Pedagógusnagykövetek támogatják a MOME a Tiéd a holnap pályázatát

Dátum: 2025.02.13
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Tiéd a holnap ösztöndíjprogramja 2023 őszén indult, hogy a hátrányos helyzetű középiskolásokat a kreatív pályák elérésében támogassa. A kezdeményezés szakmai és mentális segítséget nyújt a diákoknak, segíti őket, hogy eljussanak a művészeti felsőoktatási intézmények felvételijének kapujába. A program hatékonyságának kulcsa azonban olyan elkötelezett pedagógusok bevonása, akik nemcsak motiválják, hanem praktikus tanácsokkal is segítik a fiatalokat a tehetségük kibontakoztatásában. A tavaly indított tanároknak szóló ösztöndíjprogram most kapcsol élesbe.

A pedagógus-ösztöndíjprogram célja, hogy országszerte olyan tanárokat támogasson, akik lelkesedéssel és kreatív módszerekkel segítik diákjaikat a továbbtanulás útján. Az ösztöndíj havi támogatást, szakmai képzéseket, utazási hozzájárulást és oktatásfejlesztő eszközöket, tudásmegosztási platformokat kínál a résztvevőknek. A tanárok mindemellett egy inspiráló közösség tagjaivá válhatnak, ahol műhelymunkák keretében közösen dolgozhatnak ki módszereket a hátrányos helyzetű fiatalok esélyteremtésére. 

A jelentkezés 2024. szeptember 12. és november 10. között zajlott online, majd következett a személyes meghallgatás. A pályázatra közel 60 fő jelentkezett egész Magyarországról, így például Kőbányáról, Pesterzsébetről, Nádudvarról, Bajáról, Zalaegerszegről, Pécsről, Szolnokról, Debrecenből, valamint Ózdról, Miskolcról, és Nyíregyházáról is.  

Az elbírálás során fontos szempont volt, hogy a pedagógus közösségteremtő, proaktív és elkötelezett legyen, továbbá képes legyen kreatív oktatási módszerek alkalmazására. Előnyt élveztek azok a jelentkezők, akik már javasoltak diákokat a Tiéd a holnap ösztöndíjprogramba.  

A jelentkezőről egy háromfős bizottság  döntött, melynek tagjai Berky Tamás egyetemi adjunktus, oktató; Keszeg Anna Phd. Habil oktató és MA szakfelelős, valamint Vető Péter DLA egyetemi adjunktus voltak. Nem volt könnyű dolguk, hiszen a jelentkezőknek kevesebb mint negyede kaphat helyet a programban. A bizottság nemcsak művészeti szakgimnáziumban, illetve kifejezetten művészeti oktatással foglalkozó pedagógusokat válogatott be a programba, de általános tantervű gimnáziumban tanító matematika-, fizika-, magyar nyelv és irodalom-, valamint turisztikai alapismereteket oktató tanárokat is. 

A küldetés részese 2025-től 14 tanár, akik 2025-ben három alkalommal látogatnak majd el a campusra, hogy képzéseken vegyenek részt. A résztvevők nemcsak workshopokon vesznek részt a MOME Campusán, hanem aktív szerepet vállalnak a Tiéd a holnap - ösztöndíj népszerűsítésében és a tehetséges diákok támogatásában is. Az aktív közösségteremtés, a tudásmegosztás, a közös gondolkodásban való részvétel és a jó gyakorlatok, helyi tapasztalatok átadása mellett a program során megosztott, közös eseményeken fejlesztett jó gyakorlatokat is beépíthetik majd a tanárok a saját pedagógiai programjukba.  

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.
Két elkötelezett oktató vehette át az idei Aurum Futuri díjat. A „Jövő aranya” elismerést idén German Kinga PhD művészettörténész, kurátor, oktató, valamint Schneider Ákos PhD designkultúra-kutató, esztéta kapta – mindketten olyan szakemberek, akik hisznek a design és a pedagógia jövőformáló hatásában, tevékenységük pedig a MOME falain is túlmutat. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem történetében harmadik alkalommal átadott kiválósági díjakkal az intézmény a legkiemelkedőbb oktatóit és kutatóit ismeri el, reflektorfénybe állítva a hallgatók mentorálásában, az oktatás megújításában és a kutatásban megvalósuló munkájuk értékteremtő erejét.
Hogyan támogathatja egy tér a közösségeket, hányféleképp lehet egy traumát a fotográfia segítségével képpé formálni? Miképpen vonhatunk be sérült embereket egyszerű tevékenységekbe, egy kis játékkal hogyan csökkenthetjük a kis elsősök szorongását? A válaszokat az ismét a MOME évnyitóján átadott Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj nyertesei mondják el munkáikkal: az idei válogatás egyszerre bizonyítja, hogy a design egy gondolkodásmód, amellyel esélyt teremthetünk, és amely nem nélkülözheti a kutatást és a kísérletezést sem.