Hátrányos helyzetű diákokat, elhivatott középiskolai tanárokat támogat a Tiéd a holnap program

Dátum: 2025.02.20
Közel 100 fő jelentkezett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Tiéd a Holnap – A jövő kreatív tehetségeiért 2025-ös ösztöndíjprogramjára. A jelentkezők személyes meghallgatása több vidéki helyszínen, illetve Budapesten is zajlott, a 18 hátrányos háttérből érkező középiskolás diák, a program második évfolyama, már meg is kezdte kreatív képzését a MOME Campusán. Újdonság, hogy idén először pedagógus-ösztöndíjprogram is társul a kezdeményezéshez. Ennek keretében 14, diákjaikat kreatív megközelítéssel oktató középiskolai tanár kap rendszeres anyagi és szakmai támogatást az egyetemtől.

Az egyetem és az egyetemet fenntartó alapítvány összefogásában létrehozott Tiéd a holnap ösztöndíjprogram 2023 őszén indult azért, hogy a hátrányos helyzetű, tehetséges vidéki középiskolásoknak is lehetőséget teremtsen a kreatívipari karrier építésére, a továbbtanulásra. A kezdeményezés szakmai segítséget és mentális támogatást nyújt a diákoknak, segíti őket, hogy eljussanak a művészeti felsőoktatási intézmények felvételijeinek kapujába. A 2025-ös ösztöndíjprogramban résztvevő diákok az ország leghátrányosabb helyzetű régióiból érkeznek: első alkalommal február 7-én látogattak el a MOME budapesti campusára, ezzel elkezdődött számukra a felkészítő program. Első hétvégéjükön campustúrával, műhelybemutatókkal, közös ebéddel, készségfejlesztő kurzussal, mentor-mentorált ismerkedő programmal várta őket az egyetem, vasárnap pedig Budapest várostúrával zárult a hétvége. 

„A MOME-ra a diákok többsége privilégizált családi háttérből érkezik. Éppen ezért szerintem nagyon fontos, hogy azoknak a tehetséges diákoknak is esélyt teremtsünk a felvételre, akik hátrányos helyzetük miatt önmaguktól biztosan nem jutnának el a felvételiig” – magyarázza Ulrich Sára, a MOME animáció szakos hallgatója, aki mentorként a kezdetektől részt vesz a programban. „A mentor egy kicsit olyan, mint a nagytesó, ahogy a tavalyi mentoráltam megfogalmazta. Nem csak szakmai kérdéseket, hanem nagyon sok személyes dolgot is megbeszéltünk egymással, a program során szoros barátsággá alakult a kapcsolatunk” – teszi hozzá Sára. 

Felismerve, hogy a program hatékonyságának kulcsa olyan elkötelezett pedagógusok bevonása, akik nemcsak motiválják, hanem praktikus tanácsokkal is segítik a fiatalokat a tehetségük kibontakoztatásában, tavaly egy tanároknak szóló ösztöndíjprogramot is meghirdetett a MOME. A pedagógus-ösztöndíjprogram célja, hogy országszerte olyan tanárokat támogasson, akik lelkesedéssel és kreatív módszerekkel segítik diákjaikat a továbbtanulás útján. Az ösztöndíj havi támogatást, szakmai képzéseket, utazási hozzájárulást és oktatásfejlesztő eszközöket, tudásmegosztási platformokat kínál a résztvevőknek. A tanárok mindemellett egy inspiráló közösség tagjaivá válhatnak, ahol műhelymunkák keretében közösen dolgoznak majd ki módszereket a hátrányos helyzetű fiatalok esélyteremtésére. 

A pályázatra közel 60 pedagógus jelentkezett egész Magyarországról, így például Nyíregyházáról, Miskolcról, Békéscsabáról, Pécsről, Szolnokról, Debrecenből, Nádudvarról, Bajáról, és Zalából. Az elbírálás során fontos szempont volt, hogy a pedagógus közösségteremtő, proaktív és elkötelezett személyiség legyen, továbbá kísérletezzen kreatív oktatási módszerek alkalmazásával. 

A programba felvett 14 oktató között nemcsak művészeti területen oktató pedagógusok vannak, hanem például matematika-, fizika-, magyar nyelv és irodalom-, valamint turisztikai alapismereteket oktató tanár is akad. 

A diákokat szakértői csapat választotta ki, melynek tagjai Gyarmathy Éva szakpszichológus, tehetséggondozással foglalkozó szakember, Koós Pál formatervező művész, egyetemi tanár, Babarczy Eszter filozófus, szépíró, a MOME docense, a hallgatói mentorprogram vezetője, Rontó Renáta doktorandusz, az MCC Roma Tehetségprogram korábbi ösztöndíjasa, Jákfalvi Anett, az Ökumenikus Segélyszervezet felzárkóztatásért felelős szakmai csoportvezetője, és Sándor-Kovács Dóra, a program szakmai tanácsadója, a Nemzeti Tehetség Központ ügyvezetője. A tanárokat egy háromfős bizottság hallgatta meg, melynek tagjai Berky Tamás egyetemi adjunktus, oktató; Keszeg Anna Phd. Habil oktató és MA szakfelelős, valamint Vető Péter DLA egyetemi docens, MA képzési vezető.

Tiéd a holnap ösztöndíjprogramok: https://mome.hu/hu/tiedaholnap

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem számos hallgatója, munkatársa érkezett fontos szakmai mérföldkőhöz: őket és a jelenlévőket a 2025-ös Tavaszi címátadó ünnepségen Kovács Csaba megbízott rektor és Szalontai Ábel, a Doktori Iskola vezetője köszöntötte. Az elmúlt félév során doktori fokozatot szerzett Dobos Bence László, Fátyol Viola, Fiáth Henrietta, Glaser Katalin, Hartmann Gergely, Kőszeghy Flóra, Novák Piroska, Pais Panni és Póczos Valéria. Címzetes mesteroktatói címet vehet át Nagy Erzsébet, egyetemünk textil szakának elkötelezett és elismert szakoktatója.

Akár a közösségi jövőépítés vizuális metaforája is lehetne a MOME 2025-ös diplomaarculata. Hagyomány, hogy a MOME-diploma vizuális identitását, kezdve a grafikai arculattól az alapszakos és mesterszakos hallgatók portréfotózásáig, hallgatók készítik, a koncepciót pályázati úton válaszja ki az egyetem munkatársaiból álló szakmai zsűri. Az évről évre megújuló arculat fontos korlenyomat.

Idén először a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) is részt vesz a Budapest100 eseménysorozatban, amely 2025-ben a városi zöldfelületek, kertek és parkok fontosságára hívja fel a figyelmet. A MOME 15 ezer négyzetméteres, megújuló campuskertje nemcsak helyszínként csatlakozik, hanem aktív, ökotudatos fejlesztéseivel és közösségi programjaival is. A Budapest100 építészeti-kulturális fesztivál a közösségek és a város ünnepe, az esemény közelebb hozza egymáshoz a városlakó szomszédokat. 2025. május 22–25. között a városi zöldfelületeket, belső udvarokat, kerteket, zöld gangokat és az azokat gondozó közösségeket ünnepeljük.