Így látjuk mi – interdiszciplináris épített környezeti nevelés projektben vettek részt a MOME hallgatói

Dátum: 2023.07.30
A MOME design- és művészetmenedzsment, építőművész szakos hallgatói és a MOME és az ELTE design- és vizuális művészet tanár szakos hallgatói közösen vettek részt azon a kurzuson, mely az épített környezeti nevelés és részvételi tervezés témakörével foglalkozott. Az építőművészek a kurzus keretében egy részvételi tervezés során, középiskolás diákokat bevonva gyakorlati feladatot is kaptak: egy új közösségi tér megtervezését az I. kerületi Szilágyi Erzsébet Gimnázium udvarán.

A kultúrAktív Egyesület által indított Így látjuk mi című kezdeményezés a környezetpszichológia alapvetéséből indul ki: az ember és környezete közötti kölcsönkapcsolatból. A projekt, mely egy féléves kurzus formájában valósult meg, is ezt állította fókuszába, különös tekintettel a felnövekvő generációra. 

A kurzuson három egyetemi csoport vett részt: design- és művészetmenedzsment szakos, vizuális művészet tanárszakos és építőművész hallgatók. Míg az elméleti szakos hallgatók a saját környezethez való viszonyuk elméleti és gyakorlati hátterét fogalmazták meg egyéni feladatokon keresztül, a MOME építőművész hallgatói a Térműhely projektötletet bontották ki, és fejlesztették a megvalósítás szintjére. Az alapkoncepció egy köztér, közpark, a diákok otthon-iskola útvonalára történő reflexió volt, kisebb téri beavatkozás elvégzésével. Végül a helyi igényekre szabva a koncepciót, a Szilágyi Erzsébet Gimnázium 11.A osztályfőnökével és az osztállyal együttműködve, iskolai tanórába ágyazva kezdtek el foglalkozni az iskola kihasználatlan és elhanyagolt udvarának problémakörével. A folyamatot a projektek életre hívó Mihály Regina mutatta be részletesen az Építészfórumra írt cikkében: 

https://epiteszforum.hu/igy-latjuk-mi--epitett-kornyezeti-neveles--termuhely?fbclid=IwAR0ttfNt9As6MKL1nyePJpk2E3H9Bw3A1Wn_bbMxpm0d5LAA94LkFJ92_qI 

További hírek

Idén is bemutatkoztak a MOME hallgatói az Ars Electronica nemzetközi Campus Exhibition keretében. A Gradual Exposure című válogatás vezérfonalát a dezinformáció, a digitális bizalom válsága, a klímaváltozás és a geopolitikai feszültségek témái adták, amelyekhez a hallgatók kísérletező, kutatásalapú és transzdiszciplináris megközelítésekkel kapcsolódtak. A munkák kész válaszok helyett inkább alternatív perspektívákat, új gondolkodási horizontokat kínáltak tükrözve az intézmény erős interdiszciplináris szellemiségét.
Negyedik alkalommal rendezték meg a CheckINN Revitalizátor ötletpályázatot, amelyet a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) és a CheckINN Turisztikai Innovációs Hub hívott életre. A program célja, hogy a hazai felsőoktatás hallgatói elhagyatott, funkciójukat vesztett ipari vagy kereskedelmi területek turisztikai újrahasznosítására dolgozzanak ki megvalósítható koncepciókat.
A divattervezők legújabb generációja kápráztatta el a közönséget a három teltházas MOME Fashion Show 2025 alkalmával. Az őszi szemeszter nyitóeseményén több mint száz look mutatkozott be a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem zugligeti campusán. A kifutón kortárs témák és személyes történetek kaptak hangsúlyt, a közönség pedig betekintést nyert abba, hogyan gondolkodik a divatról a fiatal tervezőgeneráció. A Fashion Show-hoz kapcsolódva Budapestre érkezett Linda Loppa divatkurátor, valamint közel egy héten át, exkluzív tárlatvezetésekkel várta a látogatókat a Divat- és Textiltervezés szak hallgatóinak diplomamunkáiból nyílt különleges kiállítás is.