The Promise of Pragmatist Aesthetics

Dátum: 2022.10.06
Nemzetközi konferenciaelőadások a MOME Doktori Iskola szervezésében

A MOME Doktori Iskolája által 2022 májusában megrendezett The Promise of Pragmatist Aesthetics: Looking Forward after 30 Years című nemzetközi konferencia első előadója a harminc évvel ezelőtt publikált Pragmatista esztétika szerzője, Richard Shusterman volt. Előadásában felidézte, hogy a könyv megírásakor miként egyensúlyozott az analitikus és a kontinentális filozófia szélsőségei között. A szómaesztétika vonatkozásában szóba kerülnek Herbert Marcuse erotikával kapcsolatos esztétikai fejtegetései is, amivel Shusterman legfrissebb könyvéhez, a tavaly publikált „Ars Erotica”-hoz érkezünk meg. 

A konferencia második kiemelt előadója Barbara Formis, a Sorbonne Egyetem professzora volt, aki az A Plea for Eco-Somaesthetics című előadásában az ökológiai gondolkodás irányába terjeszti ki a pragmatista esztétika és a szómaesztétika rendszerét. Az érzékekkel és az érzékeléssel kapcsolatban nem korlátozhatjuk a látómezőnket az egyéni emberi test koncepciójára. Formis ezzel a kiindulóponttal egy olyan ökö-szómaesztétika felé mutat, ami a testet sokszoros átfedések, kollektív kapcsolódások szférájaként értelmezi újra, és számításba veszi annak nem emberi, nem intencionális elemeit is. A szómát, vagyis az élő testet, különböző ökoszisztémák hálójában helyezi el, aminek külön érdekességet kölcsönöz, hogy az előadó nemcsak akadémiai, de performansz- és táncművészeti háttérrel is közelít a témához. 

Kristina Höök, a Designing with the Body című könyv szerzője és az interakció-tervezés szakértője a Soma Design lehetőségeiről beszélt. A koncepció figyelembe veszi a designer saját testi dimenzióját és a digitális tervezés, digitális technológia sajátosságait is. Höök olyan eredményeket ösztönöz, amelyek a felhasználók számára megnyitják az utat az elmélyült esztétikai élmény és a reflexív értelmezés előtt. Csapatával többek között olyan interaktív berendezési tárgyakat, bútorokat tervezett, amelyek növelik a testtudatosságot, de létrehozott már szorongáscsökkentő eszközt és táncosokkal együttműködő drónokat is. Ezek a kísérletek mind részei annak a Soma Design programnak, amibe Höök saját tervezői és oktatói tapasztalatain keresztül enged betekintést. 

Tanehisa Otabe, a Tokiói Egyetem professzora, a japán teaszertartáson keresztül vizsgálta a kelet-ázsiai filozófia és a Shusterman-féle pragmatista esztétika, szómaesztétika lehetséges összefüggéseit. Kakuzô Okakura legendás „Teakönyvére” támaszkodva ő is a „világban való létezés művészeteként" vagy az „élet művészeteként" határozza meg a taoizmust, és egy olyan esztétikát emel a figyelem középpontjába, ami a fizikai-mentális gyakorlatot, a szertartást, az élet legapróbb eseményeinek esztétikai megélését hangsúlyozza. Otabe professzor szerint a nyugati szómaesztétika és a japán gondolkodás e tekintetben egymásra mutathat. 

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Photography MA szakán 2025-ben tizenketten végeznek. Diplomakiállításuk Jövő a jelenben: Barátságos és veszélyes címmel a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban látható.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ismét fontos mérföldkőhöz érkezett: a hónapokig tartó komplex felújítás után ünnepélyesen átadták a kibővített kapacitású, megújult egyetemi könyvtárat. A tervezésben a felhasználók, a könyvtárban dolgozó szakemberek és kollégák, a hallgatók és az oktatók visszajelzéseire alapoztak, így ez a beruházás nem csupán infrastrukturális bővítést jelent, hanem a szellemi élet és a közösségi gondolkodás elmélyítését is szolgálja – ráadásul izgalmas designmegoldásokkal.
A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.