Elhunyt Kádasi Éva keramikusművész

Date: 2022.10.18
Kádasi Éva 1979 őszétől a MIF (ma MOME) kerámia szakán tanított, mint szakoktató, tanársegéd (1985), adjunktus (1987), majd docens (2000), a Szilikát Tanszék vezetője (1999–2006), illetve a kerámia szak szakfelelőse volt nyugdíjazásáig (2017).

Baja, 1953. szeptember 11. – Göd, 2022. október 8.

A kerámiakészítést Szegeden a Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolában tanulta Fekete János keramikustól (1968–1972), majd Mezőtúron a Fazekasok Népművészeti Szövetkezetében kerámia-készítő szakmunkásvizsgát tett (1972–1974). Tanulmányait a Magyar Iparművészeti Főiskola kerámia szakán Csekovszky Árpád növendékeként folytatta, ahol 1979-ben Gorka-díjjal diplomázott, majd ezt követően a Mesteriskola hallgatója lett. 1979 őszétől a MIF (ma Moholy-Nagy Művészeti Egyetem – MOME) kerámia szakán tanított, mint szakoktató, tanársegéd (1985), adjunktus (1987), majd docens (2000), a Szilikát Tanszék vezetője (1999–2006), illetve a kerámia szak szakfelelőse nyugdíjazásáig (2017).

A diploma után Gödön alakította ki műhelyét, ahol kisszériás kőedénykészleteket tervezett, kivitelezett és technológiai-műfaji kutatásokban vett részt: Kőcserép mázak (1979–1983); Mádi Ásványbánya anyagai (1980–1981); NKS ösztöndíjjal, a MKISZ (Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége) megbízásából Kőcserép technológia kis műhelyekben való alkalmazása (1983); Kortárs kerámiaművészet tendenciái, OTKA ösztöndíjjal (1986–1989). Kutatásainak eredményeit az autonóm, az építészeti kerámia és az edénytervezés területén alkalmazta.

1989-től 1996-ig a Kecskeméten működő Nemzetközi Kerámia Stúdió tanácsadója, 1990 és 1992 között megbízott igazgatója volt. 1993-tól a DeForma Csoport alapító tagjaként porcelánnal dolgozott. 1998 és 2001 között a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt.-nek tervezett formákat és dekormintákat, 2001-től 2007-ig a gyár Művészeti Tanácsának tagja.

2002-ben az International Academy of Ceramics (Genf) tagjává választották. 2007-től a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Művészeti szakbizottságának tagja.

2009 és 2010 között a MOME Szilikát Tanszékének történetét kutatta, és 2011-ben 100/50: 100 éves kerámia oktatás 50 éves üveg oktatás címen publikálta (MOME, Budapest, 2011). A kutatás eredményéből kiállítást is rendeztek az egyetem Ponton Galériájában 2011 novemberében.

2018-ban fél évet töltött alkotói ösztöndíjjal a Koreai Köztársaságban. 2019-ben részt vett a DeForma Csoport Pécsett rendezett szimpóziumán, a Zsolnay Negyedben. 2021-ben Remény 1. című munkájával szerepelt az újraindított pécsi Országos Kerámiaművészeti Biennálén.

 

Díjai:

Gorka-díj (diplomamunkáért), Magyar Iparművészeti Főiskola (1979)
7. és 8. Országos Kerámia Biennále, Pécs, Különdíj (1982, 1984)
Design Center díja (Lázár Zsuzsával közösen, 1986)
S.O.S. Falu Kerámia Pályázat, Kecskemét, Képző- és Iparművészeti Lektorátus díja (1990)
Gádor-díj (1997)
Hungarian Resident-díj (1997)
15. Országos Kerámia Biennále, Pécs, I. díj (1998)
Ferenczy Noémi-díj (2001)

Munkái közgyűjteményekben:

Nemzetközi Kerámia Stúdió Kerámia Gyűjteménye, Kecskemét
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Iparművészeti Múzeum, Budapest
DeForma Alapítvány Gyűjteménye, Pécs
Baranyai Alkotótelepek KHT, Siklós
FLICAM, FuLe International Ceramic Art Museums, Fuping, Shaanxi, Kína
Cheongsong Culture and Tourism Foundation, Cheongsong, Koreai Köztársaság

Borítókép: A közreadott fotó 2009-ben készült, amikor Kádasi Éva, Nagy Márta, Fusz György és Kungl György keramikusokkal három hónapot a kínai Fupingban alkothatott együtt.

More news

MOME has launched English language courses at different levels led by native teachers not just to improve the level of language skills in general but also to teach the vocabulary of the academic terminology, creative fields and the jobs trained at the university.

What does it take for a young designer to be successful? Whether for running their own graphic design or animation studio, founding their own fashion label or working as an employee, future designers need market and entrepreneurial skills to succeed and realise their goals. For this purpose, MOME teachers have developed a course that is unique in the Central Eastern European region, providing students with a business approach specifically reflecting the needs of the creative industries. The Business to Design (B2D) educational programme was created with involvement of prominent professionals and entrepreneurs in the field, MOME alumni, as well as invited international speakers. Its originality lies in it forming part of the curriculum and being a mandatory subject for all BA students.

Battling the effects of global crises that creep into our everyday lives, we may easily find ourselves on a rollercoaster between mounting panic and the impassiveness brought on by a sense of futility. In the face of steadily accumulating challenges, we are justified in wondering how to proceed.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121