Kis magyar designfikció – A génszerkesztett méhektől a Kunsági Kivészetig

Dátum: 2022.02.08
Mi lehetséges és mi lehetetlen? Hogyan vehet részt a design a jövő alakításában? Milyen hatással lehetnek egyes tárgyak a világra, és hogyan befolyásolhatják a képzeletünket? Az elmúlt években a hazai designoktatásban is megjelentek a designfikcióval foglalkozó programok; a MOME legutóbbi Fikciós tervezés kurzusának fókuszában a klímaváltozás és az egyre szélsőségesebb ökológiai átalakulás állt.

A koncepciók Magyarország globális felmelegedés sújtotta területeinek élhetőbbé tételét célozták. A résztvevők jótékony, invazív fajok génszerkesztésével folytattak fiktív kísérleteket, mézhangya farmok, viselhető energiaforrások és alternatív temetkezési vállalkozások terveit körvonalazták, amelyek segíthetik az egyre gyorsabban változó világunkkal való együttélést.

A designfikció lehetőséget ad egy új jövőkép felvázolására, félúton a tények és a kitalációk között. Kreatív és innovatív termékek, szolgáltatások elképzelésével nyit új perspektívát a jelen kor problémáira, átértelmezve a mindennapinak tűnő dolgokat.

Teljes cikk a Designisso-n…

 

További hírek

2025. március 20-án a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány kuratóriuma egyhangú szavazással, az egyetemi szenátus ajánlásával összhangban Kovács Csaba egyetemi tanárt, Ybl- és Prima Primissima-díjas építészt nevezte ki a MOME megbízott rektorának. A megbízott rektor mandátuma a 2025-26-os akadémiai év végéig szól.

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába. A rendezvény mindeközben idén a magyar animáció előtt tiszteleg, bemutatva Magyarország filmiparát, alkotóit, stúdiót és iskoláit.

A nyolcadik ArtHungry Díj Formatervezési kategóriájának nyertesei között számos egykori MOME-hallgató részesült elismerésben, így Guthy Máté, Kristóffy Róbert, Szilágyi Nóra At least otthoni edzőpadja, Dávid Márk Puritaan – 03 kollekciója. A kategória fődíjasa az idén a Stockholm Furniture Fairen debütált MAIII COLLECTIVE Fragments kollekciójával. Szintén fődíjat nyert a Tervezőgrafika kategóriában Kaszanyi Nóra Biedermeier mindennapok / Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815–1867) című albumával és kiállítási arculatával. A díjakat március 6-án vehették át a budapesti Deák Palotában rendezett átadóünnepségen, amely egyben a döntős projektek pop-up kiállításának a megnyitója is volt.