Magabiztosan a nagybetűs életbe - Megjelent a FRUSKA módszertani kézikönyv

Dátum: 2023.03.21
A FRUSKA oktatási program az egyik legsérülékenyebb korosztálynak, tizenéves hátrányos helyzetű lányoknak nyújt többszintű tanulási élményt, foglalkozásain nem csak a dekopírfűrésszel tanulnak meg bánni, de az itt készített tárgyak alkotási folyamatán keresztül tervezői készségeket, önbizalmat szereznek. A MOME Innovációs Központ Social Design Hubjának módszertana mostantól mindenki számára elérhető.

„Abban segít ez a program, hogy a lányok magabiztosan és felkészülten lépjenek ki a nagybetűs életbe. A FRUSKA kézikönyv egy sokszínű közösség együttes munkáját tárja a nyilvánosság elé, a módszer szélesebb körű alkalmazásán keresztül nemzetközi szinten is igyekszünk tenni a lányok támogatásáért.” - fogalmazottCsernák Janka, a MOME Innováció Központ Social Design Hubjának kutatója, hozzátette, a legfontosabb, hogy a résztvevők kreatív tanulással és közös alkotással tanulják meg, hogy ha akarnak, változtathatnak a környezetükön. 

A 2021-ben indult kutatás eredményeként létrejött egyedi design módszertan és oktatási program egyesíti a szakmai kompetenciák, a pszichológiai és kommunikációs készségek és a társas tanulás elemeit.  

A workshop feladatai közt a tervezéstől a kivitelezésig fokozatosan haladnak, míg el nem készítik saját ülőbútorukat, például egy sámlit. A feladatok nehézsége fokozatosan nő, az egyszerű, papírról történő modellezéstől kezdve a bonyolultabb gyártási folyamatok felé haladva, a technikákat a célcsoportok képzettségi szintjének és technológiai ismereteinek megfelelően választják ki. A workshopon létrehozott tárgyak többsége fából készül, hiszen ez egy viszonylag könnyen hozzáférhető, könnyen előállítható, de tartós anyag. 

A program így olyan 10–18 év közötti lányok számára teszi lehetővé a kreatív tanulást és a közös alkotást, akiknek ez a lehetőség máskülönben nem adott, ráirányítva a figyelmet a maker mozgalom tereiből korábban hiányzó marginalizált csoportokra. 

A kutatócsapat 2021 nyara óta több fővárosi és vidéki lányközösségben is tesztelte a módszertant, olyan szervezetek lányközösségeivel működtek együtt, mint a Láthatatlan Tanoda vagy a Deák Diák Általános Iskola. A visszajelzések alapján ezt követően műhelymunka keretében fejlesztették tovább az anyagot a résztvevőkkel közösen. 

A kézikönyvben bemutatott módszertan szabadon alkalmazható az oktatás, a szociális fejlesztés vagy felzárkóztatás területein. A húszoldalas kiadvány egy módszertani bevezető mellett tartalmazza a workshopok részletes leírását és a folyamat mérését segítő eszköztárat is, angol és magyar nyelven egyaránt. A kutatás, módszertan és az ezt reprezentáló szabad hozzáférésű social design alapú publikáció hosszú távon akár társadalmi mobilitást is elindíthat. 

 A FRUSKA kézikönyv digitális formában letölthető a projekt weboldalán.

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre jelentkezni nem csupán egy képzési forma melletti döntést jelent, sokak számára hosszú ideje dédelgetett álom, szakmai és alkotói célkitűzés. Éppen ezért a felvételi eredmény elmaradása csalódás lehet, különösen akkor, ha csak néhány pont választotta el a jelentkezőt a bekerüléstől... A folytatásra több lehetőség is van, nem muszáj feladni. A MOME oktatási ökoszisztémájában számos olyan alternatív útvonal létezik, amely segít újratervezni, továbblépni, akár frissen érettségizettként, akár már diplomásként.

Hat, a MOME Tiéd a Holnap – a jövő kreatív tehetségeiért 2025 ösztöndíjprogramjában résztvevő diák a MOME alapképzéseire, hárman pedig a Szegedi Tudományegyetemre, az Óbudai Egyetemre és a Magyar Képzőművészeti Egyetemre nyertek felvételt a program diákjai közül. A számok önmagukért beszélnek: a ‘23–ban indított ösztöndíjprogram második évfolyama valódi segítséget kapott a pályakezdéshez, középiskolásokból egyetemi hallgatókká váltak.