Így készül a MOME Annecyba, ahol 2025-ben Magyarország lesz a díszvendég

Dátum: 2025.03.07
Idén a 110 éves magyar animáció előtt tiszteleg a világ legjelentősebb nemzetközi animációsfilm-fesztiválja, az eseményre a MOME Anim mint a magyar animációs film kiemelkedő műhelye is készül. Ennek részeként jártak egyetemünkön a MOME partneriskolája, a Gobelins Paris hallgatói, akik Budapesten inspirálódtak, hiszen ők készítik majd a világfesztivál függönyfilmjeit.

2025 júniusában a magyar animációé lesz a főszerep az Annecyi Nemzetközi Animációs Fesztiválon. A hazai animáció 110 éves jubileuma alkalmával a legnagyobb alkotók, műhelyek, élvonalbeli gyártók és a legifjabb tehetségek kerülnek a középpontba. A magyar animáció – történet, ipar, képzés, kortárs alkotók – 360 fokos panorámában mutathatja meg magát– jelentették be a tavalyi fesztivál végén. 

Az 1960-ban alapított fesztivál, melynek Annecy városa ad otthont, az animációs világ első számú, megkerülhetetlen eseménye, amelyet minden év júniusában, idén 9–14. között rendeznek, és ahol hagyományosan a MOME Anim is diplomafilmekkel szerepel, az utóbbi öt évben pedig standdal is jelen van. 

A most vendégül látott francia fiatalok készítik majd a világfesztivál függönyfilmjeit, azaz a vetítési blokkokat felvezető spotokat, melyhez Budapesten, Magyarországon gyűjtöttek inspirációt, anyagokat. A program házigazdája a MOME és az NFI volt, ennek során a résztvevők kulturális és egyéb élményeket gyűjtöttek a magyar fővárosban, ahol a MOME CAmpusra,  a Magyar Zene Házába, a stúdiólátogatásra, az új Néprajzi Múzeumba, budapesti fürdőkbe, A38-koncertre, romkocsmába, és városi sétára kalauzolták őket a MOME munkatársai. A résztvevők beszámolói alapján életre szóló élményt jelentett a számukra a gazdag program. 

„Nem számítottam ennyire sokszínű építészeti stílusra – mindenhol valami más, valami új tárul elém, ami nagyon izgalmas! Bár a projektem inkább a vidékre fókuszál, mégis hasznos volt látni a város mindennapi ritmusát és az emberek életét, mert ez segít jobban megérteni a vidéki környezetet is. Különösen érdekes volt felismerni olyan mintákat és tárgyakat az utcán vagy az ablakokban, amelyekkel a kutatásunk során már találkoztunk, például hímzett függönyöket, amiket a filmünkben is megjelenítünk” – foglalta össze a benyomásait egyikük, hallgatótársa pedig hozzátette, hogy Budapest teljesen új élmény volt számára. 

„A filmünk a romkocsmákról szól, így különösen izgalmas volt este látni, hogyan jelenik meg a témánk a valóságban, és milyen struktúrája van. Nagyon sok inspirációt merítettem a város felfedezése során, rácsodálkoztam a különböző építészeti stílusok keveredésére – a klasszikus és neoklasszikus épületek mellett ott vannak a szocialista időszak emlékei is, és mindez egyfajta sajátos harmóniában él együtt, nem beszélve az állandóan látható elektromos vezetékekről, és a villamosokról, amelyek meghatározóak a városképet tekintve.” 

A MOME kurzushetén mindemellett egy, a fesztivál merchandisingtermékeit előkészítő kurzus is zajlott, a hallgatók itt olyan grafikai designelemeket terveztek, amelyek a MOME Anim szellemiségét tükrözik, és jól alkalmazhatók a fesztivál ajándéktárgyain is. 

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Photography MA szakán 2025-ben tizenketten végeznek. Diplomakiállításuk Jövő a jelenben: Barátságos és veszélyes címmel a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban látható.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ismét fontos mérföldkőhöz érkezett: a hónapokig tartó komplex felújítás után ünnepélyesen átadták a kibővített kapacitású, megújult egyetemi könyvtárat. A tervezésben a felhasználók, a könyvtárban dolgozó szakemberek és kollégák, a hallgatók és az oktatók visszajelzéseire alapoztak, így ez a beruházás nem csupán infrastrukturális bővítést jelent, hanem a szellemi élet és a közösségi gondolkodás elmélyítését is szolgálja – ráadásul izgalmas designmegoldásokkal.
A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.