Kiemelkedően sikeres évet zárt a MOME Pályázati és Fejlesztési Igazgatósága

Dátum: 2025.01.12
AR-szimpózium, Zenctuary VR+, Waterside Voices – csak néhány azok közül az izgalmas kutatási projektek közül, amelyek számára a MOME Pályázati és Fejlesztési Igazgatóság sokmilliós forrást szerzett az elmúlt évben. Ezek között van a városfejlesztés, a természetvédelem, a kortárs tánc, valamint az egészségügy terén fejlesztett innovatív VR-technológiai kutatás is. A MOME számára kiemelt fontosságú, hogy a 21. század komplex kihívásaira válaszoló projektjei változó finanszírozási környezetben is megvalósuljanak, ezért a pályázati források feltárása és azok hatékony kihasználása stratégiai jelentőségűvé vált.

A nemzetközi és hazai pályázatok révén az egyetem számos országgal, az Egyesült Királyságtól Horvátországon át különböző intézményekkel dolgozik együtt, a partnerségek pedig új lehetőségeket teremtenek a kreatív gondolkodás, a multidiszciplináris együttműködések és a jövőt formáló megoldások terén. Ebben az évben összesen negyvenhat pályázatot nyújtott be a Pályázati és Fejlesztési Igazgatóság az egyetem különböző szervezeti egységeivel együttműködve. Az idén szerzett összesen 740 millió forintnyi pályázati forrás nemcsak az oktatás és kutatás minőségének a biztosítását szolgálja, hanem a társadalmi és környezeti problémákra reflektáló kezdeményezések fenntarthatóságát is garantálja. 

Szimpózium a kiterjesztett valóságért a természeti rezervátumokban 

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem vezetésével, a Visegrádi Alap támogatásával valósul meg a „Szimpózium a kiterjesztett valóságért a természeti rezervátumokban” projekt. A V4-országok kilenc intézménye által közösen megvalósított kezdeményezés célja a kiterjesztett valóság (AR) alkalmazási lehetőségeinek kutatása a természeti rezervátumok területén. A projekt során egy szimpóziumot és hackathont rendeztek, amelyek keretében környezetvédelmi szakértők, technológiai fejlesztők és hallgatók dolgoztak együtt innovatív AR-prototípusokon. Az események eredményei nagy lépést jelentenek a természetvédelem és a technológia összehangolása felé. 

 

Zenctuary VR+ 

A Zenctuary VR+ projekt célja egy természetes környezetet szimuláló, interaktív VR-alkalmazás létrehozása, amely szórakoztató és diagnosztikai eszközként egyaránt használható. A fejlesztés során részvételi tervezési módszerek biztosítják a felhasználók igényeinek a beépítését. Az alkalmazást először Franciaországban, egy palliatív ellátóközpontban tesztelik, majd Magyarországon hosszú távú klinikai vizsgálatokat végeznek. A kutatás az idősebb, krónikus betegségekkel küzdő páciensek ellátásának a javítására összpontosít, különös tekintettel a VR stresszcsökkentő és diagnosztikai potenciáljára. A projekt eredményei hosszú távon hozzájárulhatnak az egészségügyi dolgozók tehermentesítéséhez is. 

 

Waterside Voices: connecting communities to waterscapes 

A Waterside Voices projekt az európai városi vízpartok újraértelmezésére és közösségek bevonására összpontosít a Kreatív Európa program támogatásával. A három ország közreműködésével megvalósuló projekt célja a marginalizált hangok és közösségek bevonása a vízi tájakhoz kapcsolódó narratívák alakításába. Részvételi tervezési folyamatok keretében új gyakorlatokat és modelleket dolgoznak ki a partnerek, amelyek a vízpartok hozzáférhetőségének a javítását célozzák. A kezdeményezés hozzájárul a közös problémákra irányuló figyelemfelkeltéshez és a kulturális sokszínűség előmozdításához. 

 

Danube Dance Alliance for Development of Contemporary Dance Scene in the Danube Region 

A Danube Dance Alliance projekt a kortárs tánc népszerűsítésére és a nemzetközi együttműködés előmozdítására jött létre a Duna-régióban. Nyolc ország szervezetei dolgoznak közösen egy moduláris koprodukció létrehozásán, amely a kortárs táncot innovatív VR-technológiákkal és más művészeti ágakkal ötvözi. Az előadások során a helyi közösségek is bekapcsolódnak az alkotói folyamatokba, ami jelentős hatást gyakorol a régió kulturális életére. A projekt a kulturális sokszínűség és a fenntarthatóság jegyében valósul meg, elősegítve a kreatív ágazatok innovációját és nemzetközi együttműködéseit. 

 

CONIFER – Co-imagining needs-based mobility visions for the proximity city 

A CONIFER projekt célja a „15 perces városok” vízióját támogató igényalapú mobilitási modellek kidolgozása. A Driving Urban Transition program keretében megvalósuló projektben hat európai város laboratóriumában vizsgálják a gyermekek, fiatalok és családjaik igényeit a mobilitás és a városi hozzáférhetőség szempontjából. A kutatás játékos és kreatív módszerekkel, mint a művészet és gamifikáció, mutat rá a közelségalapú tervezés fontosságára. Az eredmények alapjaikban formálhatják a városi mobilitási stratégiákat, fenntarthatóbb és befogadóbb jövőt kínálva az európai városok számára. 

 

ARE BEST NbS: Aquatic and Riparian Ecosystems: Biodiversity and Economic Service Transformations from NbS 

Az ARE BEST NbS projekt célja, hogy transzdiszciplináris kutatással támogassa a természetalapú megoldások alkalmazását a biodiverzitás védelme és az emberi jóllét előmozdítása érdekében. A projekt az érdekelt felek közötti kommunikáció és együttműködés erősítésére összpontosít, kiemelve a művészeti eszközök és a közös tervezés szerepét az ökológiai értékek felismerésében. Az érintettek mentális modelljeinek az elemzése segíti a projekt hatékonyabb tervezését, miközben a biodiverzitás és az emberi jóllét közötti szinergiákra hívja fel a figyelmet. 

További hírek

Hogyan lehet a hagyományos népművészeti formakincset, az ehhez szorosan kötődő, archaikus kézműves technikákat és anyagokat újraértelmezni a kortárs design szemléletével? Erre a kérdésre ad különböző válaszokat az idén tízéves Future Traditions program, amely mára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Divat- és textiltervezés mesterszak képzésének meghatározó tartalmi elemévé vált. 2024-ben a program a Magyar–Török Kulturális Évad keretében zajlott, egy féléven át az isztambuli Marmara Egyetemmel dolgoztak együtt a MOME hallgatói, az itt született eredményeket pedig az isztambuli Magyar Kulturális Központban nyílt kiállításon mutatják be.

Ismét indul a CheckINN Revitalizátor ötletverseny, amelynek célja az elhagyatott vagy funkciójukat vesztett területek és épületek turisztikai célú újrahasznosítására vonatkozó ötletek díjazása.

A technológia, a művészet és az elméleti kutatás határterületeit vizsgálja az Immersive Beats: 360-degree music video joint hackathon, amelyet a MOME Média design szak és a koreai Chung-Ang University közösen szervez. A hatnapos eseményen magyar és dél-koreai hallgatók AI-eszközöket is felhasználva egyesítik a zenét, a mesterséges intelligenciát és az immerzív filmes technológiákat, hogy egyedi 360 fokos víziókat komponálva videóklipeket hozzanak létre. A projekt nemcsak kreatív kísérlet, de egy hosszú távú nemzetközi kapcsolat fontos állomása is.