Magabiztosan a nagybetűs életbe - Megjelent a FRUSKA módszertani kézikönyv

Date:
A FRUSKA oktatási program az egyik legsérülékenyebb korosztálynak, tizenéves hátrányos helyzetű lányoknak nyújt többszintű tanulási élményt, foglalkozásain nem csak a dekopírfűrésszel tanulnak meg bánni, de az itt készített tárgyak alkotási folyamatán keresztül tervezői készségeket, önbizalmat szereznek. A MOME Innovációs Központ Social Design Hubjának módszertana mostantól mindenki számára elérhető.

„Abban segít ez a program, hogy a lányok magabiztosan és felkészülten lépjenek ki a nagybetűs életbe. A FRUSKA kézikönyv egy sokszínű közösség együttes munkáját tárja a nyilvánosság elé, a módszer szélesebb körű alkalmazásán keresztül nemzetközi szinten is igyekszünk tenni a lányok támogatásáért.” - fogalmazottCsernák Janka, a MOME Innováció Központ Social Design Hubjának kutatója, hozzátette, a legfontosabb, hogy a résztvevők kreatív tanulással és közös alkotással tanulják meg, hogy ha akarnak, változtathatnak a környezetükön. 

A 2021-ben indult kutatás eredményeként létrejött egyedi design módszertan és oktatási program egyesíti a szakmai kompetenciák, a pszichológiai és kommunikációs készségek és a társas tanulás elemeit.  

A workshop feladatai közt a tervezéstől a kivitelezésig fokozatosan haladnak, míg el nem készítik saját ülőbútorukat, például egy sámlit. A feladatok nehézsége fokozatosan nő, az egyszerű, papírról történő modellezéstől kezdve a bonyolultabb gyártási folyamatok felé haladva, a technikákat a célcsoportok képzettségi szintjének és technológiai ismereteinek megfelelően választják ki. A workshopon létrehozott tárgyak többsége fából készül, hiszen ez egy viszonylag könnyen hozzáférhető, könnyen előállítható, de tartós anyag. 

A program így olyan 10–18 év közötti lányok számára teszi lehetővé a kreatív tanulást és a közös alkotást, akiknek ez a lehetőség máskülönben nem adott, ráirányítva a figyelmet a maker mozgalom tereiből korábban hiányzó marginalizált csoportokra. 

A kutatócsapat 2021 nyara óta több fővárosi és vidéki lányközösségben is tesztelte a módszertant, olyan szervezetek lányközösségeivel működtek együtt, mint a Láthatatlan Tanoda vagy a Deák Diák Általános Iskola. A visszajelzések alapján ezt követően műhelymunka keretében fejlesztették tovább az anyagot a résztvevőkkel közösen. 

A kézikönyvben bemutatott módszertan szabadon alkalmazható az oktatás, a szociális fejlesztés vagy felzárkóztatás területein. A húszoldalas kiadvány egy módszertani bevezető mellett tartalmazza a workshopok részletes leírását és a folyamat mérését segítő eszköztárat is, angol és magyar nyelven egyaránt. A kutatás, módszertan és az ezt reprezentáló szabad hozzáférésű social design alapú publikáció hosszú távon akár társadalmi mobilitást is elindíthat. 

 A FRUSKA kézikönyv digitális formában letölthető a projekt weboldalán.

More news

Ismét átadták a Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíjat a MOME kiemelkedő teljesítményt nyújtó, tehetséges hallgatóinak. A 2023/2024-es tavaszi félév nyertes pályaművei között számos, korunk aktuális társadalmi kérdéseit vizsgáló, kísérletező projekt van, a videójátéktól a különböző kutatásokon, revitalizációs építészeti projekteken át a gyermekeknek készülő fejlesztőeszközökig.

A MOME Elméleti Intézetének hallgatói 2020 óta összesen öt alkalommal pályázhattak az egy évre szóló támogatásra, amely kifejezetten elméleti szakemberek és kurátorok pályakezdését támogatta. Az 2024/2025-ös tanévben a most utolsó alkalommal átadott Deák Erika-ösztöndíjat a Rendes Kapuőrök szerkesztősége, tíz Designelmélet mesterképzésben részt vevő hallgató nyerte el egy kiállításkritikával foglalkozó Instagram-platform koncepciójával.

A fiataloknak teremtett lehetőségek mindannyiunk jövőjére pozitív hatással lesznek Új fejezet kezdődik a MOME életében. A hazai designkultúrát meghatározó intézmény saját területe mellett mindig is a magyar felsőoktatás innovátora volt, most pedig mindezt a Jövő Egyeteme programmal még magasabb szintre emeli. A MOME új rektora, Koós Pál formatervező augusztus 1-jén kezdte meg rektori ciklusát, munkáját újszerű módon kiválósági rektorhelyettesként a kommunikáció- és médiakutató Dr. Aczél Petra, stratégiai és fejlesztési rektorhelyettesként a fotográfus, szervezetpszichológus Érmezei Lili segíti. Milyen új vezetői kompetenciákat, formákat kíván meg az átalakulóban lévő egyetem? Mi a közös egy kimagaslóan működő szervezetben és egy tökéletesen megtervezett, háromlábú székben?
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121