Pakson zajlott le a Photography MA NUCLEAR ENERGY PROJECT kurzusa

Date:
Az egyhetes terepmunkát és előadásokat magába foglaló kurzuson a hallgatók a nukleáris energia termelését, felhasználását és társadalmi megítélését tanulmányozták. Céljuk a művészet, ezen belül is a fotográfia közvetítő szerepének feltérképezése volt az energiajövő és a klímaváltozás tükrében.

Az energia különböző formái iránti növekvő igény a mai társadalom központi jellemzője, a legnagyobb kihívások egyike, amelyekkel globális és helyi szinten egyaránt szembe kell néznünk. Mindennapi rutinjaink során gyakran figyelmen kívül hagyjuk az energia számtalan aspektusát, leginkább bőségként vagy szűkösségként éljük meg. 

Az elmúlt évtizedeket a fosszilis, nukleáris és fenntartható erőforrások körül kibontakozó viták és válságok jellemezték, amelyeket egymással versengő technológiák tápláltak, és ráébredtünk, hogy a növekedés helyett új célokra van szükség gazdasági életünkben. 

A fiatal művészek képesek személyes tapasztalataikat és a fenti szempontokat összekapcsolni, hogy a magánéletben megtapasztalt energiafogalomnak a társadalmi diskurzus területére való kiterjesztésével sajátos konszenzust teremtsenek. 

A művészeket manapság egyre inkább munkafolyamataik alapján ítélik meg - hogy milyen mértékben szolgáltatnak jó vagy rossz együttműködési modelleket. 

A kurzuson részt vevő hallgatók   megtapasztalhatták a transzlokális, decentralizált módszereket, melyekkel feltérképezhették és megvitathatták az atomenergiával kapcsolatos elvárásokat, félelmeket és víziókat. 

A terepmunka lehetőséget biztosított arra, hogy kapcsolatba lépjenek a helyi intézményekkel és emberekkel, akik különböző módon és érintettséggel vesznek részt a nukleáris energia előállításának folyamatában. Az intézmények által kreált nukleáris energia-élmény és a paksi emberek véleményei együttesen formálták az energiáról alkotott elképzeléseiket. 

A Nuclear Energy Project kurzus egyik fele egy intenzív terepbejárást foglalt magában Pakson és Bátaapátiban, amelynek során az atomerőműhöz és a radioaktívhulladék-tárolóhoz kapcsolódó létesítményeket látogatták meg a hallgatók. 

Ezekhez, illetve az energia fogalmának sokrétű értelmezéséhez kapcsolódtak a kurzus oktatóinak előadásai, melyek saját példákon keresztül tárgyalták a kollaboratív munka és a társadalmi elköteleződés problémáit, valamint Mátyás Eszter nemzetközi szakértő prezentációja, mely számos kérdést vetett fel energiajövőnkkel kapcsolatban. 

Mind a terepbejárás, mind az előadások során szerzett ismeretek útmutatást nyújtottak az atomenergia kérdésében érintett emberekkel való közös munkához, az interjútervezéshez, az archív anyagok kutatásához, a hallgatói projektek sikeres továbbfejlesztéséhez. 

A kurzus oktatói: Mathieu Asselin, Erdei Krisztina, Kudász Gábor Arion és Willem Vermoere. 

Résztvevő egyetemek: KASK, Gent, MOME, Budapest és PKE, Nagyvárad

More news

Látványos videó készült az XX Trianguli (XX Tri) nevű vörös óriáscsillag felszínén megjelenő csillagfoltok időbeli változásáról, amelyet a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) adattudósai, Radványi Ádám és Varga Viktor készítettek. A Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam (AIP) és a HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Csillagászati Intézetének kutatói 16 éves méréssorozat alapján rekonstruálták a vörös óriáscsillag felszínén megjelenő, az átlagosnál hűvösebb területek, úgynevezett csillagfoltok időbeli változását, melyet a két szakember adatvizualizációs animációval tett közérthetővé.

Milyen terápiás hatása lehet egy szép virtuális természeti sétának vagy a kertészkedésnek az immerzív térben? Többek közt ezekre a kérdésekre keresi a választ a MOME FutureCare Labban a Bakk Ágnes Karolina PhD vezetésével zajló Zenctuary VR+ projekt, amely kiemelkedő, közel 1 millió eurós támogatást nyert a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal HU-rizont pályázatán. Az egészségügyi intézmények számára fejlesztett virtuális természeti környezet, amely a tervek szerint rehabilitációs és diagnosztikai célokat is szolgál, javítani tudja majd a betegek ellátását, az idősek életminőségét, elősegíti a regenerálódást, és csökkenti az egészségügyi dolgozók terhelését.

„Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a MOME Doktori Iskola vezetőjeként folytathatom a munkámat egy olyan intézményben, amely mindig is az innováció, a kreativitás és a minőség szinonimája volt” – ezekkel a szavakkal fogadta el Szalontai Ábel egyetemi tanár kinevezését a Doktori Iskola élére, mely mostantól 2025. december 31-ig szól.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121