Moholy-Nagy University of Art and Design

Jövő Egyeteme

Szakmai vezetők
A "három iskola" modell
Hírek
Kérdésed van?
A Jövő Egyeteme célja egy új képzési modell kialakítása a MOME számára, amely innovatív, bátor és hiteles válaszokat ad a 21. század változó világának kihívásaira és az új generációk igényeire. A Jövő Egyeteme újragondolja, hogy mit, miért és hogyan oktatunk és tanulunk: megújítjuk az egyetem értékajánlatát, a képzések tartalmát, struktúráját és az oktatás szemléletét.

A MOME Moholy-Nagy László szellemi örököseként határozza meg önmagát: az itt tanulók a jövő kreatív tervezői, alkotói, innovátorai és gondolkodói, akik kreativitásukkal megoldásokat találnak korunk legfontosabb problémáira és új perspektívákat teremtenek a társadalom, a gazdaság és a kultúra számára.

Moholy szellemiségét követve a MOME „az új képzési módszerek laboratóriuma”, egy folyton kísérletező és megújuló intézmény (Moholy-Nagy László, Látás mozgásban, 1946, 1996.).

A Jövő Egyeteme program az intézmény közel másfél évszázados örökségére, a MOME közösségére és az egyetem meghatározó értékeire épít: megerősíti mindazt, ami időtálló, miközben újragondolja azt, amit meghaladtunk. Elsődleges feladata, hogy a jövő kihívásai mentén megújítsa az egyetem értékajánlatait a hallgatók új generációi számára. A Jövő Egyeteme a MOME jövője, amit közösen hozunk létre és együtt fejlesztünk-építünk: ahol fontos kompetenciák és szemléletmódok sajátíthatók el, nő a szakterületek közötti átjárhatóság, rugalmasabbak lesznek a tanulási utak, nagy hangsúlyt kap a személyre szabott fejlesztés és a mentorálás, illetve a hallgatók, oktatók, kutatók, munkavállalók közötti együttműködés. 

A Jövő Egyeteme középpontjában az egyetem közössége, a hallgatók, illetve az oktatók, kutatók és munkavállalók állnak. A program kiemelt értéknek tekinti az intézmény emberléptékűségét és személyes hangvételét, amelyekre az egyetem kultúrája épül. Fontosnak tartja az intézmény szakmai sokszínűségét is, a művészeti, design- és tudományos szemléletű gondolkodás és alkotás egyidejű megvalósulását. Olyan működést fogalmaz meg, amely a jelenlegi oktatói és kutatói kör tudásán alapul, és rugalmasan újraszervezi az egyetem belső kompetenciáit, amely távoli tudásterületeket kapcsol össze. Mindezzel új szinergiákat, nem várt kapcsolódásokat és lehetőségeket teremt a jövőre nézve.

Szakmai vezetők

stratégiai és kutatási rektorhelyettes, témavezető

barcza@mome.hu

rektori megbízott

ermezei.lili@mome.hu

A "három iskola" modell

A Jövő Egyeteme program központi elve, hogy az egyetem a jelen, a közeljövő és a hosszabb távú jövő elvárásai alapján három eltérő értékajánlatot megfogalmazó iskolába szervezze képzési és kutatási tevékenységeit – ez a „Három Iskola” modell.

BA képzések

Klasszikus Tanulmányok Iskolája

Klasszikus szakmai alapozó képzés, amely egyetemi szinten készíti fel a hallgatókat a kreatívipar szakmáira, a karrierkezdésre, piacra lépésre és a folytonos tanulásra. Az előkészítő képzések és az alapképzések új rendszere a Z és alfa generáció igényeire fókuszál: kiemelt figyelmet fordít a hallgatók személyre szabott fejlesztésére, mentorálására, a közösségépítésre, és nagy hangsúlyt fektet a jövőjüket meghatározó tematikákra, mint az új technológiák kreatív alkalmazása, az ökológiai problémák megoldása, vagy a társadalmi és szociális kihívások.

MA képzések, doktori képzések, kutatás, inkubáció és innováció

Jövőtudományok Iskolája

A Future School egy interdiszciplináris innovációs iskola, amely a jövő komplex kihívásaival foglalkozik, ezekre készíti fel a mesterszakos hallgatókat, doktoranduszokat és a kutatókat. A Future School oktatásai, kutatási és inkubációs egységei különleges, az akadémiai világban egyedülálló innovációs ökoszisztémát képeznek.

Rövid idejű képzések, részképzések

Professional School

A Professional School specializált szakmai ismereteket biztosít egy rugalmas, rövid idejű, egyénre szabható képzési rendszerben, amely a változó piaci igényekre reagálva a már szakmai tapasztalattal rendelkező munkavállalókat, kreatívipari szereplőket segíti tudásuk bővítésében, és piaci versenyképességük megtartásában posztgraduális képzések, tanfolyamok és rövid idejű képzési programok formájában.

Hírek

A Jövő Egyeteme a MOME fejlesztéséről és átfogó megújulásáról szól, ami az idei év egyik kiemelt fókuszpontja. Az elmúlt időszakban tizenkét munkacsoport dolgozott a programon, akik a Jövő Egyeteme Műhely vezetésével, az egyetem polgárainak széleskörű bevonásával megvalósították a MOME történetének legátfogóbb tervezési folyamatát és kidolgozták a 2023 decemberében a Szenátus által támogatott Jövő Egyeteme program, azaz a „Három Iskola modell” részletes implementációs tervét. Most pedig újabb mérföldkőhöz ért az egyetem. 2024. július 18-án tartott ülésén a MOME Szenátusa meggyőző többséggel és ellenszavazat nélkül támogatásáról biztosította a tervezetet, így tovább folytatódhat a közös munka annak érdekében, hogy jövő télen életbe léphessen az új struktúra, és a MOME Európa meghatározó design-felsőoktatási intézményévé váljon...

A MOME falai között minden eddiginél nagyobb volumenű átalakulás zajlik, ami alapjaiban gondolja újra a jövő designoktatásának kihívásait, miközben aktívan épít a 144 éves intézmény múltjára. Az implementációs fázisban lévő Jövő Egyeteme modell célja egy fenntartható, jövőálló és reziliens stratégia kialakítása. Ennek kapcsán a változás két fontos belső motorját, Barcza Dánielt, tájépítészt, fenntarthatósági szakembert, a MOME stratégiai rektorhelyettesét, a MOME Jövő Egyeteme programjának szakmai vezetőjét és Érmezei Lilit, stratégát és szervezetpszichológust, az implementáció vezetőjét kérdeztük. A kidolgozás folyamatától kezdve a legnagyobb kihívásokon át többek között arról meséltek, mitől lesz valóban hosszú távon fenntartható az egyetem víziója.

Hogyan tanulhatunk a MOME-en tíz, vagy éppen húsz év múlva? Milyen képzésekkel, kurzusokkal maradhat az egyetem naprakész, és adhat hiteles válaszokat a jövő társadalmi, piaci és hallgatói igényeire? A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány a modellváltás részeként kérte fel az egyetem közösségét, hogy dolgozza ki az intézmény új korszakához, nemzetközi ambícióihoz illeszkedő, 21. századi képzési modellt, azaz a "Jövő Egyeteme 2025-2045" programot. A MOME december eleji szenátusi ülésén a programot tartózkodás és ellenszavazat nélkül, százszázalékos szavazataránnyal biztosította támogatásáról az egyetem szenátusa - ilyen támogatottságú reformra még sosem volt példa az intézmény történetében.

Kérdésed van?

Jövő Egyeteme
Cím
1121 Budapest, Zugligeti út 9-25.
Kapcsolat
jovoegyeteme@mome.hu
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121