Online művészeti oktatási alkalmazás-gyűjtemény a MOME részvételével

Date:
Ötletek tárházát kínálja ingyenesen az elsősorban felső- és középfokú művész- és vizuális kultúra tanárokat célzó Digital Didactics in Art Education (DIDAE, Digitális módszerek a művészeti oktatásban) elnevezésű platform. Az öt egyetem részvételével, két év kutatás eredményeként nemrég elkészült oldal négy nyelven, hollandul, angolul, németül és magyarul is elérhető.

Az inspiráló gyűjtemény háttérkutatásában és elkészítésében a Bécsi Képzőművészeti Akadémia munkatársai a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a Berni Művészeti Egyetem, a Kölni Egyetem, és a rotterdami Willem de Kooning Akadémia kutatóival, oktatóival működtek együtt. Az osztrák intézménytől Elke Krasny professzor German Kingát, a MOME  egyetemi docensét kérte fel, hogy csatlakozzon a fontos kutatási projekthez.  

A nyílt oktatási forrásként (Open Educational Resources, OER) használható, ERASMUS+ támogatással létrehozott adatbázis különböző digitális eszközöket (TOOLS) és újonnan fejlesztett oktatási gyakorlatokat (IDEAS) biztosít a művészeti és design oktatáshoz.  

A kutatást egy kérdőíves felmérés előzte meg, amely megmutatta, hogy a COVID-19 világjárvány során mind a felső, mind a középfokú művészeti oktatásban dolgozó tanárok és gyakran az iskolák esetében is hiányoztak az online-tanításhoz alkalmazható digitális erőforrások, illetve a készségek azok hatékony alkalmazásához. 2020 őszére európai és nemzeti szinten végzett különböző felmérések során láthatóvá vált, hogy a felső- és középszintű oktatásban több és minőségibb digitális erőforrásra, tartalomra van szükség. 

A DIDAE projekt ezekre a kihívásokra válaszolt egy olyan digitális platform kifejlesztésével, amely a művészeti alkotás könnyen hozzáférhető digitális eszközeit gyűjti össze és rendszerezi. Az oldalon elérhetők a rajzolás, festés, szobrászat, animáció, kiterjesztett valóság, videó, fényképezés, játék és játékfejlesztés, grafikai tervezés, fotószerkesztés és fotómanipuláció digitális eszközei, és az azokhoz kapcsolódó útmutatók, tantermi feladatok. 

Az alkotók törekvése, hogy a 2020 tavaszán/nyarán a COVID-19 félév során spontán kialakult új ismereteket a művészeti alkotás/művészeti gyakorlat digitális oktatásáról archiválják, elérhetővé tegyék mindenki számára, hogy azokra építve a platform akár bővíthető is legyen. 

Az új digitális tartalmak beemelésénél feltétel a nyílt hozzáférés; az adatgazdaságosság; a világos felhasználói felület; az alacsony küszöbű használhatóság; az adatvédelem; az online stabilitás; a különböző eszközökre telepíthetőség, a felhasználók közötti egyenrangú tanulás lehetőségének megteremtése; a társadalmi befogadás és kreatív potenciál attribútumainak jelenléte. 

Egyetemünk részéről German Kinga, Fogarasy Tamás, Szabó Viktória és Galla Daniella Dominika végezték a kutatásokat, a projeket pedig egy nemzetközi részvétellel, Bécsben zajló konferencián muatták be 2023 január végén. 
 

☞ További információk a https://didae.eu/de/about/ és a https://didae.akbild.ac.at/ oldalakon.  

More news

Látványos videó készült az XX Trianguli (XX Tri) nevű vörös óriáscsillag felszínén megjelenő csillagfoltok időbeli változásáról, amelyet a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) adattudósai, Radványi Ádám és Varga Viktor készítettek. A Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam (AIP) és a HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Csillagászati Intézetének kutatói 16 éves méréssorozat alapján rekonstruálták a vörös óriáscsillag felszínén megjelenő, az átlagosnál hűvösebb területek, úgynevezett csillagfoltok időbeli változását, melyet a két szakember adatvizualizációs animációval tett közérthetővé.

Milyen terápiás hatása lehet egy szép virtuális természeti sétának vagy a kertészkedésnek az immerzív térben? Többek közt ezekre a kérdésekre keresi a választ a MOME FutureCare Labban a Bakk Ágnes Karolina PhD vezetésével zajló Zenctuary VR+ projekt, amely kiemelkedő, közel 1 millió eurós támogatást nyert a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal HU-rizont pályázatán. Az egészségügyi intézmények számára fejlesztett virtuális természeti környezet, amely a tervek szerint rehabilitációs és diagnosztikai célokat is szolgál, javítani tudja majd a betegek ellátását, az idősek életminőségét, elősegíti a regenerálódást, és csökkenti az egészségügyi dolgozók terhelését.

„Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a MOME Doktori Iskola vezetőjeként folytathatom a munkámat egy olyan intézményben, amely mindig is az innováció, a kreativitás és a minőség szinonimája volt” – ezekkel a szavakkal fogadta el Szalontai Ábel egyetemi tanár kinevezését a Doktori Iskola élére, mely mostantól 2025. december 31-ig szól.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121