Túl a tipográfián — a koreai írásrendszer perspektívái

Dátum: 2022.11.30
A fenti címmel január végéig látható kiállítás a MOME-n és a budapesti Koreai Kulturális Központban. A kulturális intézet alapításának tizedik évfordulójára a szöuli Nemzeti Hangul Múzeummal és egyetemünkkel közösen rendezett tárlat célja, hogy a koreai írásrendszer, azaz a hangul szépségét egyszerű és intuitív módon közvetítse a koreaiul nem beszélők számára is.

A szöuli Nemzeti Hangul Múzeum anyagaiból építkező kiállítás új megvilágításba helyezi a hangult: a dizájn felől értékeli azt 23 dél-koreai kortárs művész értelmezésében. Az alkotások a hangul esztétikai jelentőségét térképezik fel az alkalmazott művészetben, bútorokon, plakátokon, ruhákon köszön vissza a koreai betűkészlet és annak gondolatisága.  

A MOME Campus több ilyen különleges helyspecifikus alkotásnak is teret ad.  ‘A magán- és mássalhangzók nappalija’ címmel bemutatott installáció bútorszettjét a Hunmindzsongum huszonnyolc karaktere, a 3D nyomtatott szobrokat pedig a koreai mássalhangzók kiejtéséhez szükséges hangképző szervek ihlették.  

A hosszú távú együttműködés eredménye a tárlat mellett egy kurzusheti workshop is, mely arra kérdésre kereste a választ, hogy milyen szimbólumokkal és esztétikával értelmezhető újra a koreai írásrendszer. 

Egy a kiállításhoz kapcsolódó szakmai program keretében pedig a hazai tervezőgrafikai szakma legrangosabb eseményéhez, a Graphifesthez kapcsolódva tartottak koreai művészek szemináriumokat a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Sun Byoung-il, a dél-koreai Namseoul Egyetem vizuális tanszékének nemzetközileg elismert professzora tervezőgrafika szakos hallgatókkal dolgozott, Lee Jinwoo és Choi Sejin, a szöuli LIFT-OFF grafikai stúdió alapítói pedig interaktív, speciálisan koreai tipográfiai workshopot vezettek a Tervezőgrafika, Animáció, Formatervező mesterképzésben résztvevőknek. 

Az együtt indított sikeres projektek folytatásáról egyetemünk a campusunkra látogató Kim Youngsu-val, a Hangul Múzeum igazgatójával, és Kim Jiyeong-gal, a Budapesti Koreai Intézet projekmenedzserével, valamint két kurátorával, Kang Yeonmin-nal és Lee HyunJin-nal tárgyalt. 

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ismét fontos mérföldkőhöz érkezett: a hónapokig tartó komplex felújítás után ünnepélyesen átadták a kibővített kapacitású, megújult egyetemi könyvtárat. A tervezésben a felhasználók, a könyvtárban dolgozó szakemberek és kollégák, a hallgatók és az oktatók visszajelzéseire alapoztak, így ez a beruházás nem csupán infrastrukturális bővítést jelent, hanem a szellemi élet és a közösségi gondolkodás elmélyítését is szolgálja – ráadásul izgalmas designmegoldásokkal.
A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) videó- és podcastsorozataiból kiderül, hogy a művészet, a design és a tudomány összekapcsolódása alapvető jelentőségű a világ komplex problémáinak a megértésében és azok megoldásában. A Zugligeti úti campuson megvalósult kiállítások, események és workshopok pedig arra teremtenek lehetőséget , hogy a különböző generációk személyes élményeken keresztül fedezzék fel a kutatási területeket.