Túl a tipográfián — a koreai írásrendszer perspektívái

Dátum: 2022.11.30
A fenti címmel január végéig látható kiállítás a MOME-n és a budapesti Koreai Kulturális Központban. A kulturális intézet alapításának tizedik évfordulójára a szöuli Nemzeti Hangul Múzeummal és egyetemünkkel közösen rendezett tárlat célja, hogy a koreai írásrendszer, azaz a hangul szépségét egyszerű és intuitív módon közvetítse a koreaiul nem beszélők számára is.

A szöuli Nemzeti Hangul Múzeum anyagaiból építkező kiállítás új megvilágításba helyezi a hangult: a dizájn felől értékeli azt 23 dél-koreai kortárs művész értelmezésében. Az alkotások a hangul esztétikai jelentőségét térképezik fel az alkalmazott művészetben, bútorokon, plakátokon, ruhákon köszön vissza a koreai betűkészlet és annak gondolatisága.  

A MOME Campus több ilyen különleges helyspecifikus alkotásnak is teret ad.  ‘A magán- és mássalhangzók nappalija’ címmel bemutatott installáció bútorszettjét a Hunmindzsongum huszonnyolc karaktere, a 3D nyomtatott szobrokat pedig a koreai mássalhangzók kiejtéséhez szükséges hangképző szervek ihlették.  

A hosszú távú együttműködés eredménye a tárlat mellett egy kurzusheti workshop is, mely arra kérdésre kereste a választ, hogy milyen szimbólumokkal és esztétikával értelmezhető újra a koreai írásrendszer. 

Egy a kiállításhoz kapcsolódó szakmai program keretében pedig a hazai tervezőgrafikai szakma legrangosabb eseményéhez, a Graphifesthez kapcsolódva tartottak koreai művészek szemináriumokat a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Sun Byoung-il, a dél-koreai Namseoul Egyetem vizuális tanszékének nemzetközileg elismert professzora tervezőgrafika szakos hallgatókkal dolgozott, Lee Jinwoo és Choi Sejin, a szöuli LIFT-OFF grafikai stúdió alapítói pedig interaktív, speciálisan koreai tipográfiai workshopot vezettek a Tervezőgrafika, Animáció, Formatervező mesterképzésben résztvevőknek. 

Az együtt indított sikeres projektek folytatásáról egyetemünk a campusunkra látogató Kim Youngsu-val, a Hangul Múzeum igazgatójával, és Kim Jiyeong-gal, a Budapesti Koreai Intézet projekmenedzserével, valamint két kurátorával, Kang Yeonmin-nal és Lee HyunJin-nal tárgyalt. 

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.

Két elkötelezett oktató vehette át az idei Aurum Futuri díjat. A „Jövő aranya” elismerést idén German Kinga PhD művészettörténész, kurátor, oktató, valamint Schneider Ákos PhD designkultúra-kutató, esztéta kapta – mindketten olyan szakemberek, akik hisznek a design és a pedagógia jövőformáló hatásában, tevékenységük pedig a MOME falain is túlmutat. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem történetében harmadik alkalommal átadott kiválósági díjakkal az intézmény a legkiemelkedőbb oktatóit és kutatóit ismeri el, reflektorfénybe állítva a hallgatók mentorálásában, az oktatás megújításában és a kutatásban megvalósuló munkájuk értékteremtő erejét.

Hogyan támogathatja egy tér a közösségeket, hányféleképp lehet egy traumát a fotográfia segítségével képpé formálni? Miképpen vonhatunk be sérült embereket egyszerű tevékenységekbe, egy kis játékkal hogyan csökkenthetjük a kis elsősök szorongását? A válaszokat az ismét a MOME évnyitóján átadott Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj nyertesei mondják el munkáikkal: az idei válogatás egyszerre bizonyítja, hogy a design egy gondolkodásmód, amellyel esélyt teremthetünk, és amely nem nélkülözheti a kutatást és a kísérletezést sem.