Online művészeti oktatási alkalmazás-gyűjtemény a MOME részvételével
Az inspiráló gyűjtemény háttérkutatásában és elkészítésében a Bécsi Képzőművészeti Akadémia munkatársai a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a Berni Művészeti Egyetem, a Kölni Egyetem, és a rotterdami Willem de Kooning Akadémia kutatóival, oktatóival működtek együtt. Az osztrák intézménytől Elke Krasny professzor German Kingát, a MOME egyetemi docensét kérte fel, hogy csatlakozzon a fontos kutatási projekthez.
A nyílt oktatási forrásként (Open Educational Resources, OER) használható, ERASMUS+ támogatással létrehozott adatbázis különböző digitális eszközöket (TOOLS) és újonnan fejlesztett oktatási gyakorlatokat (IDEAS) biztosít a művészeti és design oktatáshoz.
A kutatást egy kérdőíves felmérés előzte meg, amely megmutatta, hogy a COVID-19 világjárvány során mind a felső, mind a középfokú művészeti oktatásban dolgozó tanárok és gyakran az iskolák esetében is hiányoztak az online-tanításhoz alkalmazható digitális erőforrások, illetve a készségek azok hatékony alkalmazásához. 2020 őszére európai és nemzeti szinten végzett különböző felmérések során láthatóvá vált, hogy a felső- és középszintű oktatásban több és minőségibb digitális erőforrásra, tartalomra van szükség.
A DIDAE projekt ezekre a kihívásokra válaszolt egy olyan digitális platform kifejlesztésével, amely a művészeti alkotás könnyen hozzáférhető digitális eszközeit gyűjti össze és rendszerezi. Az oldalon elérhetők a rajzolás, festés, szobrászat, animáció, kiterjesztett valóság, videó, fényképezés, játék és játékfejlesztés, grafikai tervezés, fotószerkesztés és fotómanipuláció digitális eszközei, és az azokhoz kapcsolódó útmutatók, tantermi feladatok.
Az alkotók törekvése, hogy a 2020 tavaszán/nyarán a COVID-19 félév során spontán kialakult új ismereteket a művészeti alkotás/művészeti gyakorlat digitális oktatásáról archiválják, elérhetővé tegyék mindenki számára, hogy azokra építve a platform akár bővíthető is legyen.
Az új digitális tartalmak beemelésénél feltétel a nyílt hozzáférés; az adatgazdaságosság; a világos felhasználói felület; az alacsony küszöbű használhatóság; az adatvédelem; az online stabilitás; a különböző eszközökre telepíthetőség, a felhasználók közötti egyenrangú tanulás lehetőségének megteremtése; a társadalmi befogadás és kreatív potenciál attribútumainak jelenléte.
Egyetemünk részéről German Kinga, Fogarasy Tamás, Szabó Viktória és Galla Daniella Dominika végezték a kutatásokat, a projeket pedig egy nemzetközi részvétellel, Bécsben zajló konferencián muatták be 2023 január végén.
☞ További információk a https://didae.eu/de/about/ és a https://didae.akbild.ac.at/ oldalakon.