Pakson zajlott le a Photography MA NUCLEAR ENERGY PROJECT kurzusa

Dátum: 2023.10.25
Az egyhetes terepmunkát és előadásokat magába foglaló kurzuson a hallgatók a nukleáris energia termelését, felhasználását és társadalmi megítélését tanulmányozták. Céljuk a művészet, ezen belül is a fotográfia közvetítő szerepének feltérképezése volt az energiajövő és a klímaváltozás tükrében.

Az energia különböző formái iránti növekvő igény a mai társadalom központi jellemzője, a legnagyobb kihívások egyike, amelyekkel globális és helyi szinten egyaránt szembe kell néznünk. Mindennapi rutinjaink során gyakran figyelmen kívül hagyjuk az energia számtalan aspektusát, leginkább bőségként vagy szűkösségként éljük meg. 

Az elmúlt évtizedeket a fosszilis, nukleáris és fenntartható erőforrások körül kibontakozó viták és válságok jellemezték, amelyeket egymással versengő technológiák tápláltak, és ráébredtünk, hogy a növekedés helyett új célokra van szükség gazdasági életünkben. 

A fiatal művészek képesek személyes tapasztalataikat és a fenti szempontokat összekapcsolni, hogy a magánéletben megtapasztalt energiafogalomnak a társadalmi diskurzus területére való kiterjesztésével sajátos konszenzust teremtsenek. 

A művészeket manapság egyre inkább munkafolyamataik alapján ítélik meg - hogy milyen mértékben szolgáltatnak jó vagy rossz együttműködési modelleket. 

A kurzuson részt vevő hallgatók   megtapasztalhatták a transzlokális, decentralizált módszereket, melyekkel feltérképezhették és megvitathatták az atomenergiával kapcsolatos elvárásokat, félelmeket és víziókat. 

A terepmunka lehetőséget biztosított arra, hogy kapcsolatba lépjenek a helyi intézményekkel és emberekkel, akik különböző módon és érintettséggel vesznek részt a nukleáris energia előállításának folyamatában. Az intézmények által kreált nukleáris energia-élmény és a paksi emberek véleményei együttesen formálták az energiáról alkotott elképzeléseiket. 

A Nuclear Energy Project kurzus egyik fele egy intenzív terepbejárást foglalt magában Pakson és Bátaapátiban, amelynek során az atomerőműhöz és a radioaktívhulladék-tárolóhoz kapcsolódó létesítményeket látogatták meg a hallgatók. 

Ezekhez, illetve az energia fogalmának sokrétű értelmezéséhez kapcsolódtak a kurzus oktatóinak előadásai, melyek saját példákon keresztül tárgyalták a kollaboratív munka és a társadalmi elköteleződés problémáit, valamint Mátyás Eszter nemzetközi szakértő prezentációja, mely számos kérdést vetett fel energiajövőnkkel kapcsolatban. 

Mind a terepbejárás, mind az előadások során szerzett ismeretek útmutatást nyújtottak az atomenergia kérdésében érintett emberekkel való közös munkához, az interjútervezéshez, az archív anyagok kutatásához, a hallgatói projektek sikeres továbbfejlesztéséhez. 

A kurzus oktatói: Mathieu Asselin, Erdei Krisztina, Kudász Gábor Arion és Willem Vermoere. 

Résztvevő egyetemek: KASK, Gent, MOME, Budapest és PKE, Nagyvárad

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre jelentkezni nem csupán egy képzési forma melletti döntést jelent, sokak számára hosszú ideje dédelgetett álom, szakmai és alkotói célkitűzés. Éppen ezért a felvételi eredmény elmaradása csalódás lehet, különösen akkor, ha csak néhány pont választotta el a jelentkezőt a bekerüléstől... A folytatásra több lehetőség is van, nem muszáj feladni. A MOME oktatási ökoszisztémájában számos olyan alternatív útvonal létezik, amely segít újratervezni, továbblépni, akár frissen érettségizettként, akár már diplomásként.

Hat, a MOME Tiéd a Holnap – a jövő kreatív tehetségeiért 2025 ösztöndíjprogramjában résztvevő diák a MOME alapképzéseire, hárman pedig a Szegedi Tudományegyetemre, az Óbudai Egyetemre és a Magyar Képzőművészeti Egyetemre nyertek felvételt a program diákjai közül. A számok önmagukért beszélnek: a ‘23–ban indított ösztöndíjprogram második évfolyama valódi segítséget kapott a pályakezdéshez, középiskolásokból egyetemi hallgatókká váltak.