Startup Safari: a jövő együttműködései a MOME-n

Dátum: 2025.05.14
Tizedik alkalommal rendezték meg 2025–ben a Startup Safarit, a magyar startup-ökoszisztéma legnagyobb közösségi eseményét, a kétnapos esemény 700 ember részvételével, 200 programelemmel, hét helyszínen zajlott, ebből az egyik legizgalmasabb programkínálatot a Zugligeti úti campus nyújtotta az érdeklődőknek. A konferencia második napján nem csak a helyszín volt a MOME, de olyan szakmai események házigazdája is, amelyek megismertették a résztvevőket az egyetem szakembereinek jövőbemutató projektjeivel, innovatív együttműködéseivel.

A mostani jubileumi alkalommal egyebek mellett az újonnan megjelent, olcsó AI-platformok szerepe, a fintech és a gazdaság viszonya, a nagy gyógyszergyárak és a medtech közti viszony volt a téma, de fontos volt az is, hogy az eseményen bemutkozhassanak a jövő formálói, ennek kulcsfontosságú állomása volt a MOME. A campusra érkező érdeklődők megismerhették az egyetem célkitűzéseit és misszióját, valamint a MOME-n zajló innovációs és kreatív projekteket. A közönség releváns előadóktól szerezhetett a karrierjüket beindító, fejélesztő gyakorlati tudást. Megtudhatták például, mi szükséges ahhoz, hogy egy ötletből igazi vállalkozás legyen, dr. Gubicz Flóra Anna workshopján ugyanis ráláthattak miként építhető ma már tudatosan az IP márka. A résztvevők lépésről lépésre megismerték a logóválasztás és levédetés legfontosabb pontjait, a márkaépítéshez elengedhetetlen védjegyjog alapjait. 

A Mitől lesz sikeres egy vállalati-egyetemi együttműködés? című blokkban Berkovics Dalma, a MOME Technológia transzfer- és Üzletfejlesztési igazgatója és a MOME kiemelt üzleti partnerei, így a Kormos Dalma a SALT, Szilágyi Georgina a British Council, illetve  Trembeczki Péter a Telekom képviseletében arról beszélgetett, hogy miért dönt úgy egy piaci szereplő, hogy egy egyetem bevonásával valósítja meg innovatív céljait, mit adhat egy egyetem, amit piaci szereplő nem képes. A panelbeszélgetés során szó esett arról is, hogy mik lehetnek a közös munka buktatói, és miben áll a siker kulcsa, hiszen a MOME a SALT-al közösen fejlesztett prémium éttermekben is bevethető micélum-kender tányér kapcsán, és a British Council-lal megvalósított kultúraalakító projektek mentén több ilyen sikeres együttműködésen van túl. 

Bujdosó Attila, a MOME Future School kutatási vezetője a formatervezők, tervezők szerepéről tartott előadásában arról gondolkodott, hogy mit tehet egy design egyetem a startup ökoszisztéma fejlesztéséért, miként járulhat hozzá ahhoz, hogy több és sikeresebb startup jöjjön létre.  

A rendezvény záró achordja pedig a “Powered by MOME” című esemény volt, ahol olyan jövőbe mutató projektekkel lehetett megismerkedni, amelyek elérhető közelségben, már a következő generációk életében is valós változást hozhatnak.  

Az eseményen az elméleti dimenzió mellett a MOME Innovation Expo kiállításon ki is lehetett próbálni a fejlesztéseket. A panelbeszélgetésen részt vett többek közt Ruppert Dániel, a MOME Mobility Lab társvezetője és a Ustory Branding alapítója, Hunfalvi András, a MOME Mobility Lab oktatója, a Flying Ojects alapítója, Szentandrási Dóra PhD, a MOME Future School, Ecology and Action Lab tudományos munkatársa, Gulya Nóra anyagkutató, Iványi-Bittner Brigitta a MOME Heritage in motion LAB kutatója, Samuel Chovanec, a Zenctuary VR egyik fejlesztője. 

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem számos hallgatója, munkatársa érkezett fontos szakmai mérföldkőhöz: őket és a jelenlévőket a 2025-ös Tavaszi címátadó ünnepségen Kovács Csaba megbízott rektor és Szalontai Ábel, a Doktori Iskola vezetője köszöntötte. Az elmúlt félév során doktori fokozatot szerzett Dobos Bence László, Fátyol Viola, Fiáth Henrietta, Glaser Katalin, Hartmann Gergely, Kőszeghy Flóra, Novák Piroska, Pais Panni és Póczos Valéria. Címzetes mesteroktatói címet vehet át Nagy Erzsébet, egyetemünk textil szakának elkötelezett és elismert szakoktatója.

Akár a közösségi jövőépítés vizuális metaforája is lehetne a MOME 2025-ös diplomaarculata. Hagyomány, hogy a MOME-diploma vizuális identitását, kezdve a grafikai arculattól az alapszakos és mesterszakos hallgatók portréfotózásáig, hallgatók készítik, a koncepciót pályázati úton válaszja ki az egyetem munkatársaiból álló szakmai zsűri. Az évről évre megújuló arculat fontos korlenyomat.

Idén először a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) is részt vesz a Budapest100 eseménysorozatban, amely 2025-ben a városi zöldfelületek, kertek és parkok fontosságára hívja fel a figyelmet. A MOME 15 ezer négyzetméteres, megújuló campuskertje nemcsak helyszínként csatlakozik, hanem aktív, ökotudatos fejlesztéseivel és közösségi programjaival is. A Budapest100 építészeti-kulturális fesztivál a közösségek és a város ünnepe, az esemény közelebb hozza egymáshoz a városlakó szomszédokat. 2025. május 22–25. között a városi zöldfelületeket, belső udvarokat, kerteket, zöld gangokat és az azokat gondozó közösségeket ünnepeljük.