Pakson zajlott le a Photography MA NUCLEAR ENERGY PROJECT kurzusa

Dátum: 2023.10.25
Az egyhetes terepmunkát és előadásokat magába foglaló kurzuson a hallgatók a nukleáris energia termelését, felhasználását és társadalmi megítélését tanulmányozták. Céljuk a művészet, ezen belül is a fotográfia közvetítő szerepének feltérképezése volt az energiajövő és a klímaváltozás tükrében.

Az energia különböző formái iránti növekvő igény a mai társadalom központi jellemzője, a legnagyobb kihívások egyike, amelyekkel globális és helyi szinten egyaránt szembe kell néznünk. Mindennapi rutinjaink során gyakran figyelmen kívül hagyjuk az energia számtalan aspektusát, leginkább bőségként vagy szűkösségként éljük meg. 

Az elmúlt évtizedeket a fosszilis, nukleáris és fenntartható erőforrások körül kibontakozó viták és válságok jellemezték, amelyeket egymással versengő technológiák tápláltak, és ráébredtünk, hogy a növekedés helyett új célokra van szükség gazdasági életünkben. 

A fiatal művészek képesek személyes tapasztalataikat és a fenti szempontokat összekapcsolni, hogy a magánéletben megtapasztalt energiafogalomnak a társadalmi diskurzus területére való kiterjesztésével sajátos konszenzust teremtsenek. 

A művészeket manapság egyre inkább munkafolyamataik alapján ítélik meg - hogy milyen mértékben szolgáltatnak jó vagy rossz együttműködési modelleket. 

A kurzuson részt vevő hallgatók   megtapasztalhatták a transzlokális, decentralizált módszereket, melyekkel feltérképezhették és megvitathatták az atomenergiával kapcsolatos elvárásokat, félelmeket és víziókat. 

A terepmunka lehetőséget biztosított arra, hogy kapcsolatba lépjenek a helyi intézményekkel és emberekkel, akik különböző módon és érintettséggel vesznek részt a nukleáris energia előállításának folyamatában. Az intézmények által kreált nukleáris energia-élmény és a paksi emberek véleményei együttesen formálták az energiáról alkotott elképzeléseiket. 

A Nuclear Energy Project kurzus egyik fele egy intenzív terepbejárást foglalt magában Pakson és Bátaapátiban, amelynek során az atomerőműhöz és a radioaktívhulladék-tárolóhoz kapcsolódó létesítményeket látogatták meg a hallgatók. 

Ezekhez, illetve az energia fogalmának sokrétű értelmezéséhez kapcsolódtak a kurzus oktatóinak előadásai, melyek saját példákon keresztül tárgyalták a kollaboratív munka és a társadalmi elköteleződés problémáit, valamint Mátyás Eszter nemzetközi szakértő prezentációja, mely számos kérdést vetett fel energiajövőnkkel kapcsolatban. 

Mind a terepbejárás, mind az előadások során szerzett ismeretek útmutatást nyújtottak az atomenergia kérdésében érintett emberekkel való közös munkához, az interjútervezéshez, az archív anyagok kutatásához, a hallgatói projektek sikeres továbbfejlesztéséhez. 

A kurzus oktatói: Mathieu Asselin, Erdei Krisztina, Kudász Gábor Arion és Willem Vermoere. 

Résztvevő egyetemek: KASK, Gent, MOME, Budapest és PKE, Nagyvárad

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem újabb zöld fejezetet nyitott, hiszen szeptember 30-án átadták az egyetem Közösségi Kertjét, amely a fenntarthatóságot és a biodiverzitást erősítő campusfejlesztés meghatározó mérföldköve.
Az idei Budapest Design Weeken a MOME múltja és jövője egyszerre válik láthatóvá: a 360 Design kiállítás a kortárs alkotók munkái mellett a Borz Kováts Sándor-életművet és annak hatásait mutatja be a mai tervezőkre, míg az Átjárások című válogatás a legfrissebb hallgatói munkákon keresztül ad betekintést a formatervezés jövőjébe. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Formatervező szakja több mint ötven éve a magyar design egyik legfontosabb műhelye, amelyből generációk óta kerülnek ki a hazai és nemzetközi kreatívipar meghatározó tervezői.
Idén is bemutatkoztak a MOME hallgatói az Ars Electronica nemzetközi Campus Exhibition keretében. A Gradual Exposure című válogatás vezérfonalát a dezinformáció, a digitális bizalom válsága, a klímaváltozás és a geopolitikai feszültségek témái adták, amelyekhez a hallgatók kísérletező, kutatásalapú és transzdiszciplináris megközelítésekkel kapcsolódtak. A munkák kész válaszok helyett inkább alternatív perspektívákat, új gondolkodási horizontokat kínáltak tükrözve az intézmény erős interdiszciplináris szellemiségét.