztvevő diákok az ország leghátrányosabb helyzetű régióiból érkeznek: első alkalommal február 7-én látogattak el a MOME budapesti campusára, ezzel elkezdődött számukra a felkészítő program. Első hétvégéjükön campustúrával, műhelybemutatókkal, közös ebéddel, készségfejlesztő kurzussal, mentor-mentorált ismerkedő programmal várta őket az egyetem, vasárnap pedig Budapest várostúrával zárult a hétvége. 

„A MOME-ra a diákok többsége privilégizált családi háttérből érkezik. Éppen ezért szerintem nagyon fontos, hogy azoknak a tehetséges diákoknak is esélyt teremtsünk a felvételre, akik hátrányos helyzetük miatt önmaguktól biztosan nem jutnának el a felvételiig” – magyarázza Ulrich Sára, a MOME animáció szakos hallgatója, aki mentorként a kezdetektől részt vesz a programban. „A mentor egy kicsit olyan, mint a nagytesó, ahogy a tavalyi mentoráltam megfogalmazta. Nem csak szakmai kérdéseket, hanem nagyon sok személyes dolgot is megbeszéltünk egymással, a program során szoros barátsággá alakult a kapcsolatunk” – teszi hozzá Sára. 

Felismerve, hogy a program hatékonyságának kulcsa olyan elkötelezett pedagógusok bevonása, akik nemcsak motiválják, hanem praktikus tanácsokkal is segítik a fiatalokat a tehetségük kibontakoztatásában, tavaly egy tanároknak szóló ösztöndíjprogramot is meghirdetett a MOME. A pedagógus-ösztöndíjprogram célja, hogy országszerte olyan tanárokat támogasson, akik lelkesedéssel és kreatív módszerekkel segítik diákjaikat a továbbtanulás útján. Az ösztöndíj havi támogatást, szakmai képzéseket, utazási hozzájárulást és oktatásfejlesztő eszközöket, tudásmegosztási platformokat kínál a résztvevőknek. A tanárok mindemellett egy inspiráló közösség tagjaivá válhatnak, ahol műhelymunkák keretében közösen dolgoznak majd ki módszereket a hátrányos helyzetű fiatalok esélyteremtésére. 

A pályázatra közel 60 pedagógus jelentkezett egész Magyarországról, így például Nyíregyházáról, Miskolcról, Békéscsabáról, Pécsről, Szolnokról, Debrecenből, Nádudvarról, Bajáról, és Zalából. Az elbírálás során fontos szempont volt, hogy a pedagógus közösségteremtő, proaktív és elkötelezett személyiség legyen, továbbá kísérletezzen kreatív oktatási módszerek alkalmazásával. 

A programba felvett 14 oktató között nemcsak művészeti területen oktató pedagógusok vannak, hanem például matematika-, fizika-, magyar nyelv és irodalom-, valamint turisztikai alapismereteket oktató tanár is akad. 

A diákokat szakértői csapat választotta ki, melynek tagjai Gyarmathy Éva szakpszichológus, tehetséggondozással foglalkozó szakember, Koós Pál formatervező művész, egyetemi tanár, Babarczy Eszter filozófus, szépíró, a MOME docense, a hallgatói mentorprogram vezetője, Rontó Renáta doktorandusz, az MCC Roma Tehetségprogram korábbi ösztöndíjasa, Jákfalvi Anett, az Ökumenikus Segélyszervezet felzárkóztatásért felelős szakmai csoportvezetője, és Sándor-Kovács Dóra, a program szakmai tanácsadója, a Nemzeti Tehetség Központ ügyvezetője. A tanárokat egy háromfős bizottság hallgatta meg, melynek tagjai Berky Tamás egyetemi adjunktus, oktató; Keszeg Anna Phd. Habil oktató és MA szakfelelős, valamint Vető Péter DLA egyetemi docens, MA képzési vezető.

Tiéd a holnap ösztöndíjprogramok: https://mome.hu/hu/tiedaholnap

More news

Ismét dominált a társadalmi érzékenység, valamint a technológia és a művészet találkozásában rejlő lehetőségek kibontakoztatása az idei Stefan Lengyel-ösztöndíjasok munkáiban. Idősgondozó applikáció, több oktatási célú játék, izgalmas építészeti koncepciók és egy drónokat hangszerként használó projekt is a nyertesek között van. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem nyolcadik alkalommal adta át a Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíjat, amellyel legkiemelkedőbb hallgatóinak a munkáját ismeri el.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány javaslatot tett az egyetem polgárainak egy új közösségi szerződés megkötésére, amellyel biztosítaná az intézmény békéjét és a megújulás folytatását. Az Alapítvány célja, hogy az egyetem polgáraival együttműködve rögzítse a közös munka alapelveit, és megerősítse a kölcsönös bizalmat.

Ő az, akinek a kézre álló porszívót, a modern benzinkutat, a kettes villamost és még sok ikonikus tárgyat köszönhetünk... Stefan Lengyel a magyar és a német designszakma egyik legnagyobb hatású alakja, akinek életműve előtt a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem egy új, sokrétű munkásságát bemutató könyvvel tiszteleg. A Stefan Lengyel designer című kötet lebilincselő történetekkel és lenyűgöző képanyaggal meséli el Lengyel István, azaz Stefan Lengyel ipari formatervező történetét.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121