“Végre elkezdődhet az építészeti örökségünk feldolgozásának és bemutatásának új, friss fejezete

Dátum: 2023.06.21
– megnyílt a MOME Designelmélet mesterszak designkurátorainak kiállítása, az Ismeretlen IPARTERV

A második világháború utáni modern építészet egyik legjelentősebb szakmai műhelye, az Ipari Épülettervező Vállalat, az IPARTERV tevékenységét, és az általuk az 1950–60-as években létrehozott épületeket mutatja be az Ismeretlen IPARTERV című tárlat, mely a MOME Designelmélet mesterszak Designkurátor specializációjának hallgatói és a Magyar Építészeti Múzeum együttműködéséből jött létre.

Miként jeleníthető meg az építészet múzeumi keretek között? Erre a kérdésre keresi a választ a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (MÉM MDK) 2022-ben megnyílt impozáns kiállítóhelyével az egykori Walter Rózsi-villában, a közös gondolkodásba pedig egyetemi oktatókat, hallgatókat, építészeket és kreatív szakembereket igyekszik bevonni. A folyamat első lépése az egykori BM Kórház 6. számú épületének földszintjén kialakított pop-up jellegű kiállítótérben megnyílt kiállítás, melyet a MOME Designkurátor képzésében résztvevő hallgatók rendeztek Ismeretlen IPARTERV – Egy tervezővállalat hőskora 1948–1970 címmel. Ezt megelőzően a designkurátor hallgatók építész– és tervezőgrafikus diákokkal közösen két kiállításrendezési kurzuson vettek részt, ahol már az előző félévben elkezdődött a tárlat előkészítése. 

A június 9. és július 16. között látogatható kiállítás célja, hogy felfedezze és bemutassa a második világháború utáni modern építészet egyik legjelentősebb szakmai műhelyének, az IPARTERV-nek a tevékenységét, hiszen ezek az 1950–60-as években létrehozott épületek manapság már csak szűk szakmai körben ismertek és kellőképpen megbecsültek. A tárlat egyfelől kísérletet tesz arra, hogy rámutasson az eddig „takarásban” lévő IPARTERV-örökség emlékanyagának jelentőségére a hagyományos építészettörténeti megközelítéstől részben elszakadva, és rávilágítson a társadalmi-kulturális összefüggésekre a jelen aktualitásain keresztül.  Másrészt a kiállítás reflektálj a napjaink újrahasznosítási törekvései révén mégis egyre inkább előtűnő értékeire.

A június 8-án tartott megnyitón Hartmann Gergely, építészettörténész beszédében a kiállítás legfontosabb értékeként az IPARTERV komplex megközelítését, elemzését és értelmezését határozta meg, mely a MOME Designkurátor szakos hallgatóinak érdeme.  “Ha ilyen lesz a jövő Magyar Építészeti Múzeumának iránya, akkor elkezdődhet végre az építészeti örökségünk feldolgozásának és bemutatásának egy régóta várt, új, friss fejezete.”  – fogalmazott.  

További hírek

Melyek a rovarmágnes növények, mit kell tenni, ha méhlegelőt szeretnénk a kertünkbe? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre válaszolt a Hegyvidéki Önkormányzat április végi beporzóbarát programja, amelynek szakmai partnere a MOME volt. A kedvezményes magkeverékvásár mellett a látogatók előadásokat hallhattak a témában, és benézhettek a MOME méhcsaládjaihoz is.

Három diplomafilm, Balogh Mirjana Wish You Were Ear, Tőkés Anna Az utolsó dobás (The Last Drop), valamint Sárdi Kata Üvegház (Glasshouse) című alkotása is versenyez a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon. A Friss Hús Magyarországon elsőként vált Oscar-kvalifikáló fesztivállá, így egyes kategóriák díjazottjai automatikusan nevezési jogot nyernek az Oscar-díjra.

Újabb két családdal bővült a tavaly ökológiai és oktatási céllal indult MOME-méhészet: az április 30-án, a méhek napján tartott kaptáravatón Mézengúzék és Pempőék költöztek Tóték és Mézgáék mellé; a négy méhcsalád együtt sokat tehet a negyed ökoszisztémájáért. Az esemény egyszerre volt közösségi ünnep és ismeretterjesztő foglalkozás, a résztvevők még friss gyümölcsvirágmézet is pergethettek.