Új kortárs MOME-ékszerek a Nemzeti Múzeum Ragyogj! kiállításán

Dátum: 2024.12.17
Az új darabokat, amelyek helyet kaptak a hat, MOME-alkotásokat bemutató vitrinben, mától lehet megtekinteni a Nemzeti Múzeum Kupolatermében. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem jelenlegi és végzett hallgatóinak műveiből válogatott Határvonalakon című kiállítás a nemrég nyílt Ragyogj! – Ékszerek ideje tárlat része; az őskőkortól napjainkig felvonultatott műtárgyak mellett a kortárs ékszertervezés izgalmas és sokrétű világa elevenedik meg az anyagban. A darabok a természet, a tér, a test, az emlékezet és a képzelet tematikái köré csoportosulnak, bemutatva a MOME képzésének egyedi szemléletét.

A pop-up kiállítás-sorozat a MOME és a Nemzeti Múzeum együttműködésének első állomása, amely a legfiatalabb ékszertervező- és oktatógeneráció munkáit, valamint a tárgyaikat inspiráló témákat kívánja bemutatni.  

A kurátor Vági Flóra, a MOME Designer- Maker mesterszakának vezetője elmondta, hogy a tárlat létrejöttét a két intézmény közös céljai inspirálták, nevezetesen az, hogy a fiatalabb generációt is a Múzeumba vonzzák, őket érdeklő témákat hozzanak, ezzel is bővítve a közönséget, és megszólítva azokat, akiket érdekel a szakma, a MOME leendő hallgatóit.  

„A kiállítás hat egysége – a Törékeny természet, a Rejtett rétegek, a Test és tér, a Reflexiók, az Emlékezet, valamint a Képzelet – amellett, hogy az ékszertervezés új dimenzióit, ember és természet kapcsolatát tárja fel, a történeti kiállítás struktúráját követi, sok ponton összecseng annak tartalmával” – árulta el a kiállítás koncepciójával kapcsolatban. 

Az újrahasznosított és fenntartható anyagok, a múltból és a természetből merített ihlet központi szerepet játszik az itt bemutatott alkotásokban, miközben a tradicionális technikák kortárs interpretációjának is páratlan példáit láthatjuk. A fiatal tervezők és tanáraik alkotásain keresztül olyan kulturális és művészeti hatásokra is ráláthatunk, amelyek az ékszerek alkotását multidiszciplináris művészeti formává emelik. 

Fekete Fruzsi „A gombák sosem magányosak” elnevezésű ékszersorozata a boszorkánygyűrűk természeti jelenségéből és a nőiesség szimbolikájából merít ihletet, Greenery kollekciójában pedig a pálmaházak által inspirált brossokkal a természetes és mesterséges elemek egyensúlyát kutatja. 

Nagy Fanni munkája a mulandóság szépségére hívja fel a figyelmet: a szárított virágokat kristályokkal díszítve jeleníti meg az élet törékenységét és állandó változását. 

Zalavári Fruzsina ékszereiben a pigmentált porcelánrétegek torzítása és egymásra rendezése hullámzó, ritmikus mintázatokat hozott létre, amelyek a mozgás dinamikáját tárják fel. 

Fazekas Veronika Lamella sorozata a foglalás fogalmát gondolta újra a láttatás–elrejtés perspektívájából. A moiréhoz hasonló optikai játéknak köszönhetően olykor csak egy bizonyos nézőpontból dereng elő az ékszerbe belefoglalt forma. 

Rémiás Szilvia célja a rúgóacél-szilikonból készített karkötőjével egy váratlan élmény előidézése volt. A szemlélő elsőre nem számít arra, ami történni fog, így meglepetés éri. A tárgy levéve csupán egy egyszerű hasáb, egy tömb az asztalon, de ha kissé megtörjük, vagy ráütünk vele a karunkra, akkor karkötővé válik. 

Vági Flóra organikus formaalakítású, természeti formákat idéző ékszerei főként fából és könyvekből, vagyis papírból készülnek. 

Tengely Nóra Nest című brossa a törődést, gondoskodást, megóvást jelképező fészek formájában reflektál a hely hiánypótló szerepére, az Emerald cut című munkája pedig az ékszer alapegységeinek a felcserélésén alapul. Az Am I a gem? című bross-sorozata öt darab azonos méretű, azonos formájú ékszerből áll, kőfoglalási metódusuk azonban különböző. 

Szeredi Sára anyagkutatási vizsgálatainak eredménye egy velociraptor formájú egyiptomi pasztából készült bross. Célja egy elfeledett technika felfedezése volt, amelyet az ókori egyiptomiak gyöngyök, amulettek és kis szobrocskák készítésére használtak.  

Sági Luca H2O ékszerkollekciójának része pedig egy acélbross, amely egy globális témával, a víz krízisével foglalkozik, tárgyaiban a savaseső hatását kézzelfoghatóan jeleníti meg: azok struktúrája előbb csak gyengül, majd végül teljesen szétesik. 

Ádám Krisztián több gyűrűje között látható egy titánból és egy hegyikristályból készített alkotás, utóbbi, a Fantom nevet viseli és egy különleges megjelenésű fantomkvarc csúcsot tart rabul, úgy, hogy a kvarc csúcsban látható kristályfejlődési rétegek, azaz fantomok, jól láthatóak maradjanak. 

A pop-up kiállítás már megtekinthető a Nemzeti Múzeum tárlatán belül, és várja mindazokat, akik a történeti ékszerek mellett közelebbről is megismerkednének a MOME tervezőinek mai szemléletével. 

 

A megnyitóról az Agenda tudósítását az alábbi linken lehet megtekinteni: 

https://mediaklikk.hu/agenda/video/2024/12/17/agenda-2024-december-17 

 

További információ: https://mnm.hu/hu/kiallitasok/idoszaki/ragyogj-ekszerek-ideje 

További hírek

Hogyan lehet a hagyományos népművészeti formakincset, az ehhez szorosan kötődő, archaikus kézműves technikákat és anyagokat újraértelmezni a kortárs design szemléletével? Erre a kérdésre ad különböző válaszokat az idén tízéves Future Traditions program, amely mára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Divat- és textiltervezés mesterszak képzésének meghatározó tartalmi elemévé vált. 2024-ben a program a Magyar–Török Kulturális Évad keretében zajlott, egy féléven át az isztambuli Marmara Egyetemmel dolgoztak együtt a MOME hallgatói, az itt született eredményeket pedig az isztambuli Magyar Kulturális Központban nyílt kiállításon mutatják be.

Ismét indul a CheckINN Revitalizátor ötletverseny, amelynek célja az elhagyatott vagy funkciójukat vesztett területek és épületek turisztikai célú újrahasznosítására vonatkozó ötletek díjazása.

A technológia, a művészet és az elméleti kutatás határterületeit vizsgálja az Immersive Beats: 360-degree music video joint hackathon, amelyet a MOME Média design szak és a koreai Chung-Ang University közösen szervez. A hatnapos eseményen magyar és dél-koreai hallgatók AI-eszközöket is felhasználva egyesítik a zenét, a mesterséges intelligenciát és az immerzív filmes technológiákat, hogy egyedi 360 fokos víziókat komponálva videóklipeket hozzanak létre. A projekt nemcsak kreatív kísérlet, de egy hosszú távú nemzetközi kapcsolat fontos állomása is.