„Sokszor kell nekifutni” – Interjú Temesi Apol textiltervező és nyersanyagkutatóval

Dátum: 2022.06.17
Amennyire magától értetődő titulus a textiltervező, legalább annyira szorul magyarázatra a nyersanyagkutató. Annak ellenére van ez így, hogy napjainkban a nyersanyag-centrikus tervezés egyre inkább kurrens területté válik, minden bizonnyal sokan hallottak már üvegbetonról, gombabőrről vagy okostextilről – ezek végeredményben mind ehhez a témakörhöz tartoznak.

Amennyire magától értetődő titulus a textiltervező, legalább annyira szorul magyarázatra a nyersanyagkutató. Annak ellenére van ez így, hogy napjainkban a nyersanyag-centrikus tervezés egyre inkább kurrens területté válik, minden bizonnyal sokan hallottak már üvegbetonról, gombabőrről vagy okostextilről – ezek végeredményben mind ehhez a témakörhöz tartoznak. Habár a nyersanyagfókuszú tervezést akár kritikai műfajként is lehet értelmezni, ami kísérleti alternatívákkal szolgál már meglévő termékek kiváltására, vagy javaslatot tesz bizonyos nyersanyagokhoz fűződő viszonyaink újragondolására, Temesi Apol mégsem itt húzza meg a nyersanyag-centrikus tervezés határát. Felelősségünk van abban, hogy egy termékfejlesztés a végére érjen, hogy ne csak egy idealisztikus, fenntartható koncepció legyen, hanem piacérett termék – mondja. Kezdetekről, kihívásokról, tervezői attitűdről, nem utolsósorban pedig saját nyersanyag-kutatásából származó termékéről, a gyapjúhulladékból átlényegült zengéscsillapító-kollekciójáról is beszélgettünk.


Teljes cikk a Designisso-n... 

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Photography MA szakán 2025-ben tizenketten végeznek. Diplomakiállításuk Jövő a jelenben: Barátságos és veszélyes címmel a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban látható.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ismét fontos mérföldkőhöz érkezett: a hónapokig tartó komplex felújítás után ünnepélyesen átadták a kibővített kapacitású, megújult egyetemi könyvtárat. A tervezésben a felhasználók, a könyvtárban dolgozó szakemberek és kollégák, a hallgatók és az oktatók visszajelzéseire alapoztak, így ez a beruházás nem csupán infrastrukturális bővítést jelent, hanem a szellemi élet és a közösségi gondolkodás elmélyítését is szolgálja – ráadásul izgalmas designmegoldásokkal.
A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.