“Végre elkezdődhet az építészeti örökségünk feldolgozásának és bemutatásának új, friss fejezete

Dátum: 2023.06.21
– megnyílt a MOME Designelmélet mesterszak designkurátorainak kiállítása, az Ismeretlen IPARTERV

A második világháború utáni modern építészet egyik legjelentősebb szakmai műhelye, az Ipari Épülettervező Vállalat, az IPARTERV tevékenységét, és az általuk az 1950–60-as években létrehozott épületeket mutatja be az Ismeretlen IPARTERV című tárlat, mely a MOME Designelmélet mesterszak Designkurátor specializációjának hallgatói és a Magyar Építészeti Múzeum együttműködéséből jött létre.

Miként jeleníthető meg az építészet múzeumi keretek között? Erre a kérdésre keresi a választ a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (MÉM MDK) 2022-ben megnyílt impozáns kiállítóhelyével az egykori Walter Rózsi-villában, a közös gondolkodásba pedig egyetemi oktatókat, hallgatókat, építészeket és kreatív szakembereket igyekszik bevonni. A folyamat első lépése az egykori BM Kórház 6. számú épületének földszintjén kialakított pop-up jellegű kiállítótérben megnyílt kiállítás, melyet a MOME Designkurátor képzésében résztvevő hallgatók rendeztek Ismeretlen IPARTERV – Egy tervezővállalat hőskora 1948–1970 címmel. Ezt megelőzően a designkurátor hallgatók építész– és tervezőgrafikus diákokkal közösen két kiállításrendezési kurzuson vettek részt, ahol már az előző félévben elkezdődött a tárlat előkészítése. 

A június 9. és július 16. között látogatható kiállítás célja, hogy felfedezze és bemutassa a második világháború utáni modern építészet egyik legjelentősebb szakmai műhelyének, az IPARTERV-nek a tevékenységét, hiszen ezek az 1950–60-as években létrehozott épületek manapság már csak szűk szakmai körben ismertek és kellőképpen megbecsültek. A tárlat egyfelől kísérletet tesz arra, hogy rámutasson az eddig „takarásban” lévő IPARTERV-örökség emlékanyagának jelentőségére a hagyományos építészettörténeti megközelítéstől részben elszakadva, és rávilágítson a társadalmi-kulturális összefüggésekre a jelen aktualitásain keresztül.  Másrészt a kiállítás reflektálj a napjaink újrahasznosítási törekvései révén mégis egyre inkább előtűnő értékeire.

A június 8-án tartott megnyitón Hartmann Gergely, építészettörténész beszédében a kiállítás legfontosabb értékeként az IPARTERV komplex megközelítését, elemzését és értelmezését határozta meg, mely a MOME Designkurátor szakos hallgatóinak érdeme.  “Ha ilyen lesz a jövő Magyar Építészeti Múzeumának iránya, akkor elkezdődhet végre az építészeti örökségünk feldolgozásának és bemutatásának egy régóta várt, új, friss fejezete.”  – fogalmazott.  

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Photography MA szakán 2025-ben tizenketten végeznek. Diplomakiállításuk Jövő a jelenben: Barátságos és veszélyes címmel a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban látható.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ismét fontos mérföldkőhöz érkezett: a hónapokig tartó komplex felújítás után ünnepélyesen átadták a kibővített kapacitású, megújult egyetemi könyvtárat. A tervezésben a felhasználók, a könyvtárban dolgozó szakemberek és kollégák, a hallgatók és az oktatók visszajelzéseire alapoztak, így ez a beruházás nem csupán infrastrukturális bővítést jelent, hanem a szellemi élet és a közösségi gondolkodás elmélyítését is szolgálja – ráadásul izgalmas designmegoldásokkal.
A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.