Startup Safari: a jövő együttműködései a MOME-n

Dátum: 2025.05.14
Tizedik alkalommal rendezték meg 2025–ben a Startup Safarit, a magyar startup-ökoszisztéma legnagyobb közösségi eseményét, a kétnapos esemény 700 ember részvételével, 200 programelemmel, hét helyszínen zajlott, ebből az egyik legizgalmasabb programkínálatot a Zugligeti úti campus nyújtotta az érdeklődőknek. A konferencia második napján nem csak a helyszín volt a MOME, de olyan szakmai események házigazdája is, amelyek megismertették a résztvevőket az egyetem szakembereinek jövőbemutató projektjeivel, innovatív együttműködéseivel.

A mostani jubileumi alkalommal egyebek mellett az újonnan megjelent, olcsó AI-platformok szerepe, a fintech és a gazdaság viszonya, a nagy gyógyszergyárak és a medtech közti viszony volt a téma, de fontos volt az is, hogy az eseményen bemutkozhassanak a jövő formálói, ennek kulcsfontosságú állomása volt a MOME. A campusra érkező érdeklődők megismerhették az egyetem célkitűzéseit és misszióját, valamint a MOME-n zajló innovációs és kreatív projekteket. A közönség releváns előadóktól szerezhetett a karrierjüket beindító, fejélesztő gyakorlati tudást. Megtudhatták például, mi szükséges ahhoz, hogy egy ötletből igazi vállalkozás legyen, dr. Gubicz Flóra Anna workshopján ugyanis ráláthattak miként építhető ma már tudatosan az IP márka. A résztvevők lépésről lépésre megismerték a logóválasztás és levédetés legfontosabb pontjait, a márkaépítéshez elengedhetetlen védjegyjog alapjait. 

A Mitől lesz sikeres egy vállalati-egyetemi együttműködés? című blokkban Berkovics Dalma, a MOME Technológia transzfer- és Üzletfejlesztési igazgatója és a MOME kiemelt üzleti partnerei, így a Kormos Dalma a SALT, Szilágyi Georgina a British Council, illetve  Trembeczki Péter a Telekom képviseletében arról beszélgetett, hogy miért dönt úgy egy piaci szereplő, hogy egy egyetem bevonásával valósítja meg innovatív céljait, mit adhat egy egyetem, amit piaci szereplő nem képes. A panelbeszélgetés során szó esett arról is, hogy mik lehetnek a közös munka buktatói, és miben áll a siker kulcsa, hiszen a MOME a SALT-al közösen fejlesztett prémium éttermekben is bevethető micélum-kender tányér kapcsán, és a British Council-lal megvalósított kultúraalakító projektek mentén több ilyen sikeres együttműködésen van túl. 

Bujdosó Attila, a MOME Future School kutatási vezetője a formatervezők, tervezők szerepéről tartott előadásában arról gondolkodott, hogy mit tehet egy design egyetem a startup ökoszisztéma fejlesztéséért, miként járulhat hozzá ahhoz, hogy több és sikeresebb startup jöjjön létre.  

A rendezvény záró achordja pedig a “Powered by MOME” című esemény volt, ahol olyan jövőbe mutató projektekkel lehetett megismerkedni, amelyek elérhető közelségben, már a következő generációk életében is valós változást hozhatnak.  

Az eseményen az elméleti dimenzió mellett a MOME Innovation Expo kiállításon ki is lehetett próbálni a fejlesztéseket. A panelbeszélgetésen részt vett többek közt Ruppert Dániel, a MOME Mobility Lab társvezetője és a Ustory Branding alapítója, Hunfalvi András, a MOME Mobility Lab oktatója, a Flying Ojects alapítója, Szentandrási Dóra PhD, a MOME Future School, Ecology and Action Lab tudományos munkatársa, Gulya Nóra anyagkutató, Iványi-Bittner Brigitta a MOME Heritage in motion LAB kutatója, Samuel Chovanec, a Zenctuary VR egyik fejlesztője. 

További hírek

Idén is bemutatkoztak a MOME hallgatói az Ars Electronica nemzetközi Campus Exhibition keretében. A Gradual Exposure című válogatás vezérfonalát a dezinformáció, a digitális bizalom válsága, a klímaváltozás és a geopolitikai feszültségek témái adták, amelyekhez a hallgatók kísérletező, kutatásalapú és transzdiszciplináris megközelítésekkel kapcsolódtak. A munkák kész válaszok helyett inkább alternatív perspektívákat, új gondolkodási horizontokat kínáltak tükrözve az intézmény erős interdiszciplináris szellemiségét.
Negyedik alkalommal rendezték meg a CheckINN Revitalizátor ötletpályázatot, amelyet a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) és a CheckINN Turisztikai Innovációs Hub hívott életre. A program célja, hogy a hazai felsőoktatás hallgatói elhagyatott, funkciójukat vesztett ipari vagy kereskedelmi területek turisztikai újrahasznosítására dolgozzanak ki megvalósítható koncepciókat.
A divattervezők legújabb generációja kápráztatta el a közönséget a három teltházas MOME Fashion Show 2025 alkalmával. Az őszi szemeszter nyitóeseményén több mint száz look mutatkozott be a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem zugligeti campusán. A kifutón kortárs témák és személyes történetek kaptak hangsúlyt, a közönség pedig betekintést nyert abba, hogyan gondolkodik a divatról a fiatal tervezőgeneráció. A Fashion Show-hoz kapcsolódva Budapestre érkezett Linda Loppa divatkurátor, valamint közel egy héten át, exkluzív tárlatvezetésekkel várta a látogatókat a Divat- és Textiltervezés szak hallgatóinak diplomamunkáiból nyílt különleges kiállítás is.