Magabiztosan a nagybetűs életbe - Megjelent a FRUSKA módszertani kézikönyv

Dátum: 2023.03.21
A FRUSKA oktatási program az egyik legsérülékenyebb korosztálynak, tizenéves hátrányos helyzetű lányoknak nyújt többszintű tanulási élményt, foglalkozásain nem csak a dekopírfűrésszel tanulnak meg bánni, de az itt készített tárgyak alkotási folyamatán keresztül tervezői készségeket, önbizalmat szereznek. A MOME Innovációs Központ Social Design Hubjának módszertana mostantól mindenki számára elérhető.

„Abban segít ez a program, hogy a lányok magabiztosan és felkészülten lépjenek ki a nagybetűs életbe. A FRUSKA kézikönyv egy sokszínű közösség együttes munkáját tárja a nyilvánosság elé, a módszer szélesebb körű alkalmazásán keresztül nemzetközi szinten is igyekszünk tenni a lányok támogatásáért.” - fogalmazottCsernák Janka, a MOME Innováció Központ Social Design Hubjának kutatója, hozzátette, a legfontosabb, hogy a résztvevők kreatív tanulással és közös alkotással tanulják meg, hogy ha akarnak, változtathatnak a környezetükön. 

A 2021-ben indult kutatás eredményeként létrejött egyedi design módszertan és oktatási program egyesíti a szakmai kompetenciák, a pszichológiai és kommunikációs készségek és a társas tanulás elemeit.  

A workshop feladatai közt a tervezéstől a kivitelezésig fokozatosan haladnak, míg el nem készítik saját ülőbútorukat, például egy sámlit. A feladatok nehézsége fokozatosan nő, az egyszerű, papírról történő modellezéstől kezdve a bonyolultabb gyártási folyamatok felé haladva, a technikákat a célcsoportok képzettségi szintjének és technológiai ismereteinek megfelelően választják ki. A workshopon létrehozott tárgyak többsége fából készül, hiszen ez egy viszonylag könnyen hozzáférhető, könnyen előállítható, de tartós anyag. 

A program így olyan 10–18 év közötti lányok számára teszi lehetővé a kreatív tanulást és a közös alkotást, akiknek ez a lehetőség máskülönben nem adott, ráirányítva a figyelmet a maker mozgalom tereiből korábban hiányzó marginalizált csoportokra. 

A kutatócsapat 2021 nyara óta több fővárosi és vidéki lányközösségben is tesztelte a módszertant, olyan szervezetek lányközösségeivel működtek együtt, mint a Láthatatlan Tanoda vagy a Deák Diák Általános Iskola. A visszajelzések alapján ezt követően műhelymunka keretében fejlesztették tovább az anyagot a résztvevőkkel közösen. 

A kézikönyvben bemutatott módszertan szabadon alkalmazható az oktatás, a szociális fejlesztés vagy felzárkóztatás területein. A húszoldalas kiadvány egy módszertani bevezető mellett tartalmazza a workshopok részletes leírását és a folyamat mérését segítő eszköztárat is, angol és magyar nyelven egyaránt. A kutatás, módszertan és az ezt reprezentáló szabad hozzáférésű social design alapú publikáció hosszú távon akár társadalmi mobilitást is elindíthat. 

 A FRUSKA kézikönyv digitális formában letölthető a projekt weboldalán.

További hírek

A Q&Alumni sorozat első epizódjának vendége Tőkés Anna, MOME Animáció szakos alumna, aki nemrég Az Utolsó Dobás című diplomafilmjével szerepelt az Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon. A videóból többek között kiderül, hogyan emlékszik vissza az egyetemi éveire, milyen projektekben vett részt a MOME-n, és még a sütési tudományába is bepillantást nyerhetünk.

A Q&Alumni sorozatunk első írásos interjújában Harsány Patrícia 2021-es Fémművesség MA-alumna mesélt nekünk a MOME-n töltött éveiről: az egyetemi közösségről, a mindig izgalmas kolis élményekről, a kollaboratív projektekről. Az ékszertervező azóta is aktívan vesz részt a szakmában és a MOME életében is, Milánótól a Zugligeti útig zajlanak projektjei. Ezekről a munkákról is beszámolt Patrícia.

Magyarország volt a díszvendége, a MOME Anim pedig kiemelt szereplője a világ egyik legrangosabb animációs eseményének, a júniusi 8–14. között megrendezett Annecyi Nemzetközi Animációs Filmfesztiválnak és a MIFA szakmai vásárnak. Az egyetem sokszínű animációs közössége hallgatói alkotásokkal, filmtervekkel, installációkkal és szakmai előadásokkal képviselte világszínvonalú oktatását.