Magabiztosan a nagybetűs életbe - Megjelent a FRUSKA módszertani kézikönyv

Date:
A FRUSKA oktatási program az egyik legsérülékenyebb korosztálynak, tizenéves hátrányos helyzetű lányoknak nyújt többszintű tanulási élményt, foglalkozásain nem csak a dekopírfűrésszel tanulnak meg bánni, de az itt készített tárgyak alkotási folyamatán keresztül tervezői készségeket, önbizalmat szereznek. A MOME Innovációs Központ Social Design Hubjának módszertana mostantól mindenki számára elérhető.

„Abban segít ez a program, hogy a lányok magabiztosan és felkészülten lépjenek ki a nagybetűs életbe. A FRUSKA kézikönyv egy sokszínű közösség együttes munkáját tárja a nyilvánosság elé, a módszer szélesebb körű alkalmazásán keresztül nemzetközi szinten is igyekszünk tenni a lányok támogatásáért.” - fogalmazottCsernák Janka, a MOME Innováció Központ Social Design Hubjának kutatója, hozzátette, a legfontosabb, hogy a résztvevők kreatív tanulással és közös alkotással tanulják meg, hogy ha akarnak, változtathatnak a környezetükön. 

A 2021-ben indult kutatás eredményeként létrejött egyedi design módszertan és oktatási program egyesíti a szakmai kompetenciák, a pszichológiai és kommunikációs készségek és a társas tanulás elemeit.  

A workshop feladatai közt a tervezéstől a kivitelezésig fokozatosan haladnak, míg el nem készítik saját ülőbútorukat, például egy sámlit. A feladatok nehézsége fokozatosan nő, az egyszerű, papírról történő modellezéstől kezdve a bonyolultabb gyártási folyamatok felé haladva, a technikákat a célcsoportok képzettségi szintjének és technológiai ismereteinek megfelelően választják ki. A workshopon létrehozott tárgyak többsége fából készül, hiszen ez egy viszonylag könnyen hozzáférhető, könnyen előállítható, de tartós anyag. 

A program így olyan 10–18 év közötti lányok számára teszi lehetővé a kreatív tanulást és a közös alkotást, akiknek ez a lehetőség máskülönben nem adott, ráirányítva a figyelmet a maker mozgalom tereiből korábban hiányzó marginalizált csoportokra. 

A kutatócsapat 2021 nyara óta több fővárosi és vidéki lányközösségben is tesztelte a módszertant, olyan szervezetek lányközösségeivel működtek együtt, mint a Láthatatlan Tanoda vagy a Deák Diák Általános Iskola. A visszajelzések alapján ezt követően műhelymunka keretében fejlesztették tovább az anyagot a résztvevőkkel közösen. 

A kézikönyvben bemutatott módszertan szabadon alkalmazható az oktatás, a szociális fejlesztés vagy felzárkóztatás területein. A húszoldalas kiadvány egy módszertani bevezető mellett tartalmazza a workshopok részletes leírását és a folyamat mérését segítő eszköztárat is, angol és magyar nyelven egyaránt. A kutatás, módszertan és az ezt reprezentáló szabad hozzáférésű social design alapú publikáció hosszú távon akár társadalmi mobilitást is elindíthat. 

 A FRUSKA kézikönyv digitális formában letölthető a projekt weboldalán.

More news

Geometriai modellnek indult, majd a világ egyik legismertebb térbeli logikai játéka lett belőle. Generációk nőttek fel a bűvös kocka oldalait forgatva, és a mai napig versenyeket rendeznek abból, ki tudja minél rövidebb idő alatt kirakni, azaz a kilenc azonos színű kisebb kockát egy-egy oldalra mozgatni anélkül, hogy szétszedné. A bűvös kocka, amelyet Rubik Ernő a MOME elődintézményében, az Iparművészeti Főiskolán alkotott meg, 2024-ben ünnepli 50. születésnapját, sőt alkotója is jubilál, idén 80 éves.

A közlekedést forradalmasító hibrid villamos, moduláris babakocsi, az otthoni edzést segítő innovatív VR-szemüveg és edzőpad, valamint egy nehéz terepre tervezett hordágy is díjat nyert a Red Dot „Design Concept” kategóriájában. Közös bennük, hogy mindegyik koncepciót MOME-hallgatók alkották. A pályázást a világ legfontosabb designdíjára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem új felkészítő programja támogatta, amely olyan jól sikerült, hogy a tizenkét részt vevő pályaműből öt máris elismerést kapott.

Egyetemünkön régóta hagyomány, hogy a MOME Diploma vizuális identitása, kezdve a grafikai arculattól az alapszakos és mesterszakos hallgatók portréfotózásáig, pályázat útján hallgatói kézbe kerül. Az évről évre megújuló koncepció így belülről tükrözi az egyetem közösségét, fontos korlenyomatot, az egyes évfolyamok egyedi emléktárát létrehozva.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121