“Végre elkezdődhet az építészeti örökségünk feldolgozásának és bemutatásának új, friss fejezete

Dátum: 2023.06.21
– megnyílt a MOME Designelmélet mesterszak designkurátorainak kiállítása, az Ismeretlen IPARTERV

A második világháború utáni modern építészet egyik legjelentősebb szakmai műhelye, az Ipari Épülettervező Vállalat, az IPARTERV tevékenységét, és az általuk az 1950–60-as években létrehozott épületeket mutatja be az Ismeretlen IPARTERV című tárlat, mely a MOME Designelmélet mesterszak Designkurátor specializációjának hallgatói és a Magyar Építészeti Múzeum együttműködéséből jött létre.

Miként jeleníthető meg az építészet múzeumi keretek között? Erre a kérdésre keresi a választ a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (MÉM MDK) 2022-ben megnyílt impozáns kiállítóhelyével az egykori Walter Rózsi-villában, a közös gondolkodásba pedig egyetemi oktatókat, hallgatókat, építészeket és kreatív szakembereket igyekszik bevonni. A folyamat első lépése az egykori BM Kórház 6. számú épületének földszintjén kialakított pop-up jellegű kiállítótérben megnyílt kiállítás, melyet a MOME Designkurátor képzésében résztvevő hallgatók rendeztek Ismeretlen IPARTERV – Egy tervezővállalat hőskora 1948–1970 címmel. Ezt megelőzően a designkurátor hallgatók építész– és tervezőgrafikus diákokkal közösen két kiállításrendezési kurzuson vettek részt, ahol már az előző félévben elkezdődött a tárlat előkészítése. 

A június 9. és július 16. között látogatható kiállítás célja, hogy felfedezze és bemutassa a második világháború utáni modern építészet egyik legjelentősebb szakmai műhelyének, az IPARTERV-nek a tevékenységét, hiszen ezek az 1950–60-as években létrehozott épületek manapság már csak szűk szakmai körben ismertek és kellőképpen megbecsültek. A tárlat egyfelől kísérletet tesz arra, hogy rámutasson az eddig „takarásban” lévő IPARTERV-örökség emlékanyagának jelentőségére a hagyományos építészettörténeti megközelítéstől részben elszakadva, és rávilágítson a társadalmi-kulturális összefüggésekre a jelen aktualitásain keresztül.  Másrészt a kiállítás reflektálj a napjaink újrahasznosítási törekvései révén mégis egyre inkább előtűnő értékeire.

A június 8-án tartott megnyitón Hartmann Gergely, építészettörténész beszédében a kiállítás legfontosabb értékeként az IPARTERV komplex megközelítését, elemzését és értelmezését határozta meg, mely a MOME Designkurátor szakos hallgatóinak érdeme.  “Ha ilyen lesz a jövő Magyar Építészeti Múzeumának iránya, akkor elkezdődhet végre az építészeti örökségünk feldolgozásának és bemutatásának egy régóta várt, új, friss fejezete.”  – fogalmazott.  

További hírek

Hogyan lehet a hagyományos népművészeti formakincset, az ehhez szorosan kötődő, archaikus kézműves technikákat és anyagokat újraértelmezni a kortárs design szemléletével? Erre a kérdésre ad különböző válaszokat az idén tízéves Future Traditions program, amely mára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Divat- és textiltervezés mesterszak képzésének meghatározó tartalmi elemévé vált. 2024-ben a program a Magyar–Török Kulturális Évad keretében zajlott, egy féléven át az isztambuli Marmara Egyetemmel dolgoztak együtt a MOME hallgatói, az itt született eredményeket pedig az isztambuli Magyar Kulturális Központban nyílt kiállításon mutatják be.

Ismét indul a CheckINN Revitalizátor ötletverseny, amelynek célja az elhagyatott vagy funkciójukat vesztett területek és épületek turisztikai célú újrahasznosítására vonatkozó ötletek díjazása.

A technológia, a művészet és az elméleti kutatás határterületeit vizsgálja az Immersive Beats: 360-degree music video joint hackathon, amelyet a MOME Média design szak és a koreai Chung-Ang University közösen szervez. A hatnapos eseményen magyar és dél-koreai hallgatók AI-eszközöket is felhasználva egyesítik a zenét, a mesterséges intelligenciát és az immerzív filmes technológiákat, hogy egyedi 360 fokos víziókat komponálva videóklipeket hozzanak létre. A projekt nemcsak kreatív kísérlet, de egy hosszú távú nemzetközi kapcsolat fontos állomása is.