„Sokszor kell nekifutni” – Interjú Temesi Apol textiltervező és nyersanyagkutatóval

Dátum: 2022.06.17
Amennyire magától értetődő titulus a textiltervező, legalább annyira szorul magyarázatra a nyersanyagkutató. Annak ellenére van ez így, hogy napjainkban a nyersanyag-centrikus tervezés egyre inkább kurrens területté válik, minden bizonnyal sokan hallottak már üvegbetonról, gombabőrről vagy okostextilről – ezek végeredményben mind ehhez a témakörhöz tartoznak.

Amennyire magától értetődő titulus a textiltervező, legalább annyira szorul magyarázatra a nyersanyagkutató. Annak ellenére van ez így, hogy napjainkban a nyersanyag-centrikus tervezés egyre inkább kurrens területté válik, minden bizonnyal sokan hallottak már üvegbetonról, gombabőrről vagy okostextilről – ezek végeredményben mind ehhez a témakörhöz tartoznak. Habár a nyersanyagfókuszú tervezést akár kritikai műfajként is lehet értelmezni, ami kísérleti alternatívákkal szolgál már meglévő termékek kiváltására, vagy javaslatot tesz bizonyos nyersanyagokhoz fűződő viszonyaink újragondolására, Temesi Apol mégsem itt húzza meg a nyersanyag-centrikus tervezés határát. Felelősségünk van abban, hogy egy termékfejlesztés a végére érjen, hogy ne csak egy idealisztikus, fenntartható koncepció legyen, hanem piacérett termék – mondja. Kezdetekről, kihívásokról, tervezői attitűdről, nem utolsósorban pedig saját nyersanyag-kutatásából származó termékéről, a gyapjúhulladékból átlényegült zengéscsillapító-kollekciójáról is beszélgettünk.


Teljes cikk a Designisso-n... 

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.
Két elkötelezett oktató vehette át az idei Aurum Futuri díjat. A „Jövő aranya” elismerést idén German Kinga PhD művészettörténész, kurátor, oktató, valamint Schneider Ákos PhD designkultúra-kutató, esztéta kapta – mindketten olyan szakemberek, akik hisznek a design és a pedagógia jövőformáló hatásában, tevékenységük pedig a MOME falain is túlmutat. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem történetében harmadik alkalommal átadott kiválósági díjakkal az intézmény a legkiemelkedőbb oktatóit és kutatóit ismeri el, reflektorfénybe állítva a hallgatók mentorálásában, az oktatás megújításában és a kutatásban megvalósuló munkájuk értékteremtő erejét.
Hogyan támogathatja egy tér a közösségeket, hányféleképp lehet egy traumát a fotográfia segítségével képpé formálni? Miképpen vonhatunk be sérült embereket egyszerű tevékenységekbe, egy kis játékkal hogyan csökkenthetjük a kis elsősök szorongását? A válaszokat az ismét a MOME évnyitóján átadott Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj nyertesei mondják el munkáikkal: az idei válogatás egyszerre bizonyítja, hogy a design egy gondolkodásmód, amellyel esélyt teremthetünk, és amely nem nélkülözheti a kutatást és a kísérletezést sem.