Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

Fashion Show

Fashion Show történelem
Együttműködő partnereink
Kérdésed van?
Szakmai vezetők
Hallgatói projektek
Hírek
A MOME Textil szak évről évre szállítja az utánpótlást a hazai divatvilágnak, a tehetséges új textiltervező generáció elképzeléseivel pedig, a nemzetközi divatiskolák jól bevált gyakorlatához hasonlóan egy nagyszabású divatshow és kiállítás keretében ismerkedhet meg a szélesebb közönség.

Hogyan lehet egy divattervező felelős, és milyen szerepe van mindebben az képzésnek? Milyen hatások érvényesülnek leginkább az új tervezőgeneráció alkotásaiban? 

A MOME Divat- és textiltervezés szak minden évben megrendezi a végzős hallgatói és alumni munkákat felvonultató Fashion Show-t, ezek pedig nemcsak esztétikai értékkel bírnak, hanem társadalmi üzeneteket is közvetítenek. 

Hallgatói projektek

A kollekció Carl Jung archetípuselméletéből kiindulva vizsgálja perszóna és árnyék, valamint anima és animus ellentéteit. Szövött anyagok és kárpitostechnikák segítségével az érzelmi párok, a nem tudatos aspektusok vizuális megjelenítését kínálja, egyedi struktúrákkal és formákkal.

A kollekció arra a párhuzamra épül, hogy amiként a szigetre hat az időjárás, úgy formálják az embert is a külső hatások. A könyvformátumú mintasorozatban saját élete fordulópontjait dolgozza fel, motívumai külön-külön is működnek, de együtt egységes egészt alkotnak.

A kollekció az ikat szövés hagyományából kiindulva keresi a kortárs és tradicionális megközelítések közti harmóniát. Szerkezet és minta viszonyát vizsgálva olyan szövött felületeket hoz létre, amelyeknél a kompozíciót a szövés struktúrája határozza meg.

A kollekció az érzelmek láthatóvá tételének a kísérlete, melyben a belső szorongások és azok feloldása ruhadarabokon keresztül jelenik meg. A textúrák és formák a lelkiállapot változásait tükrözik, miközben az önelfogadás és a személyes szabadság megtalálásának az útját is megjelenítik.

A tervező a testnek mint börtönnek, valamint a lélek fogságának a vizuális megfogalmazására törekedett, mindezt személyes tapasztalatok, az Ehlers–Danlos-szindrómával való együttélés alapján. A folyékony latexből készült darabok második bőrként simulnak a testre, ezeket az alkotó a saját testéről mintát vevő öntőformákkal és röntgenképekkel készítette.

A mestermunka három fiktív humanoid karakter öltözékében megformálva jeleníti meg az irigységet. Maszkok és jelmezek révén az irigység mint identitást és testképet torzító erő rajzolódik ki, belső konfliktusokat tükrözve.

A kollekció kindulópontja a korallok reakciója egy-egy veszélyhelyzetre, ezek ilyenkor ugyanis nemcsak kifehérednek, de a szerkezetük is megbomlik. A hőre reagáló saját készítésű termokróm festékkel megalkotott szövet- és táskakollekció hasonlóan jeleníti meg a sérülékenység jelenségét és a segítségkérést.

A kollekció személyes narratíván, Erdély, Budapest és London kontrasztos élményein keresztül tárja fel az identitáskrízis és a kulturális sokk állomásait. Az öltözékek a stressz és az asszimiláció fázisait követik, a városok érzelmi és környezeti hatásainak a hullámzását hordozva.

A hiperperszonalizáció jelenségét reprezentáló kollekciót a tervező a saját alkotói folyamatát megfigyelve készítette, közben azt vizsgálva, hogy miként hat az önazonos kollekció születésére a mesterséges intelligencia és az online vásárlói tér.

A mestermunka az ember és kutya közötti társas kapcsolatot, vizuális hasonlóságot egy kabátkollekción keresztül vizsgálja. A darabok a kutyafajták karakterét tükrözik, a kutya és gazdája közti kapcsolódást a fizikális megjelenésen keresztül fejezve ki.

A projekt az emlékek tárgyi lenyomatát jeleníti meg a cianotípia és a szitanyomás technikáival. A textil- és öltözékkollekció különböző élethelyzetekhez és személyekhez kötődő tárgyak absztrahált képein keresztül az emlékek elmosódását, halványulását és tartósságát egyszerre ábrázolja.

A kollekció a magyar néphagyományokban megjelenő fehér alakokat állítja párhuzamba egy fiktív női életút állomásaival. A kötött öltözéksorozat a női identitás ciklikus átalakulása mellett a hagyományok kortárs értelmezését, az átváltozást és közösségi emlékezetet is megjeleníti.

A kollekció a cukiság esztétikáját egyedi karaktereken keresztül vizsgálja: annak sokszínűségét, az aranyos öltözködés mögött meghúzódó különféle motivációkat, pszichológiai és társadalmi hozzáállásokat mutat be.

A belső béke és spirituális elvonulás szimbólumaként alkotott kollekcióban találkozik a a keleti és a nyugati kultúra. A tervezés során ötvöződik tradíció és modernitás, megjelenik a hinduizmus, a szakrális terek motívumai.

A női és férfinézőpont közötti feszültséget kritikai módon vizsgáló kollekció ötvözi a digitális és a kézműves technikákat. A tervező az algoritmikus kultúra és a 3D-nyomtatás révén alkot új narratívákat, amelyek célja a test tárgyiasításának a megkérdőjelezése.

A kollekció az elszigetelődés és a kapcsolódás érzelmeit vizsgálja, Pina Bausch Café Müller című ikonikus előadásának az ismétlődő mozdulatmintái alapján. A szövött textilek és a lágy formák a kontaktust és az eltávolodást egyaránt kifejezik, minden gesztus és redő egy új közös alakzatot hoz létre – egy szigetet, ahol a mozdulat és az anyag összeér.

A kollekció a magány és művészeti kifejezésmód kapcsolatát kutatja, ahol a sziget az elvonulás szimbóluma. A kézzel készített struktúrák és egyedi textúrák hidat képeznek a tervező és a közönség között, kifejezve a személyes identitást és az elmélyülés szükségességét.

A fényinstalláció, amelyhez az inspirációt a tradicionális gombkötők, paszománykészítők munkái és a „desire path” jelenség adta, a tér és benne az emberi jelenlét viszonyát vizsgálja. A mozgására reagáló LED-fények interaktív kapcsolatot teremtenek a tárgy és nézője közt.

A cím egy átmeneti, megfoghatatlan identitás- és önreflexiós állapotra utal: a„sehollét” érzése egyfajta lebegés múlt és jövő között, amikor az ember már nem az, aki volt, de még nem az, aki lesz. A természetből merített formavilág és minták az alkotás szerves részeivé válnak, megjelenítve a tervező által is megélt folyamatos átalakulást.

A Möbius-szalag végtelen átalakulásának a vizuális és térbeli lehetőségeit vizsgáló öltözékben a folyamatos vonalvezetésű szabásvonalak elmossák kezdet és vég határait, érzékeltetik a pszeudováltozás folyamatát. Az átalakuló és önmagukba visszatérő ruhadarabok egyszerre statikus és mozgó rendszerek.

A kollekció álomszerű, romantikus világot teremt, amely a hétköznapokban, rideg helyzetekben gyakran menedékként szolgáló belső világunkra utal. Az öltözékek ennek a belső világnak az élénkségét és gyermeki kíváncsiságát idézik, teret adva a fantázia szabad áramlásának.

A mestermunka textíliái a merítés, a felszívódás és az atmoszféra fogalmai köré épülnek, a Jacquard-technikával készült anyag a természetes színezés összetett világát, a rá ható környezeti tényezőket mutatja meg.

A kollekció a női erőt és magabiztosságot a férfitailoring klasszikus elemeinek az újragondolásával jeleníti meg szoborszerű sziluettek, markáns vállak és torzított öltönyminták formájában, a power dressing és a femininitás egyensúlyát kutatva.

A változatos tülltechnikákkal alkotott, feltöltődést és boldogságot sugárzó kollekció alapja egy álomszerű, virágokkal és vízzel teli kertként elképzelt biztonságos menedék. A játékos sziluettek és az anyaghasználat izgalmassá és sokszínűvé teszik az öltözékeket.

A kollekció a Szigetköz népi mondáiból, különösen a Tündérsziget motívumaiból merít, melyek ihletői a helyi történetekben megjelenő tündérek, vándorlegények és misztikus lények. Az öltözékek formavilága és részletei a hagyományos narratívák és a kortárs vizuális kultúra találkozási pontjait reflektálják.

A kollekció az egyéni tervezői viselkedéssel, működéssel kapcsolatos kérdésekre keresi a választ a sématerápia és a sémamódok segítségével. A különböző személyiségtípusokat eltérő formák, textúrák és anyagmanipulációk jelenítik meg, kiemelve a viselkedési és érzelmi dinamikákat.

A kollekció a mitológiai sziréneket és a dominákat állítja párhuzamba, a csábítás, erő és kontroll közös motívumain keresztül. A produktumok alapját a tervező saját kötélstruktúra-kísérletei képezik, amelyekből fejfedők és nyakékek formájában kortárs kiegészítők születtek.

A kollekció a szigetek földtani kialakulását, például a vulkánkitöréseket és a tektonikus mozgásokat állítja párhuzamba az emberi érzelmekkel. A geoloógiai folyamatokat szimbólumként értelmezve jeleníti meg a természet és ember közötti párhuzamokat, a haragot vulkánkitörésekhez, a víz erejét a nyugodtabb folyamatokhoz, a tektonikus mozgásokat pedig a tanuláshoz kapcsolja.

A kollekciót Szürkő-sziget nyugalma inspirálta, körülölelő kötött kelméivel és a természet ihlette mintákkal olyan ruhadarabokat és kiegészítőket kínál, amelyek a természet békéjét idézik meg az urbánus hétköznapokban, védőburokként támogatva a mentális jóllétet a nagyvárosban.

Az open-source design szemléletű kollekció a kétezres évek elejére jellemző internetes esztétika és az online kézművesközösségek, platformok tudásmegosztási gyakorlatainak az inspirációjára épül. A kötött és horgolt öltözékek az analóg és a digitális kézművesség leképezői.

A tervező a terra incognita, vagyis az „ismeretlen földek” fogalmát körbejárva a középkori és kora újkori térképeken feltűnő mitikus lények megjelenésére építve alkotott kortárs ötözékeket. Munkája során egyaránt használt digitális és kézműves, plédáus hímzéses technikákat.

A kollekció a mélyadaptáció gondolatának a vizuális lenyomata, a hevederek, pántok és fűzések az alkalmazkodás metaforájaként jelennek meg, szimbolizálva a túlélő archetípust.

A kollekció az emberi kapcsolódások természetét, a közeledés–távolodás folyamatos változását ábrázolja. Kézzel festett, mágneses ruhadarabjai és vas testékszerei a vonzás és taszítás fizikai és érzelmi dinamikáját jelenítik meg, érzékeltetve az állandóság és a változás természetes jelenlétét.

Szakmai vezetők

MA szakvezető, mesteroktató

kele.ildiko@mome.hu

művésztanár

tomcsanyi@mome.hu

egyetemi tanársegéd

csvass@mome.hu

Fashion Show történelem

A MOME Textil szak és elődje mintegy 110 éve képez kiváló szakembereket: közülük sokan már az egyetemi éveik alatt nemzetközi díjakat nyernek, és a későbbiekben is keresett tervezőként folytatják pályájukat. Egyetemünkön többek között olyan neves divatszakemberek, textil- és divattervezők szereztek diplomát, mint Ferenczy Noémi, Léber Barbara, Tóth Bori, Németh Anikó Manier, Konsánszky Dóra, Vágó Réka, Anda Emília, Tóth András, Godena-Juhász Attila és Füzes Eszter, Dévényi Dalma, Kiss Tibor és még hosszan folytathatnánk a sort. Az egyetem hallgatói a diploma után olyan világmárkánál helyezkednek el, mint a Louis Vuitton, a Gucci, a Chloé, a Balenciaga, a Vetements, az Acne Studios, a Proenza Schooler, a Marc Cain, az Adidas, a Nike, a Burton vagy a North Face, valamint olyan hazai divatmárkáknál is sikeresen dolgoznak, mint a Nanushka, az Aeron, a Nubu, a Tomcsányi vagy a The Four.

Hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.

Kiváló fiatal grafikusoknak köszönhetően született meg a MOME Fashion Show egyedi pezsgőjének arculata. A MOME Fashion Show és a kapcsolódó kiállítás minden évben a hazai divatipar és kreatív szakma egyik várva várt eseménye, hiszen itt mutatkozik be a MOME legújabb textiltervezőgenerációja. Az alkalom méltó ünneplésére készítette el a Garamvári Szőlőbirtok az egyetem első saját, limitált szériás pezsgőjét. A MOME Fashion Show élménye így a pezsgős poharakban is egyedi ízzel köszön majd vissza.

Hogyan lehet egy divattervező felelős, és milyen szerepe van mindebben az képzésnek? Milyen hatások érvényesülnek leginkább az új tervezőgeneráció alkotásaiban? A MOME Divat- és textiltervezés szak minden évben megrendezi a végzős hallgatói és alumni munkákat felvonultató Fashion Show-t, ezek pedig nemcsak esztétikai értékkel bírnak, hanem társadalmi üzeneteket is közvetítenek. Ezúttal a show teljes látványvilágát is hallgatók tervezték, alumniként pedig a nemrég üzletet nyitott THEFOUR új kollekciója mutatkozik be.

Hatalmas sikerrel zárult az idei MOME Fashion Show: dupla teltház előtt mutatkozott be a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) legújabb divat- és textiltervező generációja az egyetem Zugligeti úti Campusán. A MOME hagyományaihoz hűen és a nemzetközi divathetek ritmusához igazodva október első hetében rendezte meg a rendhagyó divateseményt és kiállítást, mely ezúttal is rengeteg érdeklődőt vonzott. A fiatal tervezők kreációit idén az élet és az anyag állandó körforgásának tematikája ihlette, így az újrahasznosított és lebomló alapanyagok is főszerepet kaptak a bemutatón.

Mi jellemzi az új tervezőgeneráció legfrissebb alkotásait, tervezői attitűdjét és érdeklődését? Kele Ildikót, a MOME Divat- és Textiltervezés MA szakvezetőjét, a KELE Clothing alapítóját és Tomcsányi Dórát, a TOMCSANYI márka tervezőjét és oktatónkat kérdeztük a közelgő MOME Fashion Show kapcsán.

Mély, érzékeny, friss és tudatos - október elején, a nemzetközi divathetek ritmusához igazodva újra a legtehetségesebb fiatal divat- és textiltervezők kerülnek a reflektorfénybe a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME), ahol megrendezik a hagyományos MOME Fashion Show-t. A fiatal generációra is nagy hatást gyakoroltak a világ eseményei, mint az energia- és klímaválság, előtérbe került a fenntarthatóság, több munkában is megjelennek innovatív új anyagok, ugyanakkor jelentős szerepet kap a sokszínűség és az inklúzió is.

Mi inspirálja a jövő textil- és divattervezőit? Milyen forma- és színvilág jellemzi az új tervezőgeneráció legfrissebb alkotásait? Kele Ildikó, a MOME Divat- és Textiltervezés MA szakvezetője, a KELE Clothing alapítója és Tomcsányi Dóra, oktatónk szakmai vezetésével szervezett divatbemutatón az érdeklődők végre ismét bepillanthattak a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Divat- és textiltervezés szakán zajló kreatív munkába.

Együttműködő partnereink

    image/svg+xml

Kérdésed van?

Kapcsolat
Hallgatói együttműködések
textil@mome.hu
Szponzori együttműködések
berkovics.dalma@mome.hu