Online művészeti oktatási alkalmazás-gyűjtemény a MOME részvételével

Dátum: 2023.03.06
Ötletek tárházát kínálja ingyenesen az elsősorban felső- és középfokú művész- és vizuális kultúra tanárokat célzó Digital Didactics in Art Education (DIDAE, Digitális módszerek a művészeti oktatásban) elnevezésű platform. Az öt egyetem részvételével, két év kutatás eredményeként nemrég elkészült oldal négy nyelven, hollandul, angolul, németül és magyarul is elérhető.

Az inspiráló gyűjtemény háttérkutatásában és elkészítésében a Bécsi Képzőművészeti Akadémia munkatársai a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a Berni Művészeti Egyetem, a Kölni Egyetem, és a rotterdami Willem de Kooning Akadémia kutatóival, oktatóival működtek együtt. Az osztrák intézménytől Elke Krasny professzor German Kingát, a MOME  egyetemi docensét kérte fel, hogy csatlakozzon a fontos kutatási projekthez.  

A nyílt oktatási forrásként (Open Educational Resources, OER) használható, ERASMUS+ támogatással létrehozott adatbázis különböző digitális eszközöket (TOOLS) és újonnan fejlesztett oktatási gyakorlatokat (IDEAS) biztosít a művészeti és design oktatáshoz.  

A kutatást egy kérdőíves felmérés előzte meg, amely megmutatta, hogy a COVID-19 világjárvány során mind a felső, mind a középfokú művészeti oktatásban dolgozó tanárok és gyakran az iskolák esetében is hiányoztak az online-tanításhoz alkalmazható digitális erőforrások, illetve a készségek azok hatékony alkalmazásához. 2020 őszére európai és nemzeti szinten végzett különböző felmérések során láthatóvá vált, hogy a felső- és középszintű oktatásban több és minőségibb digitális erőforrásra, tartalomra van szükség. 

A DIDAE projekt ezekre a kihívásokra válaszolt egy olyan digitális platform kifejlesztésével, amely a művészeti alkotás könnyen hozzáférhető digitális eszközeit gyűjti össze és rendszerezi. Az oldalon elérhetők a rajzolás, festés, szobrászat, animáció, kiterjesztett valóság, videó, fényképezés, játék és játékfejlesztés, grafikai tervezés, fotószerkesztés és fotómanipuláció digitális eszközei, és az azokhoz kapcsolódó útmutatók, tantermi feladatok. 

Az alkotók törekvése, hogy a 2020 tavaszán/nyarán a COVID-19 félév során spontán kialakult új ismereteket a művészeti alkotás/művészeti gyakorlat digitális oktatásáról archiválják, elérhetővé tegyék mindenki számára, hogy azokra építve a platform akár bővíthető is legyen. 

Az új digitális tartalmak beemelésénél feltétel a nyílt hozzáférés; az adatgazdaságosság; a világos felhasználói felület; az alacsony küszöbű használhatóság; az adatvédelem; az online stabilitás; a különböző eszközökre telepíthetőség, a felhasználók közötti egyenrangú tanulás lehetőségének megteremtése; a társadalmi befogadás és kreatív potenciál attribútumainak jelenléte. 

Egyetemünk részéről German Kinga, Fogarasy Tamás, Szabó Viktória és Galla Daniella Dominika végezték a kutatásokat, a projeket pedig egy nemzetközi részvétellel, Bécsben zajló konferencián muatták be 2023 január végén. 
 

☞ További információk a https://didae.eu/de/about/ és a https://didae.akbild.ac.at/ oldalakon.  

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.
Két elkötelezett oktató vehette át az idei Aurum Futuri díjat. A „Jövő aranya” elismerést idén German Kinga PhD művészettörténész, kurátor, oktató, valamint Schneider Ákos PhD designkultúra-kutató, esztéta kapta – mindketten olyan szakemberek, akik hisznek a design és a pedagógia jövőformáló hatásában, tevékenységük pedig a MOME falain is túlmutat. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem történetében harmadik alkalommal átadott kiválósági díjakkal az intézmény a legkiemelkedőbb oktatóit és kutatóit ismeri el, reflektorfénybe állítva a hallgatók mentorálásában, az oktatás megújításában és a kutatásban megvalósuló munkájuk értékteremtő erejét.
Hogyan támogathatja egy tér a közösségeket, hányféleképp lehet egy traumát a fotográfia segítségével képpé formálni? Miképpen vonhatunk be sérült embereket egyszerű tevékenységekbe, egy kis játékkal hogyan csökkenthetjük a kis elsősök szorongását? A válaszokat az ismét a MOME évnyitóján átadott Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj nyertesei mondják el munkáikkal: az idei válogatás egyszerre bizonyítja, hogy a design egy gondolkodásmód, amellyel esélyt teremthetünk, és amely nem nélkülözheti a kutatást és a kísérletezést sem.