Online művészeti oktatási alkalmazás-gyűjtemény a MOME részvételével

Dátum: 2023.03.06
Ötletek tárházát kínálja ingyenesen az elsősorban felső- és középfokú művész- és vizuális kultúra tanárokat célzó Digital Didactics in Art Education (DIDAE, Digitális módszerek a művészeti oktatásban) elnevezésű platform. Az öt egyetem részvételével, két év kutatás eredményeként nemrég elkészült oldal négy nyelven, hollandul, angolul, németül és magyarul is elérhető.

Az inspiráló gyűjtemény háttérkutatásában és elkészítésében a Bécsi Képzőművészeti Akadémia munkatársai a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a Berni Művészeti Egyetem, a Kölni Egyetem, és a rotterdami Willem de Kooning Akadémia kutatóival, oktatóival működtek együtt. Az osztrák intézménytől Elke Krasny professzor German Kingát, a MOME  egyetemi docensét kérte fel, hogy csatlakozzon a fontos kutatási projekthez.  

A nyílt oktatási forrásként (Open Educational Resources, OER) használható, ERASMUS+ támogatással létrehozott adatbázis különböző digitális eszközöket (TOOLS) és újonnan fejlesztett oktatási gyakorlatokat (IDEAS) biztosít a művészeti és design oktatáshoz.  

A kutatást egy kérdőíves felmérés előzte meg, amely megmutatta, hogy a COVID-19 világjárvány során mind a felső, mind a középfokú művészeti oktatásban dolgozó tanárok és gyakran az iskolák esetében is hiányoztak az online-tanításhoz alkalmazható digitális erőforrások, illetve a készségek azok hatékony alkalmazásához. 2020 őszére európai és nemzeti szinten végzett különböző felmérések során láthatóvá vált, hogy a felső- és középszintű oktatásban több és minőségibb digitális erőforrásra, tartalomra van szükség. 

A DIDAE projekt ezekre a kihívásokra válaszolt egy olyan digitális platform kifejlesztésével, amely a művészeti alkotás könnyen hozzáférhető digitális eszközeit gyűjti össze és rendszerezi. Az oldalon elérhetők a rajzolás, festés, szobrászat, animáció, kiterjesztett valóság, videó, fényképezés, játék és játékfejlesztés, grafikai tervezés, fotószerkesztés és fotómanipuláció digitális eszközei, és az azokhoz kapcsolódó útmutatók, tantermi feladatok. 

Az alkotók törekvése, hogy a 2020 tavaszán/nyarán a COVID-19 félév során spontán kialakult új ismereteket a művészeti alkotás/művészeti gyakorlat digitális oktatásáról archiválják, elérhetővé tegyék mindenki számára, hogy azokra építve a platform akár bővíthető is legyen. 

Az új digitális tartalmak beemelésénél feltétel a nyílt hozzáférés; az adatgazdaságosság; a világos felhasználói felület; az alacsony küszöbű használhatóság; az adatvédelem; az online stabilitás; a különböző eszközökre telepíthetőség, a felhasználók közötti egyenrangú tanulás lehetőségének megteremtése; a társadalmi befogadás és kreatív potenciál attribútumainak jelenléte. 

Egyetemünk részéről German Kinga, Fogarasy Tamás, Szabó Viktória és Galla Daniella Dominika végezték a kutatásokat, a projeket pedig egy nemzetközi részvétellel, Bécsben zajló konferencián muatták be 2023 január végén. 
 

☞ További információk a https://didae.eu/de/about/ és a https://didae.akbild.ac.at/ oldalakon.  

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Photography MA szakán 2025-ben tizenketten végeznek. Diplomakiállításuk Jövő a jelenben: Barátságos és veszélyes címmel a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban látható.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ismét fontos mérföldkőhöz érkezett: a hónapokig tartó komplex felújítás után ünnepélyesen átadták a kibővített kapacitású, megújult egyetemi könyvtárat. A tervezésben a felhasználók, a könyvtárban dolgozó szakemberek és kollégák, a hallgatók és az oktatók visszajelzéseire alapoztak, így ez a beruházás nem csupán infrastrukturális bővítést jelent, hanem a szellemi élet és a közösségi gondolkodás elmélyítését is szolgálja – ráadásul izgalmas designmegoldásokkal.
A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.