Itt vannak a Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj új nyertesei
A második fordulóba jutott nyolcvanegy hallgató közül végül negyvenhárman prezentáltak a zsűri előtt, közülük választották ki a tizenhat nyertest. Változatos témákban szerepelnek a támogatott projektek: a social design, a városi revitalizáció kérdéseit, az idősödő generációk problémáit vizsgáló kutatások azt mutatják, hogy a hallgatók igen sokféle területen és interdiszciplinárisan gondolkodva dolgoznak.
A hetedik alkalommal átadott ösztöndíj nyertesei között öt média intézeti, öt design intézeti, három elméleti intézeti, két építészeti intézeti és egy filmipari tudásközpontos hallgató munkája szerepel. A projektekből ősszel várhatóan kiállítás nyílik, ebben a rövid összefoglalóban pedig képet kaphatunk arról, hogy a zsűri milyen koncepciókat tartott továbbfejlesztésre érdemesnek.
A Design Intézet egyik nyertes hallgatói munkája a Spinny hegyező, amely egy komplex fejlesztőeszköz. Kőszeghy Anna formaterve játékos úton segítené az öt–hét éves, iskola előtt álló gyermekek idegrendszeri és mozgásfejlődését, valamint együttműködési készségét. Garai Bernadett ZIP elnevezésű, kihúzható fotelágya a folyamatosan csökkenő lakóterek igényeire reagál. A bútor tervezésekor fontos szempont volt a hosszú élettartam, a javíthatóság, a könnyű szállíthatóság, ezáltal az ökológiai lábnyom csökkentése. Guthy Máté termékterve a mindennapi szájhigiénéről gondoskodna egy 2 az 1-ben moduláris fogkefetartó és sterilizátorral, Muszka Sára Mercedes Memory Lane című koncepciója az emlékek és az autós élmények összekapcsolására, az emlékek autóba való integrációjára tesz kísérletet, Gál Patrik Sándor öltözékkollekciója pedig a harc, az ellentétek és a bűntelenség elvesztésének a folyamatát jeleníti meg.
Az Elméleti Intézet díjazottjai között szerepel Fedics Laura tanulmánya, amely Lődi Áron, kortárs hazai művész munkásságát tárja fel nemzetközi kontextusban; Baranyi Fanni Zsófi kutatása, amely a sárhatvani Nagyboldogasszony-templom revitalizációját alapozza meg; valamint Áprili Gergely Zoltán terepmunkája, amely a vidéki focicsapatok sajátos szubkultúráját dolgozza fel zine kiadvány formájában.
Az Építészeti Intézet egyik díjazottja, Forgács Benedek egy budapesti lakóházra idősek otthonaként szolgáló ráépítést tervezett, míg a másikuk, Véghelyi Borbála egy olyan, üresen álló ingatlanba képzelt el többgenerációs, kulturális és edukációs tereket, amely korábban a világháborúban elesett amerikai katonák temetője és emlékhelye volt, az átalakítás után azonban a helyi lakóközösséget szolgálná.
A Média Intézet ösztöndíjasai között is számos izgalmas projekt szerepel. Sárdi Majáé például a biophilia-hipotézissel foglalkozik, Hecker Sára két budapesti idősek klubjában készített portrékat és életútinterjúkat a klubtagokkal, majd ezek felhasználásával egy zine-t, Nagy Csongor Boldizsár videójátéka a „cybervoyeurizmus”, vagyis kukkolás egyre terjedő jelenségét járja körül. Galántai Maja retrofuturista társasjátéktervét ítélték továbbfejlesztésre alkalmasnak, Bajkov Aurél Valentin projekje egy korai fotográfiai projekt és az AI kapcsolatát tárja fel a fake news és a történethamisítás jelenségeire reflektálva.
A Filmipari Tudásközpont nyertese Rőczei Eszter Enikő, aki a Rubik-kocka 50. évfordulójára és Rubik Ernő 80. születésnapjára a matematika és a kreativitás kapcsolatát bemutató rövidfilmet készít.
Stefan Lengyel nemzetközi szinten elismert tervezőművész, akinek a nevéhez fűződik többek közt az ikonikus Ganz csuklós villamos és a Calypso magnetofon formaterve, munkáit harminc alkalommal honorálták szakmai díjakkal. Az Esseni Egyetem és a MOME Formatervező Tanszékének a vezetőjeként a német és a magyar designszakma egyik legnagyobb hatású alakjává vált. A róla elnevezett ösztöndíjat a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány 2020-ban indította el, a program a hallgatók érdemi díjazása mellett nagy hangsúlyt fektet a résztvevők kompetenciáinak a bővítésére, iparági tapasztalataik fejlesztésére, valamint a szakmai integrációra.
A nyertesek listája:
Design Intézet
Kőszeghy Anna I Spinny
Formatervezés I BA1 I Témavezetők: Koós Pál, Vető Péter, Wunderlich Péter
Gál Patrik Sándor I LOSS OF INNOCENCE
Textiltervezés I BA2 I Témavezetők: Cséfalvay Lilla, Balázs Viola
Muszka Sára I Mercedes Memory Lane
Interaction Design I MA1 I Témavezetők: Molnár Péter, Horváth Viktor
Máté Guthy I UV-SHIELD toothbrush sterilizer
Formatervező művész I MA1 I Témavezetők: Pais Panni, Húnfalvi András
Garai Bernadett I ZIP fotelágy
Formatervezés I BA2 I Témavezetők: Kerékgyártó András
Elméleti Intézet
Fedics Laura I Lődi Áron elhelyezése a kortárs művészetben Hal Foster The Anti-Aesthetic: Essays on Postmodern Culture (1983) gondolatkörének vonatkozásában
Designelmélet I MA1 I Témavezetők: Horányi Attila
Baranyi Fanni Zsófi I A sárhatvani Nagyboldogasszony-templom revitalizációja
Design- és művészetmenedzsment I MA1 I Témavezetők: German Kinga, Ébli Gábor
Áprili Gergely Zoltán I Harmadik Félidő // Falusi szubkultúrák: Futballcsapat
Designkultúra I BA1 I Témavezetők: Kapitány Gábor
Építészeti Intézet
Véghelyi Borbála I Közösségi utca Újbudán
Építőművész I MA1 I Témavezetők: Csomay Zsófia, Marián Balázs
Forgács Benedek I Senior House
Építőművészet I BA3 I Témavezetők: Kovács Csaba, Barcza Gergely
Média Intézet
Galántai Maja I Retrofuturista játékok
Formatervezés I BA3 I Témavezetők: Hegyi Béla, Nagy István
Nagy Csongor Boldizsár I Game of Voyeurism
Média design I MA1 I Témavezetők: erhardt Miklós
Hecker Sára I Nílus Gyöngye, Emberi Horda
Fotográfia I MA1 I Témavezetők: Fabricius Anna
Sárdi Maja I Biophilia-projekt
Tervezőgrafika I BA2 I Témavezetők: Simon Péter Bence,
Bajkov Aurél Valentin I Fairies at the bottom of the garden
Fotográfia I BA2 I Témavezetők: Drégely Imre, Szalay Krisztina
Filmipari Tudásközpont
Rőczei Eszter Enikő I Rubik 50
Animáció I BA1 I Témavezetők: Brovinszki László