“Végre elkezdődhet az építészeti örökségünk feldolgozásának és bemutatásának új, friss fejezete

Dátum: 2023.06.21
– megnyílt a MOME Designelmélet mesterszak designkurátorainak kiállítása, az Ismeretlen IPARTERV

A második világháború utáni modern építészet egyik legjelentősebb szakmai műhelye, az Ipari Épülettervező Vállalat, az IPARTERV tevékenységét, és az általuk az 1950–60-as években létrehozott épületeket mutatja be az Ismeretlen IPARTERV című tárlat, mely a MOME Designelmélet mesterszak Designkurátor specializációjának hallgatói és a Magyar Építészeti Múzeum együttműködéséből jött létre.

Miként jeleníthető meg az építészet múzeumi keretek között? Erre a kérdésre keresi a választ a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (MÉM MDK) 2022-ben megnyílt impozáns kiállítóhelyével az egykori Walter Rózsi-villában, a közös gondolkodásba pedig egyetemi oktatókat, hallgatókat, építészeket és kreatív szakembereket igyekszik bevonni. A folyamat első lépése az egykori BM Kórház 6. számú épületének földszintjén kialakított pop-up jellegű kiállítótérben megnyílt kiállítás, melyet a MOME Designkurátor képzésében résztvevő hallgatók rendeztek Ismeretlen IPARTERV – Egy tervezővállalat hőskora 1948–1970 címmel. Ezt megelőzően a designkurátor hallgatók építész– és tervezőgrafikus diákokkal közösen két kiállításrendezési kurzuson vettek részt, ahol már az előző félévben elkezdődött a tárlat előkészítése. 

A június 9. és július 16. között látogatható kiállítás célja, hogy felfedezze és bemutassa a második világháború utáni modern építészet egyik legjelentősebb szakmai műhelyének, az IPARTERV-nek a tevékenységét, hiszen ezek az 1950–60-as években létrehozott épületek manapság már csak szűk szakmai körben ismertek és kellőképpen megbecsültek. A tárlat egyfelől kísérletet tesz arra, hogy rámutasson az eddig „takarásban” lévő IPARTERV-örökség emlékanyagának jelentőségére a hagyományos építészettörténeti megközelítéstől részben elszakadva, és rávilágítson a társadalmi-kulturális összefüggésekre a jelen aktualitásain keresztül.  Másrészt a kiállítás reflektálj a napjaink újrahasznosítási törekvései révén mégis egyre inkább előtűnő értékeire.

A június 8-án tartott megnyitón Hartmann Gergely, építészettörténész beszédében a kiállítás legfontosabb értékeként az IPARTERV komplex megközelítését, elemzését és értelmezését határozta meg, mely a MOME Designkurátor szakos hallgatóinak érdeme.  “Ha ilyen lesz a jövő Magyar Építészeti Múzeumának iránya, akkor elkezdődhet végre az építészeti örökségünk feldolgozásának és bemutatásának egy régóta várt, új, friss fejezete.”  – fogalmazott.  

További hírek

2025. március 20-án a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány kuratóriuma egyhangú szavazással, az egyetemi szenátus ajánlásával összhangban Kovács Csaba egyetemi tanárt, Ybl- és Prima Primissima-díjas építészt nevezte ki a MOME megbízott rektorának. A megbízott rektor mandátuma a 2025-26-os akadémiai év végéig szól.

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába. A rendezvény mindeközben idén a magyar animáció előtt tiszteleg, bemutatva Magyarország filmiparát, alkotóit, stúdiót és iskoláit.

A nyolcadik ArtHungry Díj Formatervezési kategóriájának nyertesei között számos egykori MOME-hallgató részesült elismerésben, így Guthy Máté, Kristóffy Róbert, Szilágyi Nóra At least otthoni edzőpadja, Dávid Márk Puritaan – 03 kollekciója. A kategória fődíjasa az idén a Stockholm Furniture Fairen debütált MAIII COLLECTIVE Fragments kollekciójával. Szintén fődíjat nyert a Tervezőgrafika kategóriában Kaszanyi Nóra Biedermeier mindennapok / Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815–1867) című albumával és kiállítási arculatával. A díjakat március 6-án vehették át a budapesti Deák Palotában rendezett átadóünnepségen, amely egyben a döntős projektek pop-up kiállításának a megnyitója is volt.