MOME-díjazottak az Országos Kerámiaművészeti Triennálén

Dátum: 2024.04.01
Korábbi és jelenlegi kerámiatervező hallgatóink is kiállítottak az Országos Kerámiaművészeti Triennálén Pécsett, a Zsolnay-negyedben, több kategóriában pedig díjakat vehettek át.

Az évtizedes hagyományokon nyugvó eseményen friss képet kaphattunk a kortárs magyar szilikátművészetről. A tárlat a hazai művészi kerámiaszakma eddigi legnagyobb kiállításának mondható. A zsűri döntése alapján száz alkotó több mint kétszáz munkáját láthattuk, az alkotók széles körű anyaghasználattal, alternatív, újszerű megoldásokkal kísérleteztek a kiállított munkákon.

A „Művészi kerámia” kategória I. díját a zsűri a MOME-n mesterdiplomát 2018-ban szerzett Maróti Viktóriának ítélte oda, aki nemrég Kecskeméten állított ki Mintha címmel. A MOME oktatója, Kemény Péter részesült a Barabás Lajos és Zsdrál Márkó által felajánlott gyűjtői díjban. A Triennálé alkalmával számos hallgatói díjat is kiosztottak, a Budapest Kerámia Kft. által felajánlott elismerést Zagiba Mátyás, míg a MOME által felajánlott díjat Tábi Eszter vihette haza.

Zagiba Mátyás Gemerske – pour over porcelánkészletét díjazták, melynek koncepciója a gömöri kerámiakészítés hagyományából indult ki. A mű megalkotása során, mint azt a tervezője elmondta, a gömöri kerámia jelenségével és annak kortárs újraértelmezésével foglalkozott, célja egy olyan készlet létrehozása volt, amely a gömöri kerámiához kötődik, de kortárs módon írja azt át.

Tábi Eszter Reminder I–II. című kőedény, porcelánmassza dísztálja is elismerést kapott, a tervezés középpontjában az egyszerű, szabályos geometriai formák arányrendszerekben történő elhelyezése, és különféle optikai hatások elérése áll. Az alkotás érdekessége a készítője szerint, hogy a mintát a tálakra egy saját tervezésű, analóg eszközzel „vetítette rá”, majd a kimetszett vonalakat porcelánmasszával töltötte fel. Mint mondja, a Reminder fali dísztálak esszenciája, hogy a tárgyakon látható vonalak egyetlen nézőpontból válnak csak teljesen párhuzamossá és egymásra merőlegessé, emlékeztetve a nézőt arra, hogy a legnehezebb időszakokban is képesek vagyunk megtalálni a megfelelő perspektívát.


2024-ben a szervezők átfogó módon mutatták be az eltelt időszak eredményeit, az anyagot úgy állították össze, hogy az a lehető legteljesebb és legfrissebb képet nyújtsa a kortárs magyar szilikátművészetről. A szokásos szekciók mellett újdonság volt a design területének kiemelése, amivel az egyetemi hallgatókat is megszólították, illetve a határainkon túl élő magyar alkotók ösztönzése a részvételre.

 

A kiállítás április 21-ig tekinthető meg.

További információ

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.
Két elkötelezett oktató vehette át az idei Aurum Futuri díjat. A „Jövő aranya” elismerést idén German Kinga PhD művészettörténész, kurátor, oktató, valamint Schneider Ákos PhD designkultúra-kutató, esztéta kapta – mindketten olyan szakemberek, akik hisznek a design és a pedagógia jövőformáló hatásában, tevékenységük pedig a MOME falain is túlmutat. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem történetében harmadik alkalommal átadott kiválósági díjakkal az intézmény a legkiemelkedőbb oktatóit és kutatóit ismeri el, reflektorfénybe állítva a hallgatók mentorálásában, az oktatás megújításában és a kutatásban megvalósuló munkájuk értékteremtő erejét.
Hogyan támogathatja egy tér a közösségeket, hányféleképp lehet egy traumát a fotográfia segítségével képpé formálni? Miképpen vonhatunk be sérült embereket egyszerű tevékenységekbe, egy kis játékkal hogyan csökkenthetjük a kis elsősök szorongását? A válaszokat az ismét a MOME évnyitóján átadott Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj nyertesei mondják el munkáikkal: az idei válogatás egyszerre bizonyítja, hogy a design egy gondolkodásmód, amellyel esélyt teremthetünk, és amely nem nélkülözheti a kutatást és a kísérletezést sem.