Moholy-Nagy University of Art and Design
Social Design Hub
Az éghajlatváltozás, a társadalmi egyenlőtlenségek, a városi mobilitás és más, napjainkat egyre inkább befolyásoló kérdések arra sarkallnak minket, hogy közösen gondolkodjunk arról, hogyan támogathatja a design a pozitív változásokat. A hub részvételi, gyakorlati alapú designkutatásai hozzájárulnak egy fenntarthatóbb gazdaság és egy mindenki számára rugalmasabb társadalom megteremtéséhez.
A Social Design Hub a társadalmi kihívások, a migráció, az éghajlati válság, a városi együttélés, a nemek közötti egyenlőség és az egyenlőtlenségek problémáival foglalkozik, és a társadalmi innováció és a design közötti kapcsolatra összpontosító, részvételen alapuló, gyakorlati designkutatást végez.
Innovatív módszereket dolgozunk ki, hogy a design eszközeinek segítségével valódi hatást gyakoroljunk a világban. Célunk az is, hogy tudásközpontként szolgáljunk, és támogassuk a MOME-n belüli és azon kívüli, kapcsolódó tevékenységeket.
A D4L for GE (Design for Longevity through the lens of Gender Equity), azaz Életút tervezés a nemek közötti egyenlőség szemszögéből kutatási projekt a MOME Social Design Hub és az MIT AgeLab közös projektje.
A Change Agents egy felsőoktatási együttműködési partnerség, amelyet az Európai Unió Erasmus+ programja finanszíroz. A projekt hat felsőoktatási intézményből - melyek közül a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem a projekt koordinátora - és két civil szervezetből, mint társult partnerből áll.
A Felhőgyár egy hosszú távú, együttműködésen alapuló szociális design projekt volt, amelynek célja a kreativitás és a közösségi ellenálló képesség előmozdítása volt a vidéki származású, kiszolgáltatott gyerekek körében a tervezésen alapuló közös alkotófolyamatok révén.
A FRUSKA hátrányos helyzetű lányok számára létrehozott kreatív tér és designoktatási program, amely designeszközök segítségével kínál többszintű tanulási élményt. Olyan szervezetek lányközösségeivel dolgozik együtt, mint a Láthatatlan Iskola vagy a Deák Diák Általános Iskola.
A világjárvány idején a Social Design Kutatócsoport a MOME különböző tanáraival együttműködve próbált reagálni az otthoni elszigeteltség hatásaira, amelyek a különböző élethelyzetekben különleges nehézségeket okozhatnak.
A projekt célja, hogy egy olyan, design módszereken alapuló eszköztárat dolgozzon ki partneri együttműködésben, amely hozzájárul és elősegíti Magyarország 300 legszegényebb falujában élő, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Jelenlét Programjában részt vevő gyermekek kreatív kompetenciáinak fejlesztését.
A projekt hosszú távú célja, hogy a két intézmény között olyan fenntartható partnerség jöjjön létre, amely szociálisan elkötelezett designprojekteket tud adaptálható formában eljuttatni a magyarországi és a közép-kelet-európai régió hátrányos helyzetű közösségeinek gyermekeihez.
A Social Design Network (SDN) olyan hasonló gondolkodású emberekből álló nemzetközi csoport, akik szeretnének közös, proaktív lépéseket tenni és pozitív változásokat elindítani a szociális design szemléletének globális szintű újraértelmezése és továbbfejlesztése céljából.
A folyamatban lévő kutatás célja annak feltárása, hogy a szociális design hogyan segítheti elő a gyermekek fizikai és mentális biztonságát a közterületek inkluzivitása és a mobilitási formák tekintetében a placemaking eszközein keresztül. A kutatás a MOME Social Design Hub vezetésével, Budapest VII. kerületének Önkormányzatával, a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) és az ELTE PPK Ember–Környezet Tranzakció Intézetével együttműködésben zajlik, azzal a céllal, hogy a gyerekek (10-13 éves korosztály) tömegközlekedéssel, mikro- és aktív mobilitással kapcsolatos igényeit vizsgálja, különösen összpontosítva az iskolájuk körüli közterületek használatára és lehetőségeire.
Hub Lead
Researchers
Research Hubs
A változó éghajlat, az emberiség növekvő igényei és a jövőbeli ellenálló képességgel kapcsolatos aggodalmak az általunk használt erőforrások és anyagok alapvető újragondolását teszik szükségessé. Anyagközpontú tervezési megközelítést alkalmazunk az emberiség és a környezetünkben található erőforrások közötti kapcsolat feltárására és újradefiniálására, azzal a céllal, hogy az élelmiszerek és az anyagok jövőjét alakítsuk.
Az elmúlt évtizedek során az egyének számára vagy róluk készült, valamint az általuk generált adatok számának növekedése egyre összetettebbé tette az adatalapú narratívákat. Ezek megértése gyakran kihívást jelent a laikusok számára. Kutatásink célja, hogy ezeket az adatnarratívákat demisztifikáljuk, lehetővé téve az emberek számára az adatok megértését, értelmezését és hatékonyabb felhasználását. Ezáltal elősegítjük az ember és az adatok közötti érthetőbb, inkluzívabb és átláthatóbb interakciókat a mindennapi életben.
Az ember és a számítógép közötti interakció gyors fejlődésének közepette az Immerzió és Interkació Hub tagjai az interaktív környezetek spekulatív jövőképeit vizsgálják, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy teljes értékű kapcsolatot alakítsunk ki természetes környezetünkkel és saját magunkkal.