Stockholm Design Fair – MOME-stand a Greenhouse szekcióban

Dátum: 2024.05.02
Kenderrel kombinált bútort, több innovatív lámpát és egy helytakarékos, letisztult vonalvezetésű otthoni edzőpadot is bemutatott a MOME Design Intézet Formatervező szakja, amely 2024-ben ismét önálló kiállítással jelentkezett a Stockholm Design Fairen. A svéd vásár hagyományosan a skandináv designt mutatja be, ezt helyezi nemzetközi kontextusba. A MOME a Greenhouse szekcióban szerepelt, ahol feltörekvő tervezők termékeit láthatja a szakma és a közönség. Az egyetem standján ezúttal 19 hallgató 19 munkáját tekinthették meg, amelyek közül a diplomamunkákat szemléztük.

A Greenhouse a feltörekvő tervezők, a tervezőiskolák, a design-felsőoktatási intézmények találkozó- és bemutatkozóhelye. A platform lehetőséget teremt arra, hogy a jövő tehetségei potenciális partnerekkel, gyártókkal és a sajtóval találkozzanak. A szekció kiállítására a világ minden tájáról pályáznak alkotók, a zsűri a formatervezési ipar neves képviselőiből áll, értékelési szempontjaik között pedig hangsúlyos az innováció és a tervezői kíváncsiság jelenléte. 

Ebben a szekcióban kapott helyet a MOME-standja, amely Vető Péter egyetemi docens vezetésével, Salamon Dávid és Lőrincz Áron alumnus tervezők közreműködésével jött létre, az alap- és mesterképzésben tanuló hallgatók munkáit mutatták be. Összesen 19 hallgató 19 munkáját nézhették meg a látogatók, amelyek közül most a diplomamunkákat és a Magyar Formatervezési Díjjal vagy különdíjjal jutalmazottakat ismertetjük. 

 

Először mutatkozott be Salamon Dávid Wind Lightja, amely a maga nemében egyedülálló designerlámpa. A terv a természet erőit modellezve született: a szél, a nehézségi erő és az anyag molekulái közötti kölcsönhatás formálta. Egy megfoghatatlan, digitális jelenség fizikai megtestesülése. A lámpa limitált sorozatban készül, mégis minden példánya egyedi. Megalkotásával a tervező arra keresett választ, miként fordíthatjuk előnyünkre a 3D nyomtatás jellemzőit egy gyűjthető designtárgy esetében. 

Szintén látható volt a Moa pihenőszék, amelyben a kender új felhasználási területen érvényesül, valamint régiónk szálasanyag-hagyományainak lenyomataként szolgál. Wende Roberta mestermunkájának középponti eleme a kenderből kialakított textil ülőfelület, a szálasanyag a tűnemezelés technológiájának segítségével kapja meg végső anyagminőségét. 

Hankó Eszternek az otthoni éjszaki közlekedés problémájára tervezett kiegészítőjét is láthatta a svéd közönség. A tervező célja nem egy új termék megalkotása volt, hanem egy meglévő éjjeli lámpának kívánt pluszfunkciót adni. Így készült el az innovatív Nilu lámpa, amely egy mágnesesen tölthető és érintéssel szabályozható hordozható éjjeli fényforrás. 

Bemutatkozott Csiby-Gindele Rebeka PADka című projektje, amely a helyi kézművesség kortárs adaptációjára törekszik, új összefüggésrendszerbe helyezve az abban rejlő lehetőséget és értéket. A kritikai regionalizmus irányzatának adaptációjaként született meg a lóca, amely nemcsak a bútortípus revitalizálására, hanem a kukoricaháncs feldolgozásában rejlő lehetőségek kiemelésére is törekszik. 

A szintén 2023-ban diplomázott Timári Blanka A\O lámpacsaládja is szerepelt a kiállításon, amely ugyan nem a mestermunkája, viszont 2023-ban Magyar Formatervezési Díjat nyert. Alkotásában a fénypászma A és O betűt egyszerre formázó lámpabúra-alakzattá válik, és kikapcsolt állapotában is hatásosan jeleníti meg a szétszóródó fénysugarakat. A költőien szép alkotás nagy erénye a minimális anyaghasználat: a fényforrást lágyan körbeölelő, azt szórt fénnyé transzformáló búrát költséghatékony anyagból, úgynevezett táskamerevítőből készítette a tervező. 

Az eseményen emellett nemzetközi szintéren is bemutatkozott a MOME inkubációban készült, és a Formatervezési Tanács mentorációs különdíjában részesült At Least – home gym otthoni edzőpad, amelyet Guthy Máté, Kristóffy Róbert és Szilágyi Nóra jegyez. 

A többnapos vásár lehetőséget teremtett a kapcsolatépítésre, a szak bemutatkozására, mindemellett pedig a hallgatók piaci szereplőktől kaphattak értékes visszajelzéseket a munkáikra. 
 
 
Kiállító hallgatók: 
Csiby-Gindele Rebeka 
Dawson V. Viktória 
Fehérvári Panna 
Guthy Máté 
Hankó Eszter 
Kristóffy Róbert 
Lőrincz Áron 
Lukovics Flóra 
Mátravölgyi Zsófia 
Mrkobrad Nikola 
Racsmány Boldizsár 
Salamon Dávid 
Schillinger Laura 
Szilágyi Nóra 
Thamó Emese 
Timári Blanka 
Váradi Bence 
Wende Roberta 
Zala Zsófia 

További hírek

Hogyan lehet a divat egyszerre fenntartható, hagyománytisztelő és mélyen személyes? Erre a kérdésre keresi a választ a What will we wear in the future? – azaz Mit viselünk majd a jövőben? – című kiállítás, amely áprilisban nyílt meg a bakui Nemzeti Szőnyegmúzeumban. A szemle a Közép-európai Kulturális Platform (PCCE) együttműködés keretében valósult meg, amely négy közép-európai ország (Ausztria, Szlovákia, Csehország és Magyarország) felsőoktatási intézményeinek design- és művészeti hallgatóinak alkotásaiból válogatott. A kiállított munkák között tíz MOME Divat- és Textiltervezés mesterszakos hallgató alkotásai is helyet kaptak.

Hét első díj, öt harmadik helyezés és két különdíj – április 23-25 között rendezték Egerben az egyetemi hallgatók legrangosabb hazai tudományos-művészeti versenyét, a 37. OTDK-t, melyen a MOME hallgatói minden korábbinál nagyobb sikert értek el. Összesen 14 díjat nyertek hallgatóink a négyszáz hallgató részvételével zajló Művészeti és Művészettudományi Szekcióban.

Hogyan lehet a hagyományos népművészeti formakincset, az ehhez szorosan kötődő, archaikus kézműves technikákat és anyagokat újraértelmezni a kortárs design szemléletével? Erre a kérdésre ad különböző válaszokat az idén tízéves Future Traditions program, amely mára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Divat- és textiltervezés mesterszak képzésének meghatározó tartalmi elemévé vált. 2024-ben a program a Magyar–Török Kulturális Évad keretében zajlott, egy féléven át az isztambuli Marmara Egyetemmel dolgoztak együtt a MOME hallgatói, az itt született eredményeket pedig az isztambuli Magyar Kulturális Központban nyílt kiállításon mutatják be.