Kis magyar designfikció – A génszerkesztett méhektől a Kunsági Kivészetig

Dátum: 2022.02.08
Mi lehetséges és mi lehetetlen? Hogyan vehet részt a design a jövő alakításában? Milyen hatással lehetnek egyes tárgyak a világra, és hogyan befolyásolhatják a képzeletünket? Az elmúlt években a hazai designoktatásban is megjelentek a designfikcióval foglalkozó programok; a MOME legutóbbi Fikciós tervezés kurzusának fókuszában a klímaváltozás és az egyre szélsőségesebb ökológiai átalakulás állt.

A koncepciók Magyarország globális felmelegedés sújtotta területeinek élhetőbbé tételét célozták. A résztvevők jótékony, invazív fajok génszerkesztésével folytattak fiktív kísérleteket, mézhangya farmok, viselhető energiaforrások és alternatív temetkezési vállalkozások terveit körvonalazták, amelyek segíthetik az egyre gyorsabban változó világunkkal való együttélést.

A designfikció lehetőséget ad egy új jövőkép felvázolására, félúton a tények és a kitalációk között. Kreatív és innovatív termékek, szolgáltatások elképzelésével nyit új perspektívát a jelen kor problémáira, átértelmezve a mindennapinak tűnő dolgokat.

Teljes cikk a Designisso-n…

 

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Photography MA szakán 2025-ben tizenketten végeznek. Diplomakiállításuk Jövő a jelenben: Barátságos és veszélyes címmel a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban látható.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ismét fontos mérföldkőhöz érkezett: a hónapokig tartó komplex felújítás után ünnepélyesen átadták a kibővített kapacitású, megújult egyetemi könyvtárat. A tervezésben a felhasználók, a könyvtárban dolgozó szakemberek és kollégák, a hallgatók és az oktatók visszajelzéseire alapoztak, így ez a beruházás nem csupán infrastrukturális bővítést jelent, hanem a szellemi élet és a közösségi gondolkodás elmélyítését is szolgálja – ráadásul izgalmas designmegoldásokkal.
A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.