Online művészeti oktatási alkalmazás-gyűjtemény a MOME részvételével

Date:
Ötletek tárházát kínálja ingyenesen az elsősorban felső- és középfokú művész- és vizuális kultúra tanárokat célzó Digital Didactics in Art Education (DIDAE, Digitális módszerek a művészeti oktatásban) elnevezésű platform. Az öt egyetem részvételével, két év kutatás eredményeként nemrég elkészült oldal négy nyelven, hollandul, angolul, németül és magyarul is elérhető.

Az inspiráló gyűjtemény háttérkutatásában és elkészítésében a Bécsi Képzőművészeti Akadémia munkatársai a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a Berni Művészeti Egyetem, a Kölni Egyetem, és a rotterdami Willem de Kooning Akadémia kutatóival, oktatóival működtek együtt. Az osztrák intézménytől Elke Krasny professzor German Kingát, a MOME  egyetemi docensét kérte fel, hogy csatlakozzon a fontos kutatási projekthez.  

A nyílt oktatási forrásként (Open Educational Resources, OER) használható, ERASMUS+ támogatással létrehozott adatbázis különböző digitális eszközöket (TOOLS) és újonnan fejlesztett oktatási gyakorlatokat (IDEAS) biztosít a művészeti és design oktatáshoz.  

A kutatást egy kérdőíves felmérés előzte meg, amely megmutatta, hogy a COVID-19 világjárvány során mind a felső, mind a középfokú művészeti oktatásban dolgozó tanárok és gyakran az iskolák esetében is hiányoztak az online-tanításhoz alkalmazható digitális erőforrások, illetve a készségek azok hatékony alkalmazásához. 2020 őszére európai és nemzeti szinten végzett különböző felmérések során láthatóvá vált, hogy a felső- és középszintű oktatásban több és minőségibb digitális erőforrásra, tartalomra van szükség. 

A DIDAE projekt ezekre a kihívásokra válaszolt egy olyan digitális platform kifejlesztésével, amely a művészeti alkotás könnyen hozzáférhető digitális eszközeit gyűjti össze és rendszerezi. Az oldalon elérhetők a rajzolás, festés, szobrászat, animáció, kiterjesztett valóság, videó, fényképezés, játék és játékfejlesztés, grafikai tervezés, fotószerkesztés és fotómanipuláció digitális eszközei, és az azokhoz kapcsolódó útmutatók, tantermi feladatok. 

Az alkotók törekvése, hogy a 2020 tavaszán/nyarán a COVID-19 félév során spontán kialakult új ismereteket a művészeti alkotás/művészeti gyakorlat digitális oktatásáról archiválják, elérhetővé tegyék mindenki számára, hogy azokra építve a platform akár bővíthető is legyen. 

Az új digitális tartalmak beemelésénél feltétel a nyílt hozzáférés; az adatgazdaságosság; a világos felhasználói felület; az alacsony küszöbű használhatóság; az adatvédelem; az online stabilitás; a különböző eszközökre telepíthetőség, a felhasználók közötti egyenrangú tanulás lehetőségének megteremtése; a társadalmi befogadás és kreatív potenciál attribútumainak jelenléte. 

Egyetemünk részéről German Kinga, Fogarasy Tamás, Szabó Viktória és Galla Daniella Dominika végezték a kutatásokat, a projeket pedig egy nemzetközi részvétellel, Bécsben zajló konferencián muatták be 2023 január végén. 
 

☞ További információk a https://didae.eu/de/about/ és a https://didae.akbild.ac.at/ oldalakon.  

More news

A Jövő Egyeteme a MOME fejlesztéséről és átfogó megújulásáról szól, ami az idei év egyik kiemelt fókuszpontja. Az elmúlt időszakban tizenkét munkacsoport dolgozott a programon, akik a Jövő Egyeteme Műhely vezetésével, az egyetem polgárainak széleskörű bevonásával megvalósították a MOME történetének legátfogóbb tervezési folyamatát és kidolgozták a 2023 decemberében a Szenátus által támogatott Jövő Egyeteme program, azaz a „Három Iskola modell” részletes implementációs tervét. Most pedig újabb mérföldkőhöz ért az egyetem. 2024. július 18-án tartott ülésén a MOME Szenátusa meggyőző többséggel és ellenszavazat nélkül támogatásáról biztosította a tervezetet, így tovább folytatódhat a közös munka annak érdekében, hogy jövő télen életbe léphessen az új struktúra, és a MOME Európa meghatározó design-felsőoktatási intézményévé váljon...

A világ egyik legrangosabb digitális művészeti fesztiváljára, az Ars Electronica 2024-re kapott meghívást egyetemünk. A nagy múltú fesztivál Campus-sorozatában minden évben bemutat egy-egy művészeti egyetemet; a kiállítást a linzi egyetemmel közösen szervezik – Linz főterén ezúttal a MOME hallgatói mutatkozhatnak be. Kárpáti Judit Eszter, Esteban de la Torre és Nagy Ágoston kurátorok az elmúlt évek kiemelkedő diplomamunkáiból válogattak.

Új szimbólummal bővült azoknak az emléktárgyaknak a köre, amelyeket a MOME közösségének a tagjai egyetemi pályafutásuk különböző mérföldköveit elhagyva vehetnek át. Az összetartozást erősítő új jelkép egy esztergálással, forgácsolással készült polírozott felületű bronztárgy, a koncepció alapja a MOME emblémájából kiemelt „O” betű. A Fülöp József rektor kezdeményezésére alkotott tárgyat Ádám Krisztián, a MOME mesteroktatója tervezte, és 2024-től valamennyi képzési szint végzősei vehetik át az oklevelükkel együtt.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121