Kiemelkedően sikeres évet zárt a MOME Pályázati és Fejlesztési Igazgatósága

Dátum: 2025.01.12
AR-szimpózium, Zenctuary VR+, Waterside Voices – csak néhány azok közül az izgalmas kutatási projektek közül, amelyek számára a MOME Pályázati és Fejlesztési Igazgatóság sokmilliós forrást szerzett az elmúlt évben. Ezek között van a városfejlesztés, a természetvédelem, a kortárs tánc, valamint az egészségügy terén fejlesztett innovatív VR-technológiai kutatás is. A MOME számára kiemelt fontosságú, hogy a 21. század komplex kihívásaira válaszoló projektjei változó finanszírozási környezetben is megvalósuljanak, ezért a pályázati források feltárása és azok hatékony kihasználása stratégiai jelentőségűvé vált.

A nemzetközi és hazai pályázatok révén az egyetem számos országgal, az Egyesült Királyságtól Horvátországon át különböző intézményekkel dolgozik együtt, a partnerségek pedig új lehetőségeket teremtenek a kreatív gondolkodás, a multidiszciplináris együttműködések és a jövőt formáló megoldások terén. Ebben az évben összesen negyvenhat pályázatot nyújtott be a Pályázati és Fejlesztési Igazgatóság az egyetem különböző szervezeti egységeivel együttműködve. Az idén szerzett összesen 740 millió forintnyi pályázati forrás nemcsak az oktatás és kutatás minőségének a biztosítását szolgálja, hanem a társadalmi és környezeti problémákra reflektáló kezdeményezések fenntarthatóságát is garantálja. 

Szimpózium a kiterjesztett valóságért a természeti rezervátumokban 

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem vezetésével, a Visegrádi Alap támogatásával valósul meg a „Szimpózium a kiterjesztett valóságért a természeti rezervátumokban” projekt. A V4-országok kilenc intézménye által közösen megvalósított kezdeményezés célja a kiterjesztett valóság (AR) alkalmazási lehetőségeinek kutatása a természeti rezervátumok területén. A projekt során egy szimpóziumot és hackathont rendeztek, amelyek keretében környezetvédelmi szakértők, technológiai fejlesztők és hallgatók dolgoztak együtt innovatív AR-prototípusokon. Az események eredményei nagy lépést jelentenek a természetvédelem és a technológia összehangolása felé. 

 

Zenctuary VR+ 

A Zenctuary VR+ projekt célja egy természetes környezetet szimuláló, interaktív VR-alkalmazás létrehozása, amely szórakoztató és diagnosztikai eszközként egyaránt használható. A fejlesztés során részvételi tervezési módszerek biztosítják a felhasználók igényeinek a beépítését. Az alkalmazást először Franciaországban, egy palliatív ellátóközpontban tesztelik, majd Magyarországon hosszú távú klinikai vizsgálatokat végeznek. A kutatás az idősebb, krónikus betegségekkel küzdő páciensek ellátásának a javítására összpontosít, különös tekintettel a VR stresszcsökkentő és diagnosztikai potenciáljára. A projekt eredményei hosszú távon hozzájárulhatnak az egészségügyi dolgozók tehermentesítéséhez is. 

 

Waterside Voices: connecting communities to waterscapes 

A Waterside Voices projekt az európai városi vízpartok újraértelmezésére és közösségek bevonására összpontosít a Kreatív Európa program támogatásával. A három ország közreműködésével megvalósuló projekt célja a marginalizált hangok és közösségek bevonása a vízi tájakhoz kapcsolódó narratívák alakításába. Részvételi tervezési folyamatok keretében új gyakorlatokat és modelleket dolgoznak ki a partnerek, amelyek a vízpartok hozzáférhetőségének a javítását célozzák. A kezdeményezés hozzájárul a közös problémákra irányuló figyelemfelkeltéshez és a kulturális sokszínűség előmozdításához. 

 

Danube Dance Alliance for Development of Contemporary Dance Scene in the Danube Region 

A Danube Dance Alliance projekt a kortárs tánc népszerűsítésére és a nemzetközi együttműködés előmozdítására jött létre a Duna-régióban. Nyolc ország szervezetei dolgoznak közösen egy moduláris koprodukció létrehozásán, amely a kortárs táncot innovatív VR-technológiákkal és más művészeti ágakkal ötvözi. Az előadások során a helyi közösségek is bekapcsolódnak az alkotói folyamatokba, ami jelentős hatást gyakorol a régió kulturális életére. A projekt a kulturális sokszínűség és a fenntarthatóság jegyében valósul meg, elősegítve a kreatív ágazatok innovációját és nemzetközi együttműködéseit. 

 

CONIFER – Co-imagining needs-based mobility visions for the proximity city 

A CONIFER projekt célja a „15 perces városok” vízióját támogató igényalapú mobilitási modellek kidolgozása. A Driving Urban Transition program keretében megvalósuló projektben hat európai város laboratóriumában vizsgálják a gyermekek, fiatalok és családjaik igényeit a mobilitás és a városi hozzáférhetőség szempontjából. A kutatás játékos és kreatív módszerekkel, mint a művészet és gamifikáció, mutat rá a közelségalapú tervezés fontosságára. Az eredmények alapjaikban formálhatják a városi mobilitási stratégiákat, fenntarthatóbb és befogadóbb jövőt kínálva az európai városok számára. 

 

ARE BEST NbS: Aquatic and Riparian Ecosystems: Biodiversity and Economic Service Transformations from NbS 

Az ARE BEST NbS projekt célja, hogy transzdiszciplináris kutatással támogassa a természetalapú megoldások alkalmazását a biodiverzitás védelme és az emberi jóllét előmozdítása érdekében. A projekt az érdekelt felek közötti kommunikáció és együttműködés erősítésére összpontosít, kiemelve a művészeti eszközök és a közös tervezés szerepét az ökológiai értékek felismerésében. Az érintettek mentális modelljeinek az elemzése segíti a projekt hatékonyabb tervezését, miközben a biodiverzitás és az emberi jóllét közötti szinergiákra hívja fel a figyelmet. 

További hírek

A 2025-ben tizenharmadik alkalommal megrendezett Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál Magyarország egyetlen Oscar-kvalifikáló fesztiválja, amely a kortárs magyar animáció kiemelkedő platformjaként is ismert. Számos, a MOME Anim műhelyéből kikerült alkotó filmje mutatkozott már be itt, például Buda Flóra Anna 27 című Arany Pálma díjas műve vagy Turai Balázs Amok című alkotása, amely Annecyban Kristály-díjat és a szarajevói filmfesztiválon Szarajevó Szíve díjat is nyert. Az idei legjobb magyar animációs film díját is alumna nyerte: Sárdi Katalin Üvegház című diplomafilmje kapta az elismerést.

Mi a cukiság tudományos háttere, hogyan lehet újragondolni a budapesti lomtalanítást, vagy akár egy gyümölcsaszalót, miként kapcsolódhatunk újra a természethez, és fontos-e tárolni a rengeteg ma rögzített adatot? A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) 2025-ös mestermunkái idén négy nagy tématerületen bontakoznak ki, a design és a művészet eszközeivel körbejárva a klímaválság, a társadalmi innováció, a méltó gondoskodás – egészségügyi ellátás, a gyorsuló idő – kulturálisörökség-kezelés egy-egy kérdését.

Túlélőfelszerelés, vízmentes ruhatisztítás, lebegő városok és egy 3D nyomtatott bogárgép is szerepel annak a tíz csapatnak a munkája között, amelyek a 2025-ös Ugrás a jövőbe! pályázat döntőjébe jutottak. Ők máris elkezdhetik mentoraikkal a projektjeik továbbfejlesztését, erre bő három hetük van a fináléig, amely június 25-én lesz a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen.