Moholy-Nagy University of Art and Design
Immerzió és Interakció Hub
Az ember és a számítógép közötti interakció gyors fejlődésének közepette az Immerzió és Interkació Hub tagjai az interaktív környezetek spekulatív jövőképeit vizsgálják, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy teljes értékű kapcsolatot alakítsunk ki természetes környezetünkkel és saját magunkkal.
Ahogy a társadalom tagjai egyre szorosabb, folyamatos kapcsolatban állnak egymással, az XR, a metaverzumszerű digitális terek és a mesterséges intelligencia egyre inkább átalakítja az emberi interakciókat és élményeket. A Human-Computer Interactions (HCI) által célunk, hogy pozitív hatást gyakoroljunk a digitális eszközök, valamint az XR-környezetek és a felhasználók viselkedésének kutatásával és értékelésével annak érdekében, hogy jövőbiztos technológiával kapcsolatos projekteket fejlesszünk ki és biztonságos környezetet hozzunk létre.
Célunk emellett, hogy mi legyünk a KKE régió HCI tudásközpontja.
A Goethe Intézettel való kutatási együttműködés a metaverzum hatását vizsgálja a felsőoktatásra és a kulturális szektorra. Az iparági szakemberekkel készített interjúkat elemzi, hogy megértse a jelenlegi véleményeket, a lehetséges alkalmazásokat és a jövőbeli kihívásokat. A kutatási eredmények a szakembereket, oktatókat és politikai döntéshozókat célozzák meg, és betekintést nyújtanak a metaverzum innovatív kulturális élmények és oktatási programok számára történő hasznosításához.
A projekt a virtuális valóság (VR) felhasználói által tapasztalt mindennapi kihívások azonosítására összpontosít, amelyek akadályozzák a VR-élményt és a VR-tevékenységeket. Célunk, hogy megértsük a jelenlegi VR-rendszerek fájdalompontjait és gyakori kihívásait. Az így nyert meglátások útmutatást nyújtanak majd a fejlesztőknek és a designereknek a hozzáférhetőbb és kényelmesebben használható VR-élmények kialakításában. Végső soron az a célunk, hogy növeljük a felhasználók elégedettségét, és lehetőséget teremtsünk felhasználóbarátabb VR-megoldások számára a jövőben.
A projekt azt vizsgálja, hogy a kiterjesztett valóság (AR) a természeti környezetbe és a környezetpszichológiába integrálva hogyan befolyásolhatja és erősítheti az egyén természethez való kapcsolatát. A digitális elemek és a valós természeti környezetek összekapcsolásával azt szeretnénk megérteni, hogy ez a technológiai beavatkozás elmélyítheti-e és hogyan mélyítheti el a természeti világgal való egység érzését.
Ez a kutatás a multiszenzoros szociális VR-terek tervezésének spekulatív aspektusait vizsgálja, a fantomérintés jelenségére összpontosítva. A szociális VR-ban való randizásról szóló kvalitatív tanulmány eredményei alapján röviden értékeljük a fantomérintésről szóló tanúvallomásokat és annak kilátásait a szociális VR-terek vagy virtuális világok tervezésében.
Egy KFI kurzus keretében a hallgatók egy meglévő vállalkozást terveznek újra úgy, hogy az a 2050-es, jelentősen átalakult Magyarországon is fenn tudjon maradni.
A PárnaBeszéd tudomány, a művészet, a technológia és a sci-fi különböző eszközein keresztül olyan lehetséges jövőképeket vizsgál, amelyekben a technológia sikeresen kapcsolódik álmodó elménkhez, és azt vizgálja, hogy ennek a kölcsönhatásnak milyen következményei lehetnek egyéni és társadalmi szinten.
A virtuális tereket használó fiatalok társas viselkedésének megismerése és megoldások keresése a metaverzumban előforduló veszélyes helyzetekre annak érdekében, hogy biztonságosabb közeg jöjjön létre az új generáció számára.
Lehet-e egy természeti jelenetet interaktív, 3D-s VR-környezetben újraalkotni és fejre illeszthető kijelzőn (VR HMD-n) keresztül élvezni az intenzívebb kikapcsolódás érdekében, és ha igen, hogyan?
Hub Lead
Researchers
Research Hubs
A változó éghajlat, az emberiség növekvő igényei és a jövőbeli ellenálló képességgel kapcsolatos aggodalmak az általunk használt erőforrások és anyagok alapvető újragondolását teszik szükségessé. Anyagközpontú tervezési megközelítést alkalmazunk az emberiség és a környezetünkben található erőforrások közötti kapcsolat feltárására és újradefiniálására, azzal a céllal, hogy az élelmiszerek és az anyagok jövőjét alakítsuk.
Az elmúlt évtizedek során az egyének számára vagy róluk készült, valamint az általuk generált adatok számának növekedése egyre összetettebbé tette az adatalapú narratívákat. Ezek megértése gyakran kihívást jelent a laikusok számára. Kutatásink célja, hogy ezeket az adatnarratívákat demisztifikáljuk, lehetővé téve az emberek számára az adatok megértését, értelmezését és hatékonyabb felhasználását. Ezáltal elősegítjük az ember és az adatok közötti érthetőbb, inkluzívabb és átláthatóbb interakciókat a mindennapi életben.
Az éghajlatváltozás, a társadalmi egyenlőtlenségek, a városi mobilitás és más, napjainkat egyre inkább befolyásoló kérdések arra sarkallnak minket, hogy közösen gondolkodjunk arról, hogyan támogathatja a design a pozitív változásokat. A hub részvételi, gyakorlati alapú designkutatásai hozzájárulnak egy fenntarthatóbb gazdaság és egy mindenki számára rugalmasabb társadalom megteremtéséhez.