Koós Pál, a MOME új rektora a formatervezés területéről érkezik

Dátum: 2024.08.01
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) rektori tisztségét augusztus 1-jétől Koós Pál formatervező művész, egyetemi tanár tölti be. A MOME korábbi általános rektorhelyettese kiemelten sokat tett a magyar designszakma megerősítéséért, tervezőként nemzetközi és hazai elismerések sorát tudhatja magáénak, ugyanakkor igazi, autentikus MOME-polgár, aki nemcsak diplomáit, fokozatait szerezte az egyetemen, de a képzésfejlesztési szakmai műhely vezetőjeként, tanárként is hosszú évek óta eredményesen szolgálja a közösséget.

Koós Pál hosszú évek óta rektorhelyettesként, a MOME képzéseinek fejlesztésével foglalkozó szakmai műhely vezetőjeként dolgozott, nevéhez fűződik többek között az üzleti szemléletet és készségeket kialakító képzések integrálása a tervezői képzésekbe, valamint az együttműködésen, csapatmunkán alapuló, az alapképzésben 2014-ben bevezetett felvételi eljárás kezdeményezése.

Huszonhárom éve tanít a MOME-n; ez idő alatt volt a Formatervező Tanszék tanszékvezető-helyettese, tanszékvezetője, majd az egyetem Design Intézetének intézetigazgató-helyettese, intézetigazgatója, később rektorhelyettes, a Doktori Iskola törzstagja, a Tiéd a Holnap – A jövő kreatív tehetségeiért program szakmai testületének tagja, a formatervező művész mesterszak-szakfelelőse. Szakmai támogatásának köszönhetően az intézmény hallgatói számos hazai és külföldi díjat nyertek el, jelentős szerepe van az inkubációs programok létrehozásában is.

Szakmai életútját az egyetem formatervező szakán szerzett diplomával indította, számos általa tervezett termék került sorozatgyártásba. Akusztikai formaterveivel, hangfalcsaládjaival elnyerte a Magyar Formatervezési Díjat és több európai elismerést. Kiemelkedő tervezőművészeti tevékenységét számos hazai és nemzetközi, egyéni és csoportos kiállítással a háta mögött 2010-ben Ferenczy Noémi-díjjal ismerték el.

„Fontosnak gondolom, hogy bármit is csinál az ember, legyen egy saját, belső ars poeticája, amely irányt ad gondolatainak, tevékenységének. Az enyém az, ahogyan a designról vélekedem. A design az érzelem és értelem, az ösztön és a tudat, a szellem és az anyag, a szép és a jó, a tradíció és az innováció, az individualitás és a kollektivitás, az analízis és a szintézis közös nevezőjét kereső alkotó folyamat. Az egyensúlyteremtés művészete” – foglalta össze szakmai krédóját Koós Pál. 

Az új rektor egyéni tervezői sikerei mellett kiemelkedően sokat tett a magyar design rendszerváltozás utáni felzárkózásáért, kortárs hangjának megtalálásáért. Tette ezt a felsőoktatási tevékenysége mellett a Magyar Formatervezési Tanácsban végzett jelentős munkájával, a Magyar Formatervezési Díj bírálóbizottságának elnökeként, a Magyar Művészeti Akadémia Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozatának tagjaként, és az NKA Iparművészeti Kollégiumának tagjaként. 

Koós Pál 2024. augusztus 1-jétől kezdi meg rektori feladatait. Vezetői ciklusának egyik legfontosabb feladata a Jövő Egyeteme program implementációja lesz, amelynek keretében a MOME oktatásának egésze megújul. A cél, hogy az egyetem képzése ne csak időtálló maradjon, de az itt végző hallgatók egy lépéssel a jelenünk előtt járva cselekvőképes művészekké, tervezőkké váljanak, akik a minket körülvevő komplex világ kihívásaira hitelesen tudnak reagálni.

 „Fontos, hogy a MOME a világra nyitott, annak történéseire szabad vegyértékekkel rendelkező rugalmas, folyamatos fejlődésre kész intézmény legyen. Tudjon folyamatosan új ismereteket, módszereket, szemléleteket, embereket bevonzani falai közé. Hosszú távú fenntarthatóságának egyik kulcsa a folyamatos megújulásra való készség. Ezt a készséget folyamatosan életben kell tartanunk. Ez nemcsak az intézményre, hanem a benne, érte alkotó emberekre, rám is igaz... Emellett ne feledjük alapértékeinket sem. Őrizzük meg a 144 év alatt felhalmozott tudásunkat. De ettől még az egyetem ne egy »skanzen«, hanem életerős, jövőképes, értékteremtő szellemi műhely legyen” – hangsúlyozta Koós Pál.

További hírek

Hogyan lehet a hagyományos népművészeti formakincset, az ehhez szorosan kötődő, archaikus kézműves technikákat és anyagokat újraértelmezni a kortárs design szemléletével? Erre a kérdésre ad különböző válaszokat az idén tízéves Future Traditions program, amely mára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Divat- és textiltervezés mesterszak képzésének meghatározó tartalmi elemévé vált. 2024-ben a program a Magyar–Török Kulturális Évad keretében zajlott, egy féléven át az isztambuli Marmara Egyetemmel dolgoztak együtt a MOME hallgatói, az itt született eredményeket pedig az isztambuli Magyar Kulturális Központban nyílt kiállításon mutatják be.

Ismét indul a CheckINN Revitalizátor ötletverseny, amelynek célja az elhagyatott vagy funkciójukat vesztett területek és épületek turisztikai célú újrahasznosítására vonatkozó ötletek díjazása.

A technológia, a művészet és az elméleti kutatás határterületeit vizsgálja az Immersive Beats: 360-degree music video joint hackathon, amelyet a MOME Média design szak és a koreai Chung-Ang University közösen szervez. A hatnapos eseményen magyar és dél-koreai hallgatók AI-eszközöket is felhasználva egyesítik a zenét, a mesterséges intelligenciát és az immerzív filmes technológiákat, hogy egyedi 360 fokos víziókat komponálva videóklipeket hozzanak létre. A projekt nemcsak kreatív kísérlet, de egy hosszú távú nemzetközi kapcsolat fontos állomása is.