Designnal a közösségfejlesztésért

Date: 2022.11.11
A MOME és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat közös projektjét bemutató kiállítás

Hogyan járulhat hozzá a designgondolkodás, a közös alkotás hátrányos helyzetű közösségek fejlődéséhez, a legszegényebb településeken élők problémáinak megoldásához? A MOME és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat együttműködésében megvalósult Szociális Design Terepkutatás erre a kérdésre keresi a választ, eredményeit pedig - köztük az idei zalakomári nyári egyetem keretében gyerekekkel közösen létrehozott alkotásokat  - a MOME Campusán megnyílt kiállításon lehet megtekinteni.

Amikor kiderült, hogy a gyerekek egy része Zalakomárban nem tudja hol feltölteni a mobiltelefonját, felállítottak egy szélkerékkel hajtott töltőállomást a focipályának használt tér szélén. Az állványa árnyékot is ad, és amíg a telefon töltődik, hintázni is lehet rajta. A problémára adott gyakorlatias választ a MOME hallgatói és oktatói a település hátrányos helyzetű gyermekeivel közösen létesítették a Máltai Szeretetszolgálattal szervezett táborban.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME), és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat (MMSZ) 2021-ben kezdte meg stratégiai együttműködését, melynek célkitűzései között szerepel, hogy hátrányos helyzetű településeken élő emberek életminőségét javítsák a szociális design és a designgondolkodás eszközeivel. A Szociális Design Terepkutatás // Social Design Field Lab program keretében az egyetem hallgatói és oktatói idén egy többnapos hackathon-on (ötletmaraton, „problémamegoldó-maraton”) és egy egyhetes nyári egyetemen találkoztak a Zalakomárban élő gyermekekkel, akikkel problémakereső, alkotó és kreatív-fejlesztő - workshopon vettek részt. A közös alkotás eredményeit mutatja be a most nyílt és december 9-ig látható kiállítás.

A kiállításmegnyitón Fülöp József DLA, a MOME rektora elmondta, hogy az egyetem egy állandó csapata csaknem tíz éve keresi azokat a lehetőségeket, ahol a kreatív tervezés és a társadalmi szolgálat kapcsolódhat: „A design-gondolkodás, a mi meglátásaink segíthetnek ezeknek a gyerekeknek tágabb perspektívából nézni a világot, meglátni, hogy nekik is nyílnak lehetőségeik. Közben a mi hallgatóink is megismernek olyan területeket, ahol nem luxuscikkekben, hanem valamilyen közösségi célért kamatozik a tehetségük.”  

Zalakomár a Felzárkózó települések program egyik helyszíne, ahol a Máltai Szeretetszolgálat valósítja meg Jelenlét programját. Vecsei Miklós, a programért felelős miniszterelnöki biztos, a Szeretetszolgálat alelnöke arról beszélt, hogy a felzárkózást fordított integrációval lehet elérni, az első lépéseket azoknak kell megtenni, akik képesek áthidalni a távolságot. Ahhoz, hogy a Budapest egyik legmodernebb egyetemén tanuló fiatalok és a zalakomári rászoruló családok gyerekei között ilyen kapcsolat kialakulhasson, az alapot a szociális munkatársak évek óta tartó jelenléte adta – mondta. Vecsei Miklós szerint a többségi társadalom tagjai dönthetnek úgy, hogy odamennek egy nehéz helyzetű közösségbe, fordítva ez nem működik. Először nekik kell integrálódni a kistelepüléseken, viszonozni a vendégszeretetet, amivel ott fogadják őket. „Ezt pedig nagyon sokszor kell megcsinálni, egészen addig, amíg már nem is tudjuk, ki honnan jött, mert már egy csapat vagyunk.”

Fehér Bori DLA, a MOME Innovációs Központ Szociális Design Hubjának vezetője szerint a zalakomári gyerekekkel közös munka során arra is figyeltek, hogy amit velük együtt létrehoznak, az mind a háromszáz felzárkózó településen alkalmazható, megvalósítható legyen. A projekt alatt módszertani keretrendszert is fejlesztettek, és kvalitatív alapú hatásmérést is végeztek. A legfontosabb eredménynek azt tartja, hogy közösséggé formálódtak, és hogy a hallgatók a komfortzónájukon kívül, az „egyetem falai között nem megválaszolható kérdésekkel” foglalkoztak.  

Stankovics Erika, a Máltai Szeretetszolgálat Zala megyei koordinátora úgy emlékezett vissza a nyári egyetemre, hogy a gyerekek akkor „különleges módon voltak otthon”: a megszokott környezetükben, a mindennapjaik helyszínén érte őket sok új élmény, közvetlenül, játékosan tanulhattak újdonságokat nem csak az egyetemistáktól, de egymástól is.

A MOME hallgatói és a zalakomáriak közös alkotásának eredményeit, a munkafolyamatot bemutató tablókról a projektben részt vevő oktatók és hallgatók beszéltek bővebben, szót adva a gyerekeknek is. Felidézték a közösen felvetett és megválaszolt problémákat, kihívásokat: a faluban nincs elég „lányos” tér – ezért készült a pletykapad. Zalakomár egyes részein nincs áram, a telefonokat viszont sűrűn kell tölteni – egy jó asztalosmester útmutatásával tehát mobiltöltőállomást alkottak a gyerekek. Kevés a közösségi játék – a gyorsan tanulható ujjkötéssel hamar új hinta készült, majd mellé egy kerti bújócskaelem is. Hiányzott a messziről is jól látható jelzés a Jelenlét Házról – került rá egy egyedi szélkerék. És ha már a gyerekek megtanulták, mi az a pixiláció, éltek is vele: tavasszal egy „Szuperhős polgármestert” animáltak, a nyári egyetemen pedig elkészült a zalakomári fiatalok első videóklipje, amihez animációs stúdióvá változtatták a pajtát.

More news

What place do folklore, climate protection, or isolation have on the runway? What does fashion and fashion design mean to Gen Z? How are the centres and peripheries of the fashion industry shifting in the 21st century? These are just some of the questions explored at this year’s MOME Fashion Show through collections reflecting the latest design thinking and a series of special accompanying events.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre jelentkezni nem csupán egy képzési forma melletti döntést jelent, sokak számára hosszú ideje dédelgetett álom, szakmai és alkotói célkitűzés. Éppen ezért a felvételi eredmény elmaradása csalódás lehet, különösen akkor, ha csak néhány pont választotta el a jelentkezőt a bekerüléstől... A folytatásra több lehetőség is van, nem muszáj feladni. A MOME oktatási ökoszisztémájában számos olyan alternatív útvonal létezik, amely segít újratervezni, továbblépni, akár frissen érettségizettként, akár már diplomásként.

Six participants in the ‘Tomorrow Belongs to You – For the creative talents of the future’ 2025 scholarship programme are about to begin their BA studies at MOME, while three others have been admitted to the University of Szeged, Óbuda University, and the Hungarian University of Fine Arts. The numbers speak for themselves: the second cohort of the scholarship, launched in 2023, has truly helped its students take their first steps towards a creative career, transforming them from high schoolers into university students.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121