Szociális design-kiállítás nyílt a MOME és a Máltai Szeretetszolgálat közös programjáról   

Date:
Hogyan járulhat hozzá a designgondolkodás, a közös alkotás a különböző, akár hátrányos helyzetű közösségek fejlődéséhez? A MOME és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat együttműködésében megvalósuló Szociális Design Terepkutatás erre a kérdésre keresi a választ, eredményeit pedig - köztük az idei nyári egyetem keretében 10-16 éves gyerekekkel létrehozott alkotásokat - december 9-ig lehet megtekinteni a MOME campusán.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Máltai Szeretetszolgálat együttműködésében indult program a szociális design eszközeivel és közösségi programokkal keres megoldásokat a legszegényebb településeken élők problémáira. Az egyetem hallgatói idén egy többnapos hackathon-on (ötletmaraton, „problémamegoldó-maraton”) és egy egyhetes nyári egyetemen találkoztak a Zalakomárban élő gyermekekkel, akikkel kreatív- és alkotóworkshopokon vettek részt. Amikor például kiderült, hogy a gyerekek egy része nem tudja hol feltölteni a mobiltelefonját, felállítottak egy szélkerékkel hajtott töltőállomást a focipályának használt tér szélén. Az állványa árnyékot is ad, és amíg a telefon töltődik, hintázni is lehet rajta. A megoldást a MOME hallgatói és oktatói a zalakomári gyermekekkel közösen találták meg Máltai Szeretetszolgálattal szervezett táborban. A közös alkotás további eredményeit kiállításon is megmutatják a résztvevő szervezetek: a tablósorozat december 9-ig látható a MOME zugligeti campusán.  

 

A november 10-i kiállításmegnyitón Fülöp József DLA, a MOME rektora elmondta, hogy az egyetem egy állandó csapata csaknem tíz éve kutatja és generálja azokat a lehetőségeket, ahol a kreatív tervezés és a társadalmi szolgálat kapcsolódhat: „A design-gondolkodás, a mi meglátásaink segíthetnek ezeknek a gyerekeknek tágabb perspektívából nézni a világot, meglátni, hogy nekik is nyílnak lehetőségeik. Közben a mi hallgatóink is megismernek olyan területeket, ahol nem luxuscikkekben, hanem valamilyen közösségi célért kamatozik a tehetségük.”   

 

Zalakomár a Felzárkózó települések program egyik helyszíne, ahol a Máltai Szeretetszolgálat valósítja meg Jelenlét programját. Vecsei Miklós, a programért felelős miniszterelnöki biztos, a Szeretetszolgálat alelnöke arról beszélt, hogy a felzárkózást fordított integrációval lehet elérni, az első lépéseket azoknak kell megtenni, akik képesek áthidalni a távolságot. Ahhoz, hogy a Budapest egyik legmodernebb egyetemén tanuló fiatalok és a zalakomári rászoruló családok gyerekei között ilyen kapcsolat kialakulhasson, az alapot a szociális munkatársak évek óta tartó jelenléte adta – mondta. Vecsei Miklós szerint a többségi társadalom tagjai dönthetnek úgy, hogy odamennek egy nehéz helyzetű közösségbe, fordítva ez nem működik. Először nekik kell integrálódni a kistelepüléseken, viszonozni a vendégszeretetet, amivel ott fogadják őket. „Ezt pedig nagyon sokszor kell megcsinálni, egészen addig, amíg már nem is tudjuk, ki honnan jött, mert már egy csapat vagyunk.”  

 

Fehér Bori DLA, a MOME Innovációs Központ Szociális Design Hubjának vezetője szerint a zalakomári gyerekekkel közös munka során arra is figyeltek, hogy amit velük együtt létrehoznak, az mind a háromszáz felzárkózó településen alkalmazható, megvalósítható legyen. A projekt alatt módszertani keretrendszert is fejlesztettek, és kvalitatív alapú hatásmérést is végeztek. A legfontosabb eredménynek azt tartja, hogy közösséggé formálódtak, és hogy a hallgatók a komfortzónájukon kívül, az „egyetem falai között nem megválaszolható kérdésekkel” foglalkoztak.   

 

Stankovics Erika, a Máltai Szeretetszolgálat Zala megyei koordinátora úgy emlékezett vissza a nyári egyetemre, hogy a gyerekek akkor „különleges módon voltak otthon”: a megszokott környezetükben, a mindennapjaik helyszínén érte őket sok új élmény, közvetlenül, játékosan tanulhattak újdonságokat nem csak az egyetemistáktól, de egymástól is.  

 

A MOME hallgatói és a zalakomáriak közös alkotásának eredményeit, a munkafolyamatot bemutató tablókról a projektben részt vevő oktatók és hallgatók beszéltek bővebben a kiállítás november 10-ei megnyitóján, szót adva a gyerekeknek is. Felidézték a közösen felvetett és megválaszolt problémákat, kihívásokat: a faluban nincs elég „lányos” tér – ezért készült a pletykapad. Zalakomár egyes részein nincs áram, a telefonokat viszont sűrűn kell tölteni – egy jó asztalosmester útmutatásával tehát mobiltöltőállomást alkottak a gyerekek. Kevés a közösségi játék – a gyorsan tanulható ujjkötéssel hamar új hinta készült, majd mellé egy kerti bújócskaelem is. Hiányzott a messziről is jól látható jelzés a Jelenlét Házról – került rá egy egyedi szélkerék. És ha már a gyerekek megtanulták, mi az a pixiláció, éltek is vele: tavasszal egy „Szuperhős polgármestert” animáltak, a nyári egyetemen pedig elkészült a zalakomári fiatalok első videóklipje, amihez animációs stúdióvá változtatták a pajtát.

More news

A közlekedést forradalmasító hibrid villamos, moduláris babakocsi, az otthoni edzést segítő innovatív VR-szemüveg és edzőpad, valamint egy nehéz terepre tervezett hordágy is díjat nyert a Red Dot „Design Concept” kategóriájában. Közös bennük, hogy mindegyik koncepciót MOME-hallgatók alkották. A pályázást a világ legfontosabb designdíjára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem új felkészítő programja támogatta, amely olyan jól sikerült, hogy a tizenkét részt vevő pályaműből öt máris elismerést kapott.

Egyetemünkön régóta hagyomány, hogy a MOME Diploma vizuális identitása, kezdve a grafikai arculattól az alapszakos és mesterszakos hallgatók portréfotózásáig, pályázat útján hallgatói kézbe kerül. Az évről évre megújuló koncepció így belülről tükrözi az egyetem közösségét, fontos korlenyomatot, az egyes évfolyamok egyedi emléktárát létrehozva.

Tíz csapat kezdhette el az izgalmas munkát MOME-mentoraikkal, a projektek közt pedig több, az űrbeli növénytermesztésre fókuszáló, valamint az elveszett Föld helyett új élettereket kialakító munka van. A 7-10. osztályosoknak szóló Ugrás a jövőbe! pályázat 2024-es kiadásának fő témája az űr, a második forduló pedig máris elkezdődött. Az új tagokkal bővült zsűrinek nem volt könnyű dolga, az ország szinte minden részéből jelentkező, a korábbinál elkötelezettebb diákok 52 pályázata közül választotta ki a továbbjutókat.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121